سینماسیار طرح سازمان سینمایی، ویژه مناطق فاقد سینماست که چند سالی است در سراسر کشور فعال شده و فیلم‌های روز سینما را در این مناطق نمایش می‌دهد.

التیام «سینما سیار» بر آلام بچه‌های خوی/ لذت فیلم دیدن در میان کمپ‌های زلزله‌زدگان با نمایش روزانه ۱۰ سانس

از آنجایی که در نهادهای مربوط به سازمان سینمایی تنها بخشی که دفاتر استانی در سراسر کشور دارد انجمن سینمای جوانان ایران است، این مأموریت به انجمن واگذار شده تا همه مناطق محروم و کم‌برخوردار را پوشش دهد و در صورت اجرای مستمر آن می‌تواند جادوی سینما را به مناطقی ببرد که از این امکان فرهنگی برخوردار نیستند.
حالا در روزهایی که مردم زلزله‌زده خوی با مشکلات و کمبودهای ناشی از زلزله دست‌ و پنجه نرم می‌کنند انجمن سینمای جوانان با استقرار دو دستگاه سینماسیار در کمپ‌های زلزله‌زدگان و نمایش روزانه ۱۰ سانس، فیلم‌های سینمایی روز را برای بهبود حال روحی مردم و پر کردن اوقات فراغت آن‌ها به‌ویژه کودکان اکران می‌کند. این درحالی است که براساس آنچه مدیرعامل انجمن از اجرای این طرح در خوی می‌گوید استقبال بچه‌ها از فیلم‌ها بسیار خوب بوده و تأثیر زیادی در پر کردن اوقات فراغت آن‌ها داشته است.
مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره پیشینه فعالیت سینماسیار به خبرنگار ما می‌گوید: سامانه سینماسیار از سال‌های ۹۶ و ۹۷ در اختیار انجمن سینمای جوان قرار گرفت. تقریباً ۱۰۰دستگاه در کشور تولید شده بود که حدود ۸۰دستگاه آن در اختیار انجمن است؛ از این تعداد ۶۰ ـ ۵۰ عدد فعال و بقیه در حال تعمیر یا تغییر اپراتور هستند اما این سامانه تقریباً در همه استان‌های کشور توزیع شده است.

سینماسیار؛ بستری امن برای نمایش فیلم
وی با بیان اینکه یکی از امتیازات این سیستم امن بودنش است، درباره شیوه اجرای آن می‌گوید: فیلم در تهران به صورت دی‌سی‌پی روی سرور بارگذاری می‌شود و همکاران اپراتور ما در سراسر کشور می‌توانند آن را اکران کنند، در حالی که به نسخه فیلم دسترسی ندارند و معضل قاچاق هم پیش نمی‌آید.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با بیان اینکه در شهرهایی که این طرح اجرا شده، مردم اقبال بسیار خوبی به آن نشان دادند، به سال گذشته اشاره می‌کند که فیلم‌های فجر نیز در مناطق کپرنشین اکران شد و حالا استقرار سینماسیار در شهر خوی توانسته فضای خوبی برای بچه‌ها به وجود بیاورد و با استقبال گرم آن‌ها روبه‌رو شده است.
وی درباره اینکه چرا فیلم‌های امسال به اکران سینماسیار نرسید این‌طور می‌گوید: با توجه به اینکه همه فیلم‌ها دقیقه نودی به جشنواره رسیدند و فرایند آماده‌سازی‌ آن‌ها مشکل داشت، میسر نبود این امر را در فجر امسال نیز تکرار کنیم. اما سیاست رساندن فیلم‌ها به شهرهای بی‌سینما توسط سینماسیار ادامه دارد و به صورت مستمر پیگیری می‌شود.

آغاز رایزنی برای اکران فیلم‌های نوروزی در سینماسیار
آذرپندار درباره اکران فیلم‌های نوروزی در سینماسیار می‌گوید: تا جایی که پخش‌کننده‌ها با ما همراهی کنند و فیلم‌ها با سیاست‌های ما همخوانی داشته باشد حتماً اکران نوروزی را در سینماسیار هم خواهیم داشت. با این‌حال همیشه از فیلم‌های نوروزی حداقل دو سه فیلم برای اکران سینماسیار داشتیم و همین حالا هم مذاکرات درزمینه اکران نوروزی ۱۴۰۲ را آغاز کرده‌ایم.
اما میکائیل دیانی، معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان که در پروژه سینماسیار این انجمن نیز فعال است با بیان اینکه تقریباً حدود هزارو۱۰۰ شهر و منطقه سینما ندارند و دستگاه‌های موجود نمی‌توانند به همه مناطق خدمت‌رسانی کنند، تصریح می‌کند: با آمایش سرزمینی که انجام دادیم مناطقی که دسترسی بسیار محدودی به سینما داشتند شناسایی و پوشش داده شد و در هر استان دست‌کم دو دستگاه وجود دارد که در مناطق کم‌برخوردارتر مستقر شده است.

سینماسیار با بلیتی یک سوم سینما
وی با بیان اینکه میانگین بلیت سینماسیار بین ۷ تا ۱۰هزارتومان است و با بلیت ۳۰ تا ۴۵ هزار تومانی سالن‌های سینما فاصله دارد، به پوشش مناطق بدون سینما با ارقامی بسیار کمتر از سالن‌های سینما و با نگاه عدالت فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: در دوران کرونا فعالیت سینماسیار محدود شده بود اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ و تأکید بر عدالت فرهنگی به عنوان نگاه قاطبه دولت، توجه به سینماسیار بیشتر شد و از اواسط سال گذشته تلاش کردیم تعمیرات و به‌روزرسانی‌ها را انجام دهیم. اولین اتفاق، نمایش آثار جشنواره چهلم فجر و پس از آن، اکران نوروزی بود که با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و «موقعیت مهدی» فروش قابل توجهی داشت.

سینماسیار همراه بچه‌های زلزله‌زده خوی شد
معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان درباره اجرای این طرح در شهر زلزله‌زده خوی به خبرنگار ما می‌گوید: زمانی که زلزله خوی پیش آمد فکر کردیم برقراری سینماسیار می‌تواند التیام‌بخش آلام مردم زلزله‌زده باشد و تصمیم گرفتیم دستگاه‌های سینماسیار را در کمپ‌های زلزله‌زدگان و برای پرکردن اوقات فراغت و تفریحات کودکان مستقر کنیم.وی با بیان اینکه در دو نقطه از شهر روزانه ۱۰ سانس فیلم اکران می‌شود، از استقبال فوق‌العاده‌ بچه‌ها می‌گوید و اینکه اکران این آثار توانسته تا حدودی فضای روحی آن‌ها را تغییر دهد. وی یادآور می‌شود: البته برای بزرگسالان هم فیلم داریم اما عمده فیلم‌هایی که در طول روز به نمایش درمی‌آید ویژه کودکان و نوجوانان است و سانس‌های آخروقت به فیلم‌های بزرگسالان اختصاص دارد.

سینماسیار تا چه زمانی در خوی فعال است؟
دیانی از ادامه این طرح در خوی خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: تصمیم داریم تا زمان برقراری این کمپ‌ها در مناطق زلزله‌زده و بازگشت مردم به خانه‌هایشان به آن‌ها خدمت‌رسانی و اوقات فراغتشان را پر کنیم.

خبرنگار: صبا کریمی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.