همزمان با آغاز نخستین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری در ۲۰۲۴ افزایش یافته‌ است و احتمال می‌رود نیکی ‌هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل زودتر از سایرین و در ماه جاری نامزدی خود را اعلام کند.

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

به گزارش قدس آنلاین، دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین آمریکا به عنوان تنها جمهوری‌خواه شناخته شده که به طور رسمی کارزار انتخاباتی خود را اعلام کرده، در روزهای اخیر علیه چندین رقیب احتمالی خود از جمله ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی که رقبای اصلی او در انتخابات اولیه و درون حزبی ۲۰۲۴ برای ریاست‌جمهوری هستند، اظهار نظر کرده است.

براساس این گزارش، فهرست ۸ نفره از جمهوی‌خواهانی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به احتمال زیاد با ترامپ رقابت خواهند کرد به شرح زیر است:

نیکی هیلی (Nikki Haley)

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

هیلی که دو دوره فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در سابقه دارد، انتظار می‌رود در ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن ماه) به طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کند.

دونالد ترامپ نیز در واکنش به این خبر، با کنایه‌زنی درباره اظهارات پیشین هیلی مبنی بر اینکه اگر ترامپ نامزد شود او وارد عرصه رقابت نمی‌شود در شبکه اجتماعی خود تروث (Truth Social) نوشت: نیکی باید قلبش را دنبال کند نه شرافتش را.

ران دسانتیس (Ron DeSantis)

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

فرماندار فلوریدا اگرچه تاکنون به طور مستقیم و صریح درباره احتمال حضورش در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ سخن نگفته است، اما در مناظره‌های پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای از پاسخ به پرسشی درباره تعهد به خدمت کامل و ۴ ساله فرمانداری خودداری کرده بود.

بنابر این گزارش، مشاوران دسانتیس در پشت صحنه در حال آماده ‌سازی فهرستی از کارکنان احتمالی وی در صورتی که تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بگیرد، هستند.

دسانتیس که به عنوان رقیب بالقوه ترامپ شناخته می‌شود، چهره‌ای محبوب در میان محافظه کاران دارد.

مایک پنس (Mike Pence)

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

معاون ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش نیز درحال سنجش شرایط در صورت ورود به کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ است. وی پیشتر در گفت‌وگویی با هیل گفته بود که در ماه‌های آینده تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

پنس در ماه‌های اخیر با سفر به سراسر آمریکا در حال تبلیغ کتاب زندگی‌نامه خود با عنوان «So Help Me God» بوده است. وی در این کتاب به بیان تجربیات خود که در تصمیمات او در زمان حادثه حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ۶ ژانویه (16 دی ماه) ۲۰۲۱ تاثیر گذار بوده، پرداخته است.

پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، ترامپ، پنس را برای رد نتیجه انتخابات تحت فشار گذاشته بود و تاکید داشت که در این انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. به رغم لابی‌گری شدید ترامپ، پنس در جریان نشست مشترک کنگره که اوایل روز هفتم ژانویه پس از ساعت‌ها تاخیر برگزار شد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را تایید کرد.

مایک پنس پیش‌تر گفته بود که افتخار می کند وی و قانون گذاران کنگره پس از تخلیه ساختمان کنگره از آشوبگران مجددا تشکیل جلسه داده و وظیفه‌شان را طبق قانون اساسی انجام دادند.

این درحالی است که به تازگی گزارش شده که وکیل پنس در خانه او در ایندیانا حدود دوازده سند محرمانه دولتی را کشف کرده و به اف بی‌آی تحویل داده است.

مایک پمپئو (Mike Pompeo)

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

وزیر خارجه سابق آمریکا ماه گذشته عنوان کرده بود که در بهار، برنامه احتمالی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد. این درحالی است که او از پیش‌تر نشانه‌هایی در رابطه با تصمیمش برای ورود به کارزار انتخاباتی بروز داده است.

پس از اینکه جمهوریخواهان نتایج مطلوب خود را در انتخابات میان دوره‌ای به دست نیاوردند،‌ پمپئو در توییتی با تمسخر به جمله «از پیروزی خسته شدم» ترامپ اشاره کرد و نوشت: به ما گفته‌ بودند از برد خسته خواهیم شد اما من و بیشتر جمهوری‌خواهان از شکست خسته‌ شده‌ایم.

تیم اسکات (Tim Scott)

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

اسکات سناتوری از ایالت کارولینای جنوبی در حال برگزاری سفرهایی با عنوان «ایمان به آمریکا» در ایالت‌هایی است که در صورت اعلام نامزدی برای پیروزی در انتخابات اولیه و درون حزبی به آرای آن‌ها احتیاج خواهد داشت. بدین ‌ترتیب گمانه‌ زنی‌ها درباره احتمال ورود وی به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا رو به افزایش است.

لری هوگان (Larry Hogan)

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

هوگان فرماندار سابق ایالت مریلند است که هفته گذشته به شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود: در حال «بررسی جدی» برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ است.

وی همواره یکی‌ از سرسخت‌ترین منتقدان ترامپ بوده است.

در همین رابطه، پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر (ابان/ آذر) در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز در رابطه با نتایج بهتری که جمهوری‌خواهان میانه رو در مقایسه با راست‌گراهای افراطی کسب کرده بودند، گفته بود: برای جمهوری‌خواهان سمت ما شب خوبی بود اما طرفداران ترامپ در حزب، شب خوبی نداشتند.

گلن یانگکین (Glenn Youngkin)

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

فرماندار ویرجینیا در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر با جمهوری‌خواهانی کارزار انتخاباتی تشکیل داد که باعث ایجاد گمانه زنی‌ها درباره تمایل وی برای شرکت در انتخابات‌های بزرگتر شد.

گلن یانگکین در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ با کسب ۵۰.۶ درصد آرا توانست رقیب خود را شکست دهد. ثروت وی ۴۴۰ میلیون دلار بر آورد می‌شود.

آسا هاچینسون (Asa Hutchinson )

هیل: کدام جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ مقابل ترامپ قرار می‌گیرند؟

فرماندار سابق ایالت آرکانزاس در ماه نوامبر و در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرده بود که خیلی جدی حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را بررسی می‌کند و احتمالا در ژانویه ۲۰۲۳ تصمیم خواهد گرفت.

وی که از منتقدان دونالد ترامپ است،‌ ماه گذشته گفته بود که بدترین حالت برای جمهوری‌خواهان حضور دوباره ترامپ در انتخابات است.

در ماه‌های گذشته چندین رسانه خبری به بررسی رویکردهای احتمالی جمهوری‌خواهان نسبت به اعلام نامزدی ترامپ پرداخته‌اند. در این میان گاردین در آبان ماه، ۸ شخصیت برجسته جمهوریخواه را که احتمالا شانس خود برای شکست ترامپ و ورود به رقابت‌های انتخاباتی امتحان کنند، برشمرده بود. اسامی ران دسانتیس، مایک پنس، گلن یانگکین، نیکی هیلی، مایک پمپئو در این فهرست به چشم می‌خورد.

در همین رابطه، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به احتمال حضور منتقدان و حامیان دونالد ترامپ در رقابت‌های تعیین نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، ران دسانتیس فرماندار ایالت فلوریدا را رقیب اصلی رئیس جمهوری پیشین آمریکا معرفی کرد.

گفتنی است حتی در شرایطی که ترامپ با انتقادات و چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است، نظرسنجی‌های اخیر او را به عنوان گزینه مورد علاقه برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه نشان می‌دهد. با این حال نتایج برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دسانتیس شکاف را کم کرده و پیشتازی ترامپ را کاهش داده است.

نظرسنجی ۱۶ تا ۱۸ دسامبر (۲۵ تا ۲۷ آذر) موسسه نظرسنجی مورنینگ کانسالت نشان می‌دهد که از میان چهار هزار و ۱۰۵ رأی ‌دهنده بالقوه جمهوری‌خواه، ترامپ حمایت‌ اکثریت را به دست آورده و ۴۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که قصد دارند به رئیس جمهوری سابق رای دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.