کاهش شدید دمای هوا و افزایش افسارگسیخته بهای انرژی در انگلیس باعث افزایش خرید هیزم و استفاده از روش‌های سنتی برای گرم‌کردن خانه‌ها در جزیره شده است.

سرما و انرژی گران، انگلیسی‌ها را به خرید هیزم وادار کرد

به گزارش قدس آنلاین، انجمن صنعت اجاق گاز انگلیس (SIA)، که نمایندگی تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و نصب کنندگان مشعل‌های چوبی را برعهده دارد، گزارش داد که فروش هیزم در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب ۴۰ و ۶۶ درصد افزایش داشته است.

اندی هیل، رئیس انجمن صنعت اجاق گاز انگلیس، افزایش استفاده از هیزم را به جهش قیمت و عدم پایداری در شبکه توزیع انرژی نسبت داد و گفت که «مصرف‌کنندگان مایل هستند گرمای خانه‌های خود را بدون تکیه بر برق یا گاز تضمین کنند»

این درحالیست که شرکت «سرتینلی وود» به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده چوب‌های خانگی در انگلیس نیز اعلام کرد که سفارش‌ها خرید برای هیزم از اوایل ماه اوت سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. به گفته این نهاد انگلیسی میزان تقاضاها دستکم یک سوم بیشتر از حد معمول بوده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سرمای هوا، سطح تقاضاها برای خرید هیزم را در طول زمستان بالا نگه‌دارد. اما این مساله نگرانی‌هایی را درباره افزایش سطح الودگی هوا، در شرایطی که دانشمندان نسبت به تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین هشدار داده، مطرح کرده است. صادق خان شهردار لندن که به دنبال تعمیم طرح مقابله با آلودگی هوا در سراسر لندن است هفته پیش به اهالی پایتخت گفت که از سوزندان هیزم خودداری کنند.

همچنین کریس ویتی، عالی‌ترین مقام پزشکی انگلیس هفته پیش با انتشار گزارشی هشدار داد که آلاینده‌های ناشی از سوزاندن هیزم بین ۴۵۰ تا ۳۷۰۰ برابر بیشتر از گرمایش با گاز بوده و انتشار گازهای گلخانه‌ای از سال ۲۰۱۰ یک سوم افزایش یافته است.

اما انجمن صنعت اجاق گاز انگلیس اصرار دارد که اجاق‌های مدرن که سوخت مناسبی را می‌سوزانند، راهی تمیز و کارآمد برای گرم کردن خانه‌ها بشمار می‌روند. به گفته رئیس این تشکیلات، چنین مشعل‌هایی تا ۹۰ درصد کمتر از یک آتش باز و ۸۰ درصد کمتر از بسیاری از مدل‌های قدیمی اجاق گاز، آلودگی تولید می‌کنند.

این درحالیست که بهای انرژی در انگلیس از اکتبر گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته و بسیاری از خانواده‌ها در بحبوحه سرمای زمستانی با فقر سوخت مواجه هستند. طبق آمارهای منتشر شده ۷۶ درصد انگلیسی‌ها از پس مخارج گرمایش خانه‌های خود بر نمی‌آیند.

طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه معتبر «یوگاو» از هر ده انگلیسی سه نفر (۶۱ درصد) نمی‌توانند خانه خود را به اندازه‌ای که مایل هستند گرم کنند. این درحالیست که ۱۵ درصد اصلاً سیستم گرمایشی را روشن نکرده‌اند و فقط ۱۸ درصد مردم انگلیس از قدرت مالی کافی برای استفاده دلخواه از سیستم گرمایشی برخوردار هستند.

بر اساس مطالعات موسسه یوگاو، مسائل مالی اصلی‌ترین مشکل مردم انگلیس برای استفاده از سیستم‌های گرمایشی عنوان شده است. ۲۹ درصد انگلیسی‌ها می‌گویند که از توانایی مالی کافی برای گرم کردن خانه‌های خود برخوردار نیستند.

۱۵ درصد دیگر گفته‌اند که هرچند قادر به انجام این کار هستند، اما «لازم می‌دانند» که این پول را برای مصرف سایر اقلام ضروری ذخیره کنند. این درحالیست که ۱۵ درصد دیگر «ترجیح می‌دهند» که در بحبوحه مشکلات اقتصادی، پول خود را ذخیره کنند. ۹ درصد انگلیسی‌ها هم ادعا کرده‌اند که سیستم گرمایشی را روشن نکرده‌اند، چون سردشان نبوده است.

تحلیلگران میزان افزایش بهای سوخت، تورم و وضعیت نابسامان اقتصادی درانگلیس را در قیاس با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مراتب شدیدتر و وخیم‌تر دانسته و علل آن را نبود ذخایر و ورشکستگی شرکت‌های توزیع کننده انرژی و سیاست‌های غلط لندن می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.