ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود با عنوان «وضعیت کشور» به بیان توضیحات و رویکرد آینده مسکو در قبال «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» پرداخت.

رژیم نازی و غرب، عامل جنگ هستند/ نطق ولادیمیر پوتین در آستانه سالگرد جنگ اوکراین

تنها یک روز پس از سفر جو بایدن به کی‌یف و قدم زدن وی دوشادوش ولودیمیر زلنسکی در این شهر که ناظران سیاسی، آن را نشانه حمایت بی‌چون و چرای واشنگتن از اوکراین تعبیر کردند، ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود با عنوان «وضعیت کشور» به بیان توضیحات و رویکرد آینده مسکو در قبال «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» پرداخت.

رئیس‌جمهور روسیه در نطق تلویزیونی دوساعته و آتشین خود که در حضور مقام‌های ارشد این کشور در آستانه سالگرد جنگ اوکراین (پنجم اسفند ۱۴۰۰) برگزار شد با بیان اینکه «رژیم نازی» و کشورهای عضو ناتو عامل اصلی آغاز جنگ بوده‌اند نه مسکو، تأکید کرد: تهاجم به منظور حفاظت از منافع روسیه انجام شده و گام به گام تا تحقق تمامی اهداف ادامه خواهد داشت.

غرب، غول را از چراغ جادو خارج کرده
پوتین در این سخنرانی اعلام کرد: روسیه هر کار مسالمت‌آمیزی را که می‌توانست، برای حل معضلات منطقه دونباس انجام داد اما غرب سناریو دیگری را در پیش داشت. او با اشاره به مداخلات آشکار آمریکا در امور اوکراین، اعلام کرد: کشورهای غربی حتی پیش از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین در حال ارسال سامانه پدافندی بودند. به گفته عالی‌ترین مقام روسیه، کرملین پیش از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین آماده گفت‌وگو با غرب بود و سالیان متمادی پیشنهاد همکاری جمعی روی معماری امنیتی مشترک را ارائه داده بود. وی ادامه داد: «پیش از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، ما یک هیئت به ناتو و آمریکا فرستادیم تا درباره تضمین‌های امنیتی صحبت کنیم اما آن‌ها از پذیرش این تیم امتناع کردند». رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت: «مفاهیم شرافت، اعتماد، نجابت برای غرب نیست. آن‌ها عادت کرده‌اند به تمام دنیا تف کنند. معلوم شد با مردم کشورهای خودشان هم به همین شکل رفتار می‌کنند». رئیس‌جمهور روسیه این‌گونه به غرب هشدار داد: سرازیر شدن پول برای جنگ در حال کاهش یافتن نیست و غرب غول را از چراغ جادو خارج کرده است.

تعلیق مشارکت در پیمان «استارت نو»
رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش از تعلیق مشارکت مسکو در معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید (استارت نو) خبر داد. معاهده استارت نو که در سال ۲۰۱۰ امضا شد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا را به حداکثر یک هزار و ۵۵۰ عدد و تعداد پرتابگرها و بمب‌افکن‌های سنگین اتمی را به ۸۰۰ عدد محدود می‌کند. وی افزود: همزمان با حملات پهپادی به مراکز نظامی ما، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اوایل فوریه در بیانیه‌ای از روسیه خواست به «اجرای مفاد معاهده سلاح‌های تهاجمی راهبردی» بازگردد که ازجمله آن می‌توان به پذیرش بازرسی از تأسیسات هسته‌ای و دفاعی ما اشاره کرد. حتی نمی‌دانستم اسم این درخواست را چه بگذارم؛ یک تئاتر پوچ و بی‌معنی. پوتین در ادامه گفت: روسیه توجه ویژه‌ای به توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب خواهد داشت و این، فرصت‌هایی برای روابط با هند، ایران و پاکستان است. همکاری‌ها و روابط دوستانه با ایران، هند و پاکستان را افزایش می‌دهیم.

ابتکار چین برای پایان جنگ
سخنرانی آتشین پوتین و تأکید وی بر ادامه جنگ تا تحقق اهداف کرملین در حالی است که روز گذشته، وزیر خارجه اوکراین از دریافت طرح صلح چین برای اوکراین خبر داد. دیمیتری کولبا بدون اشاره به جزئیات، گفت: کی‌یف قصد دارد طرح پکن را مطالعه و نتیجه‌گیری کند. پیشتر وانگ‌یی که پیش از این سمت وزارت خارجه چین را برعهده داشت طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ضمن مقصر دانستن آمریکا در نقض استانداردهای بین‌المللی با رفتاری هیجانی و عصبی، خواستار گفت‌وگو و تفکر خونسردانه کشورهای اروپایی برای پایان جنگ اوکراین شد. باوجود تلاش‌های دولت چین برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین، مقام‌های غربی در روزهای اخیر با جوسازی درباره احتمال حمایت چین از روسیه در جنگ، ابراز نگرانی کرده و درباره عواقب آن و کمک پکن به مسکو برای دور زدن تحریم‌های روسیه هشدار داده‌اند.

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.