رئیس شورای حاکمیتی سودان کودتا علیه روند سیاسی ( چارچوب توافق ) را توسط ارتش این کشور رد کرد.

قول ژنرال برهان بر حفظ بیطرفی ارتش در تحولات سودان

به گزارش قدس آنلاین، نظامیان و ائتلاف آزادی و تغییر به همراه سایر احزاب سودانی در ۱۴ آذرماه توافقنامه سیاسی امضاء کردند که به « چارچوب توافق» مشهور شد. بر اساس این توافقنامه پس از تشکیل دولت مدنی خارطوم، نظامیان صحنه سیاست را ترک می‌کند. اکنون چند هفته‌ای است که مرحله نهایی گفت‌وگوهای دو طرف برای حل و فصل پنج موضوع اختلافی باقی مانده شروع شده است. این پنج موضوع عبارتند از: فروپاشی ساختار نظام سابق، ارزیابی توافق صلح خارطوم با گروه‌های مسلح سودانی ( صلح ابوجا ۲۰۱۹ ) عدالت در دوره انتقالی، حل وفصل بحران شرق سودان و اصلاح ساختار ارتش و سرویس‌های امنیتی.

رئیس شورای حاکمیتی سودان با شرکت در مراسم ازدواج جمعی از جوانان این کشور در استان نیل آبی ( شمال ) هرگونه برنامه ارتش برای کودتا علیه روند سیاسی ( چارچو توافق ) را رد کرد.

ژنرال «عبدالفتاح برهان » بدون نام بردن از شخص یا گروه خاصی گفت: افرادی هستند که از نقش ما ( نظامیان ) نگران هستند و فکر می‎کنند ما می‌خواهیم از روند سیاسی ( چارچوب توافق ) فرار کنیم.

رئیس شورای حاکمیتی سودان تصریح کرد: ارتش هیچ برنامه درباره کودتا علیه روند سیاسی ( چارچوب توافق ) ندارد بلکه می‌کوشد سودانی‌ها دراین زمینه به توافق برسند تا کشور از کنونی خارج شود.

بر اساس بیانیه دفتر شورای حاکمیتی سودان، ژنرال برهان با تاکید براینکه ارتش علیه هیچ فرد یا گروهی نیست، اظهار داشت: طبق چارچوب توافق هیچ فرد یا گروهی نباید از روند سیاسی کنارگذاشته شود لذا تمام احزاب و تشکلات سیاسی منهای حزب کنگره ملی ( وابسته به عمر البشیر رئیس جمهور برکنار شده سودان ) می‌توانند در این روند شرکت کنند.

وی از تمام احزاب سودانی خواست تا روند سیاسی را جدا از بقیه نیروها ادامه دهند.

به نوشته رسانه‌های سودانی، برخی احزاب و تشکلات این کشور مثل حزب بعث .... به روند گفت‌وگوهای سیاسی ملحق نشده‌اند. این احزاب به همراه برخی گروه‌های مسلح ناراضی از توافقنامه صلح ابوجا به مصر رفته‌اند تا در آنجا درباره آینده سودان گفت‌وگو کنند.

نمایندگان کشورهای اروپایی و غربی اواخر هفته گذشته وارد خارطوم شدند تا با احزاب و نظامیان سودانی درباره روند گفت‌وگوهای سیاسی و جلوگیری از شکست آن رایزنی کنند.

در همین حال، وزارت خارجه سودان اعلام کرد: وزیر خارجه روسیه چهارشنبه هفته جاری به سودان سفر خواهد کرد تا با مقامات سودانی درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور و افزایش مبادلات تجاری و سرمایه گذاری روسیه در سودان با مقامات خارطوم گفت‌وگو کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.