رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه قاچاق سوخت نباید مقرون به‌صرفه باشد، گفت: به زودی نشست منطقه‌ای به همین منظور با حضور استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در بیرجند برگزار می‌شود تا موانع و خلاهای موجود بررسی شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی: قاچاق سوخت نباید مقرون به‌صرفه باشد

به گزارش قدس آنلاین سرهنگ جواد بخشی، امروز یکشنبه ۹ بهمن در نشست خبری اظهار کرد: از آنجایی که خراسان جنوبی در شرق کشور واقع شده، مسیر عبوری کالاهای قاچاق بوده و بیشتر اقلام مستعمل از سمت چابهار و سیستان و بلوچستان حمل می‌شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای ۱۰ دستگاه وظیفه تعیین شده و باید گفت قاچاق کالا در ۱۰ ماه سال جاری افزایش داشته و کشف پارچه ۳۰۰ درصد، البسه ۴۲ درصد، لوازم یدکی خودرو ۸۰۰ درصد، لوازم خانگی ۷۰۰ درصد و مواد خوراکی قاچاق ۲۳۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: ارزش ریالی کل پرونده‌های قاچاق در سال جاری بیش از ۱۶۹ میلیارد تومان و در ۱۰ ماه سال قبل بیش از ۴۵ میلیارد تومان بوده که رشد ۲۷۲ درصدی داشته است.

بخشی ادامه داد: در مورد جرائم اقتصادی اقدامات خوبی انجام شده و پولشویی، زمین‌خواری، احتکار، تسهیلات بانکی غیرمجاز و اختلاس در رصد پلیس امنیت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه امسال احتکار در استان سه درصد افزایش داشته است، افزود: در حوزه فرارهای مالیاتی هم پرونده‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی پرونده‌های زمین‌خواری در استان، ادامه داد: پلیس با همه توان به دنبال ایجاد امنیت مردم است و همکاری متقابل در ارائه گزارش جرایم از سوی شهروندان وجود دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته در مدت ۱۰ ماه، ۶۷۹ هزار و ۲۳۰ لیتر سوخت قاچاق کشف شد و ۲ هزار و ۷۵۵ نفر به جرم قاچاق سوخت دستگیر شدند که امسال این آمار به سه هزار و ۳۸۵ نفر رسیده است.

بخشی بیان کرد: ۲ هزار و ۵۵۳ خودرو حامل سوخت قاچاق امسال توقیف شده و از این تعداد هزار و ۷۸۴ دستگاه خودروهای شوتی بوده است که با سرعت بالا در جاده‌ها تردد می‌کنند و شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه (مجاور کشور افغانستان) و قاینات، طبس و فردوس بیشترین کشفیات را داشته‌اند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: قاچاق سوخت با خودروهای سنگین و تانکرها در محورهای غرب استان فراوانی دارد البته کشفیات خوبی در این زمینه داشته‌ایم و ۳۰۱ دستگاه از این نوع خودروها امسال توقیف شده که ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

بخشی با تاکید بر اینکه مرز ماهیرود رصد کامل می‌شود، گفت: با افرادی که امنیت جامعه را به خطر اندازند، برخورد قاطع می‌شود و برخورد با خودروهای شوتی هم در دستور کار است.

وی با اشاره به مشخصات خودروهای شوتی (سوخت‌بر) گفت: سرعت بالا، رانندگان جوان، تغییر در ارکان خودرو، تردد بدون توجه به هیچ یک از مقررات رانندگی جزو مشخصات این خودروهاست که برخورد با آنها در دستور کار پلیس قرار گرفته و در این راستا اقدامات پیشگیرانه، بازدارنده و مقابله‌ای در سطوح مختلف را دنبال می‌کنیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان کرد: مدت توقیف خودروهای شوتی ۱۵ روز بود که با تصمیم مقام قضایی این مدت از سه تا ۶ ماه افزایش یافته است و حتی خودروهای خالی که ادوات جرم در آن کشف شود روانه پارکینگ شده و جریمه نقدی نیز شامل آن‌ها می‌شود؛ تشدید کنترل‌ها در ایستگاه‌های بازرسی دنبال می‌شود و کنترل‌های دقیق و موثرتر در دستور کار قرار دارد.

پارکینگ‌هایی مملو از خودروهای شوتی

بخشی از اجرای ۱۶ طرح از ابتدای امسال با تمرکز بر خودروهای شوتی خبر داد و افزود: نظارت‌ها و تشدید کنترل‌ها باید قاطع باشد و همه دستگاه‌ها در کنار هم حرکت کنند تا زمینه قاچاق سوخت فراهم نشود.

وی بیان کرد: در حال حاضر برخی پارکینگ‌ها مملو از خودروهای شوتی است و مجبور شده‌ایم در برخی شهرستان‌ها پارکینگ جایگزین را استفاده کنیم.

بخشی بیان کرد: ماموریت پلیس امنیت اقتصادی پیش‌بینی، پیشگیری، شناسایی، کنترل، مقابله، کشف جرم و قاچاق بوده و در این راستا برنامه‌های هدفمند کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دنبال می‌شود و محوریت برنامه‌ها شعار سال است.

وی یادآور شد: قاچاق کالا به بنیان اقتصادی و اشتغال کشور ضربه وارد می‌کند و مبارزه با این مورد به صورت ویژه توسط پلیس امنیت اقتصادی دنبال می‌شود تا فضای سالمی برای فعالان اقتصادی فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.