سامانه پرسشنامه‌های رفاه و سلامت اجتماعی (پُرسا) امروز، چهارشنبه نوزدهم بهمن با هدف جمع آوری اطلاعات هوشمند از مرحله شناسایی، استحقاق سنجی تا ارائه خدمت به گروه‌های هدف طراحی و راه‌اندازی شد.

رونمایی از سامانه «پُرسا» با حضور وزیر رفاه

به گزارش قدس آنلاین از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سید صولت مرتضوی» در آئین رونمایی از این سامانه اظهار کرد: سامانه پرسشنامه‌های رفاه و سلامت اجتماعی با عنوان مستعار (پُرسا) با هدف جمع آوری اطلاعات هوشمند از مرحله شناسایی، استحقاق سنجی تا ارائه خدمت به گروه‌های هدف طراحی و راه‌اندازی شد.

وی، مهم ترین اصول سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه های رفاه اجتماعی را حمایتگری و سلامت اجتماعی عنوان کرد و گفت: وزارت رفاه در تدوین سیاست ها و اجرای برنامه های حمایتی اثرگذار بر استفاده از روش های خلاقانه، نوین و داده محور برای شناسایی و حمایت اجتماعی هدفمند از اقشار کم برخوردار و آسیب‌پذیر جامعه تاکید دارد.

مرتضوی لازمه عمل درست و مفید را داشتن اطلاعات جامع و دقیق دانست و گفت: این سامانه خلاء گردآوری اطلاعات در حوزه مطالعات اجتماعی را رفع می کند.

«داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: مزیت های اصلی ایجاد این سامانه کارآمدی فرآیند ها، افزایش بازدهی و کاهش فساد است.

وی، یکی از رویکرد های اصلی دولت سیزدهم را تحقق دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: شناسایی و صحت سنجیِ دقیق وضعیتِ گروه‌ های هدف، نیازمندیابی فعال، انجام انواع ارزیابی‌ها، نظرسنجی‌ها، پیمایش‌ها و بازدیدهای میدانی مستمر، پایش لحظه‌ای، استخراج سریع و تحلیل آسان از داده‌های گردآوری شده را از جمله امکانات این سامانه است.

ابوحمزه با بیان اینکه بازدید های میدانی فرد و کاغذ محور است، گفت: سامانه پرسا خطا های انسانی را کاهش می دهد.

وی گفت: جمع آوری اطلاعات مفید و اثر گذار با کمک و مشارکت ذی‌نفعان، فعالین اجتماعی، بنگاه های اقتصادی، موسسات خیریه و غیر دولتی و محیط های کار و کارگری امکان پذیر می شود.

معاون رفاه اجتماعی گردآوری اطلاعات در انجام مأموریت های حوزه رفاه اجتماعی، بهزیستی و سلامت اجتماعی را نیازمند بازبینی، اصلاح و استفاده از شیوه های نوین رصد و ارزیابی عنوان و اضافه کرد: بنابراین بهتر است به جای استفاده از فرم‌ یا چک لیست های کاغذی برای گردآوری اطلاعات، به سمت روش های سریع، دقیق، هوشمند و قابل نظارت حرکت کنیم.

وی گفت: امکان گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ها، فرم‌ها و چک لیست‌ها توسط پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان نظارت لحظه‌ای و آنلاین بر فعالیت پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان ثبت موقعیت مکانی و زمان دقیق گردآوری اطلاعات، امکان بهره‌برداری برای دستگاه‌های اجرایی مرتبط که ماموریت‌های در قالب بازدیدهای میدانی یا طرح های افکار سنجی در حوزه رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی، توانمندسازی و حمایت‌گری از گروه‌های در معرض آسیب یا آسیب دیده را از دیگر قابلیت های سامانه پرسا است.

«محمدرضا پویافر» سرپرست دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در این نشست به ارائه گزارشی از روند طراحی، راه‌ اندازی و ضرورت های سامانه پرسشنامه‌های رفاه و سلامت اجتماعی (پُرسا) پرداخت و قابلیت های مختلف این سامانه را برای استفاده در عموم ماموریت‌های وزارتخانه و همچنین تمامی دستگاههای اجرایی که نیازمند گردآوری اطلاعات میدانی هستند را تشریح کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.