نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان گفت: یکی از مشکلات درگیری با خود و به یکدیگر رسیدگی و رحم نمی‌کنیم و این در حالی است که برای انجام کار فرهنگی نیازمند انسجام هستیم.

فعالان فرهنگی نیازمند انسجام بیشتری هستند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله مصطفی محامی، شامگاه شنبه در گردهمایی فعالان فرهنگی شهرستان ایرانشهر، افزود: مبعث یک نقطه عطف بزرگ و مهم در طول تاریخ بوده و از ابعاد مختلف قابل تحلیل و ارزیابی است چرا که خداوند متعال بزرگترین تجلی خود را برای بزرگترین بنده و برای بزرگترین هدف که هدایت مردم است قرار داد.

امام جمعه زاهدان به قرائت و تفسیر دعای شب مبعث پرداخت و اظهار کرد: خداوند بزرگترین تجلی خودش را در این شب قرار داد زیرا طرف حساب او پیغمبر اکرم (ص) بود و ایشان بزرگترین انسانی است که قابلیت این تجلی را دارد.

محامی بیان کرد: هدف خداوند متعال این بود تا این پیامبر را مبعوث کرده و برای هدایت جامعه بشری بفرستد.

وی ادامه داد: کاری که پیامبر اکرم (ص) به آن مأمور شد نیازمند ابزار است و خداوند در قدم اول به او قرآن کتاب هدایت و تربیت را داد که منشور کار فرهنگی است و به تعبیر امام خمینی (ره) قرآن کتاب انسان سازی و دستورالعمل تربیت انسان کامل است.

آیت‌الله محامی گفت: در امر تربیت هم مربی باید خوب تربیت کند و هم متربی و شاگرد باید لیاقت و قابلیت داشته باشد از این جهت که پیامبر کار خود را به خوبی انجام داد اما عده‌ای اسلام نیاوردند که مقصر پیامبر نیست و به علت کم کاری و عدم قابلیت و لیاقت خود فرد بوده است.

وی تصریح کرد: کار سخت و اعجازگونه پیامبر این است که در آن محیط خشن و سخت انسان‌هایی تربیت کند که در مسیر توسعه دین و خدا از همه چیز خود گذشتند.

امام جمعه زاهدان افزود: قرآن منشور پیامبر اکرم (ص) بود و دارای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که یکی فکر و عقیده است زیرا تا زمانی که فکر و عقیده درست نشود کار پیش نمی‌رود و برای همین آیات ابتدایی که در مکه نازل شد عمدتاً در خصوص فکر و عقیده بود.

وی ادامه داد: نکته دوم معارفی است که در قرآن بیان شده و حقانیت معارف اسلام ناب و بیانات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) دارای جاذبه بوده و دل‌ها را جذب می‌کند و هنر فعالان فرهنگی این است که معارف زیبای اهل بیت (ع) را به مردم برسانند که جاذبه دارد و به دل خواهد نشست.

محامی گفت: دستورالعمل دیگر اخلاقیات اسلامی و رعایت اخلاق است و پیامبر اکرم (ص) نیز با اخلاق خود مردم را جذب کرد و اخلاقی داشت که خداوند متعال از اخلاق پیامبرش به عظمت یاد کرد و هشدار داد اگر بداخلاقی کنی اطرافیانت را از دست خواهی داد.

وی گفت: پیغمبر اکرم (ص) تحمل کرد و پا به پای متربی کار کرده و زمینه را برای رشد او فراهم کرد که چنین کاری با دستور و بخشنامه قابل انجام نیست و استاد و مربی باید صبر و حوصله کند تا فرایند تربیت به تدریج انجام گیرد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اخلاق اسلامی دارای زمینه‌های فراوان است از جمله تحمل، مدارا با مردم، استقامت و پایداری و ما باید از تحمل، استقامت و پایداری پیامبر اکرم (ص) الگو بگیریم و نسخه درمانبخش مشکلات زندگی ما درس گیری از پیامبر است.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که خود با هم درگیر بوده و به یکدیگر رسیدگی و رحم نمی‌کنیم و این در حالی است که برای انجام کار فرهنگی نیازمند انسجام هستیم.

آیت‌الله محامی خاطرنشان کرد: در دوران کنونی نیازمند الگوگیری از پیامبر اکرم (ص) و قرآن هستیم تا جامعه ایمانی متحد داشته باشیم.

محامی بیان کرد: مسجد باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و مردم نیازهای مختلف خود را از طریق مسجد رفع کنند.

وی پاسخ به گلایه یکی از فعالان فرهنگی مبنی بر سخت‌گیری در انجام فعالیت‌های مذهبی اظهار کرد: در این جهت نباید با افراط و تفریط برخورد کنیم.

وی ادامه داد: انجام کار فرهنگی سخت است اما باید سختی‌ها را تحمل کنیم زیرا خداوند متعال به کار فرهنگی خالصانه و درست برکت اعطا می‌کند و برکت کار از میزان خلوص آن نشأت می‌گیرد.

وی بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: برخی دستگاه‌ها به طور ذاتی وظایف خود را دارند و قرارگاه فرهنگی را هم داریم و باید بدانیم با کم کاری و بد اخلاقی دود در چشم خودمان خواهد رفت.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: َمسئولین خود ما هستیم و باید خوب عمل کنیم که در این صورت اوضاع بهتر و مطلوب خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.