فرماندار نیکشهر می‌گوید: به دلیل نبود سرویس مدرسه در شهرستان نیکشهر، یک‌ هزار و ۶۷ دانش‌آموز این شهرستان ناگذیرند از وانت‌بار و موتورسیکلت برای رسیدن به کلاس درس استفاده کنند؛ این امر همواره حوادثی دلخراش را در این شهرستان به دنبال دارد.

جابجایی۱۰۶۷ دانش‌آموز با وانت‌بار و موتورسیکلت در نیکشهر

به گزارش قدس آنلاین، این اظهار نظر فرماندار نیکشهر، به دنبال وقوع تصادف سه موتورسیکلت در روستای کوراندپ این شهرستان مطرح شد؛ این تصادف منجر به کشته شدن سه دانش آموز و مجروح شدن یک دانش آموز دیگر شده است.

این دانش آموزان پس از تعطیلی مدرسه شهید رجایی چاهان به وسیله موتورسیکلت در حال بازگشت به روستای کوراندپ بودند.

«مجیب حسنی» در این خصوص اضافه کرد: این دانش آموزان هر روز مسیر ۱۰ کیلومتری روستای چاهان به کوراندپ را با موتور سیکلت طی می‌کردند تا به کلاس درس برسند.

وی بر تامین حداقل ۲۵۰ مینی‌بوس و ون استاندارد برای جابجایی دانش‌آموزان در بخش‌های مرکزی، بنت و آهوران تاکید کرد و افزود: نباید دانش‌آموزان با وانت یا موتورسیکلت شخصی تردد کنند و شاهد حوادث ناگوار باشیم.

فرماندار نیکشهر همچنین ساخت حداقل ۶۰۰ کلاس درس در سطح شهرستان نیکشهر و ساخت حداقل ۲۰ مدرسه شبانه‌روزی در مراکز دهستان‌ها و مناطق پرجمعیت تاکید و بر استخدام و بکارگیری حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ معلم جدید برای رسیدن به استانداردها را خواستار شد.

حسنی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در مجموع شهرستان نیکشهر (بخش مرکزی، بنت و آهوران) دو متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است که در مقایسه با استاندارد هشت متر مربعی کشور، ۶ مترمربع عقب است؛ با این حساب، ۶۰۰ تا ۷۰۰ کلاس درس جدید باید ساخته شود که نیازمند مشارکت خیران و کمک‌های دولتی هستیم.

فرماندار نیکشهر با بیان اینکه یکی از موانع بکارگیری سرویس استاندارد مدارس عدم امکان دایر کردن سوخت برای دستگاه‌های سنگین جدید در استان است، افزود: متاسفانه مصوبه کمیسیون سوخت استان سیستان و بلوچستان مانع دایر شدن سوخت دستگاه‌های سنگین و بالاخص مینی‌بوس‌ها در نیکشهر شده و نمی‌توانیم برای جابجایی دانش‌آموزان از مینی‌بوس و ون استفاده کنیم.

۷۳ مینی بوس برای جابجایی دانش آموزان بخش مرکزی نیکشهر نیاز است

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر نیز گفت: سرویس طرح روستا مرکزی یکی از مهمترین مشکلات در کل منطقه جنوب بلوچستان است چون هزینه اندکی برای هر سرویس از سوی آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و نمی‌توانیم قیمت واقعی اجاره یک سرویس را با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی‌ها و تورم پرداخت کنیم؛ برای همین، هیچکس تمایل چندانی برای جابجایی دانش‌آموزان ندارد.

«ساره باور» افزود: به هر سرویس مدرسه از یک میلیون تومان و تا دو میلیون تومان بسته به تعداد دانش آموز و مسیر رفت و برگشت پرداخت می‌شود که این هزینه واقعا کم هست و اکثر سرویس مدارس بصورت مشارکتی فعالیت می‌کنند که به این ترتیب، ماهاانه ۱۰۰ هزار تومان برای هر دانش‌آموز تمام می شود.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر ادامه داد: ۴۳ سرویس مدرسه در بخش مرکزی نیکشهر فعالیت می‌کنند که شامل ۳۱ وانت و ۱۲ مینی‌بوس است که هر مینی‌بوس توانایی جابجایی ۱۶ تا ۲۱ نفر دانش‌آموز را دارند و روزانه فاصله پنج تا ۳۷ کیلومتر را برای جابجایی دانش آموزان طی می‌کنند.

وی گفت: بخاطر برخی حوادث رانندگی اتفاق افتاده در سالهای گذشته آموزش و پرورش مجاز به عقد قرارداد با وانت بارها نیست و بابت جابجایی دانش آموزان به خود دانش آموز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان ماهاانه پرداخت می کنیم تا به وانت بار بابت اجاره جابجایی بدهد.

باور تصریح کرد: اجاره هر مینی‌بوس، چند برابر هزینه فعلی است و هیچکس حاضر نیست با دو میلیون تومان در ماه، دانش‌آموزان را جابجا کند؛ در این باره فرمانداری هم مشارکت کرده و مقداری سوخت به سرویس طرح روستا مرکزی اهدا می کند.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر با اشاره به اینکه یک‌ هزار و ۳۰۷ دانش آموز (۸۶۲ دختر و ۴۴۵ پسر) در مقطع متوسطه اول و دوم با ۴۳ سرویس طرح روستا مرکزی جابجا می شوند، خاطرنشان کرد: درخواست می‌شود برای افزایش ایمنی دانش‌آموزان و کاهش خطرات و درد و رنج دانش‌آموزان، ۷۳ ون و مینی‌بوس اختصاص پیدا کند تا دانش‌آموزان را روزانه جابجا کنند.

باور بر تاسیس مدرسه شبانه روزی در مراکز دهستانها و مناطق پرجمعیت شهرستان نیکشهر شامل چاهان، هیچان، کوچینک، مهبان، داروکان، هنزم زیردان، نیکوجهان تاکید و خاطرنشان کرد: وقتی مدارس شبانه روزی ساخته شود می‌توان پوشش حداکثری دانش‌آموزان برای تحصیل را با خیالی آسوده داشت.

وی بر افزایش اعتبارات طرح روستا مرکزی و توجه به افزایش سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز از سه متر فعلی به هشت مترمربع استاندارد کشور در کوتاه مدت تاکید کرد و گفت: ۱۳ مدرسه کانکسی (کلاس پیش ساخته آهنی) نیازمند توجه فوری برای استانداردسازی است و ساخت حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلاس درس شبانه روزی و مدرسه در روستاها که کمبود کلاس دارند نیز جزو نیازهای فوری است.

وی ادامه داد: هم اینک چالش جدی در سرویس مدرسه طرح روستا مرکزی در شهرستان نیکشهر وجود دارد که به دلیل عدم وجود آسفالت در محورهای روستایی است که اکثر مسیرها و جاده‌های خاکی، سنگلاخ و کوهستانی و راههای رودخانه ای و مالرو است که باید روزانه مردم تردد کنند و این مسیرها هزینه‌ها را چند برابر کرده است.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر گفت: بخش مرکزی نیکشهر ۱۶ هزار و ۷۱۰ دانش آموز دارد که در ۱۷۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند و یک هزار و ۲۴ نفر معلم کار تعلیم و تربیت آنان را برعهده دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.