عضو فقهای شورای نگهبان گفت: منشور روحانیت بیم‌های امام  راحل نسبت به آینده طلاب را بازگو می کند و چراغ راه حوزه‌های علمیه است.

منشور روحانیت چراغ راه آینده حوزه‌ علمیه است

به گزارش قدس خراسان، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار روز پنجشنبه در همایش منشور روحانیت و سالروز صدور این منشور توسط امام خمینی (ره) با بیان اینکه علمای حوزه های علمیه در حفظ دین تاکنون نقش مهمی داشته اند، اظهار کرد: بیم نفوذ بیگانگان در جایگاه و فرهنگ حوزه‌های علمیه منجر شد تا امام راحل در دفاع از مسیر درست در مقابل کجروی و عدم پیروی از مسیر دنیا و توجه دادن آنها به آخرت و ادامه دادن مسیر راه خدا، این بیانیه را به نگارش درآورد.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: امام راحل از به هم خوردن وحدت طلاب و علما نگران بودند و نسبت به آن هشدار دادند زیرا موضوع وحدت آنقدر مهم است که در کلام رهبری بیان شده است که دشمنان کمر همت برای ایجاد اختلاف بین مردم، حوزه ها و انقلابیون بسته و این در حالی است که الفت و صمیمیت در کنار اختلاف نظرها نباید به نظام خدشه وارد کند و بزرگان حوزه باید به آن توجه داشته باشند.

وی افزود: دشمن با تبلیغات مختلف بر علیه روحانیت سعی می‌کند که مشکلات جامعه را به خاطر حضور روحانیون در جامعه نشان دهد، چنانکه در دوران اغتشاشات بر این موضوع بسیار تمرکز کرد.

آیت الله شب زنده دار همچنین با اشاره به اینکه وقتی اخلاص در عمل باشد و برای رضای خدا اقدامی صورت گیرد، کارها به نتیجه می‌رسد، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیان خاطرات خود فرموده اند، زمانی که در مسجد ابوذر تهران مورد سو قصد قرار گرفتند و مجروح شدند، اعلام کردند که بعد از به هوش آمدن در بیمارستان تصمیم گرفتم که هر کاری که انجام می دهیم برای رضای خدا باشد.

در ادامه همچنین آیت‌الله اشرفی، یکی از اساتید حوزه خراسان نیز اظهار کرد: امام راحل اگر امام چیزی را متوجه می‌شد، حتماً به آن عمل می‌کرد.

آیت‌الله اشرفی افزود: ایشان قبل از اقدام به هر عملی در خصوص جوانب آن تفکر می کردند و سپس اقدام می‌کردند.

منشور روحانیت چشم‌انداز روشنی برای ارتباط روحانیت با انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان نیز با اشاره به اینکه منشور روحانیت در اواخر سال ۱۳۶۷ صادر شده بود، گفت: این بیانیه چشم انداز روشنی را برای حوزه مطرح و بیان می کند و چکیده و نگاه امام راحل درباره حوزه، آینده روحانیت و ارتباط با نظام و انقلاب است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: امام راحل خطر نفوذ در میان روحانیت را درک کردند زیرا در آن زمان بین روحانیت سکولار ضددین و حتی روحانیت انقلابی، اختلاف سلیقه های بسیاری مطرح شده بود که در دل حوزه‌های علمیه مقابل هم قرار گرفته بودند و امام در این بیانیه آنچه که انقلاب اسلامی را از پای در می‌آورد را دوری حوزه ها از انقلاب اسلامی بیان کردند.

وی گفت: امام به عنوان یک مرجع دینی و مبارز انقلابی در این بیانیه سعی می‌کند، زاویه نگاه دشمنان را معرفی و راه آینده را تبیین کند؛ زیرا غرق شدن حوزه ها در احکام فردی و دوری از تشکیل جامعه اسلامی، ایجاد فضیلت نمایی و تقدس‌مابی، در کنار سرایت تفکر اهل جمود به طلاب جوان، اعتقاد به جدایی دین از سیاست و قرار دادن روحانیت جوان در مقابل مسیر روحانیت اصیل از جمله مواردی است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

حرکت تمدن ساز علما در طول تاریخ توسط روحانیت شیعه باعث اتفاقات بزرگی شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد منصوری، معاون راهبردی موسسه حق پژوهی نیز با اشاره به برنامه ریزی این نشست از اسفند سال گذشته نیز گفت: حرکت تمدن ساز علما در طول تاریخ توسط روحانیت شیعه به خصوص در قرن اخیر باعث اتفاقات بزرگی شده است و امام راحل بر خود لازم دانست در این منشور به اتحاد و حفظ وحدت بین آنها، برای حفظ کیان شیعه تاکید کند.

معاون راهبردی موسسه حق پژوهی افزود: امام خمینی ره با آینده نگری بیانیه خود را در اواخر عمر خود صادر کردند و بر همین اساس در بیانیه گام دوم انقلاب به وظیفه تمدن سازی توسط روحانیت اصیل اشاره شده است ولی متاسفانه کمتر به این موضوع توجه شده است.

وی ادامه داد: طلاب باید افق روشن این مسیر را بدانند و امام راحل در این منشور وظیفه آنها را تبیین و مرزبندی کرد؛ باید حوزه ها در مسیر اهداف نظام و انقلاب تقویت شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.