دبیرکل ناتو گفت: در صورت حمله روسیه به اوکراین، ناتو برنامه‌ای برای اعزام نیروهای رزمی به این کشور غیر عضو ندارد.

دبیرکل ناتو: به اوکراین نیروی رزمی اعزام نمی‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، ینس استولتنبرگ امروز گفت: در صورت حمله روسیه به اوکراین، ناتو برنامه‌ای برای اعزام نیروهای رزمی به این کشور غیر عضو ندارد.

وی که با تلویزیون بی بی سی سخن می‌گفت، افزود: ما هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای رزمی ناتو به اوکراین نداریم. تمرکز ما بر ارائه پشتیبانی است.

استولتنبرگ ادامه داد: شکی نیست که میان عضویت در ناتو و شریک قدرتمند و بسیار ارزشمندی همچون اوکراین تفاوت وجود دارد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیشتر با تکرار این اتهام که روسیه قصد حمله تمام عیار به اوکراین دارد، مدعی شده بود که این حمله می‌تواند شامل عملیات سایبری یا زمینه‌سازی برای کودتا در اوکراین باشد و غرب باید برای چنین سناریویی آماده شود.

استولتنبرگ با اشاره به استقرار هزاران نیروی روسیه، هواپیما و سیستم‌های تسلیحاتی اس– ۴۰۰ در بلاروس، افزود: از طرف ناتو ما آماده مشارکت در گفت و گویی سیاسی هستیم، اما چنانچه روسیه رویارویی مسلحانه را انتخاب کند، آماده پاسخگویی هستیم. با این حال، قصد نداریم نظامیان آماده جنگ را در اوکراین مستقر کنیم.

گفتنی است؛ مسکو بارها اعلام کرده که قصد حمله به اوکراین را ندارد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تازگی هشدار داد: تا آنجا که به فدراسیون روسیه بستگی دارد، جنگی روی نخواهد داد. ما خواهان جنگ نیستیم؛ اما اجازه نخواهیم داد منافع‌مان گستاخانه پایمال و نادیده گرفته شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گفت که پیشنهادهای آمریکا و ناتو در مورد مسئله امنیتی، نگرانی‌های اصلی مسکو را مورد توجه قرار نداده است.

با این حال، کرملین اعلام کرد که پوتین پیش از تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بیشتر، این پیشنهادها را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

استقرار ۱۵۰ هزار نظامی روس در مرز اوکراین، از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شد. روسیه در پی آن است که اوکراین از پیوستن به ناتو منع شود و ائتلاف ناتو حضور نظامی در شرق اروپا را کاهش دهد.

واشنگتن و دیگر متحدان غربی هشدار داده‌اند که کرملین در صورت تصمیم به پیگیری تهاجم نظامی به اوکراین، با تحریم‌های اقتصادی ویرانگری روبه رو می شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.