نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان و رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل، در مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، گفت: روابط ایران با افغانستان فراتر از مرزهای جغرافیایی است.

کاظمی قمی: روابط ایران و افغانستان فراتر از مرزهای جغرافیایی است

به گزارش قدس آنلاین، چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کابل، با حضور رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم، مسئولان وزارت امور خارجه، چهره های علمی و فرهنگی، تجار و فعالان برتر اقتصادی، علمای دینی و اصحاب رسانه برگزار شد.

کاظمی قمی در ادامه ابراز داشت که دولت ایران در طول ۴۰ سال با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا نه تنها متزلزل نشده است، بلکه در بسیاری از بخش‌ها دستاوردهای زیادی داشته و امروز به عنوان یک کشور مطرح در ابعاد مختلف، علمی، فن آوری، تسلیحاتی، اجتماعی و سیاسی مطرح است.

کاظمی قمی در بخشی از سخنان خود با اشاره بر اوضاع سیاسی و اقتصادی افغانستان گفت: افغانستان به عنوان کشور همسایه و مسلمان جایگاه برجسته در سیاست خارجی ایران داشته و رابطه ایران با این کشور بر اساس پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، اسلامی و فراتر از مرز بندی‌های سیاسی است.

حسن کاظمی قمی علاوه کرد که جمهوری اسلامی ایران میزبان ۶ میلیون مهاجر افغانستانی است که از آن جمله، هم اکنون ۶۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی برخوردار از شرایط یک‌سان‌ با دانش‌آموزان ایرانی مشغول تحصیل در ایران است.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان افزود که اراده مشترک دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی، ارتقاء سطح مبادلات تجاری، تلاش برای حفظ ثبات و امنیت، مبارزه با تروریزم و مخالفت با حضور اشغالگران و دخالت‌های خارجی از جمله موضوعاتی هستند که همکاری متقابل را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به مسایل اقتصادی میان دوکشور گفت که در سال گذشته حجم روابط تجاری دو کشور حدود یک میلیارد و ۵۰۰ ملیون دالر آمریکایی بوده است، و امیدوار هستیم که به ۳ میلیارد دلار برسد.

کاظمی قمی ادامه داد که ایران ظرفیت فراوانی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان را دارا است.

وی ادامه داد که با توجه به وضعیت جعرافیایی افغانستان ایران آماده است تا در قسمت‌های تبدیل زراعت سنتی به مدرن، کشت جایگزین مواد مخدر همکاری کند و مجتمع های کشت و صنعت، بسته بندی، دامداری مدرن، گلخانه، پرورش حیوانات از گاو و گوسفند تا بوقلمون و شترمرغ، پرورش ماهی، آموزش و فروش تجهیزات از جمله ظرفیت‌های همکاری می‌باشند.

وی افزود موقعیت ژیوپلتیک افغانستان و ایران امکان همکاری‌های منطقه‌ای را مهیا می سازد و دو کشور ایران و افغانستان در شمال به جنوب و شرق به غرب دارای جایگاه ممتازی هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.