دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: توقف زائران در مسیرهای منتهی به مشهد موجب پویایی اقتصادی شهرستان‌های خراسان رضوی و پیشگیری از حوادث جاده‌ای به دلیل خستگی و خواب آلودگی خواهد شد. 

پویایی اقتصادی شهرستان های خراسان رضوی با توقف زائران در مسیرهای منتهی به مشهد 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سید جواد موسوی امروز پنجشنبه در همایش آموزشی خدمت‌رسانی به زائران و مسافران شهرها و روستاهای در مسیر زیارتی نوروز۱۴۰۲ ویژه اعضای شورای شهر و شهرداران و دهیاران اظهار کرد: سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر به مشهد مراجعه می‌کنند که تردد حدود ۸۵ درصد این افراد با وسیله نقلیه شخصی از جاده‌ است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: این که در شهرها و روستاهای مسیر، زائران توقف کنند و از حضور آن‌ها بهره‌مند شویم هنر دهیاران، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها در برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی است.

وی اظهار کرد: توقف و ماندگاری زائران در روستاها و شهرهای در مسیر مشهد به پویایی اقتصادی کمک و از حوادث جاده‌ای که به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، پیشگیری می‌کند.

موسوی تصریح کرد: آئین نوروزگاه و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، سوغات و محصولات کشاورزی در شهرها و روستاهای مسیر منتهی به مشهد برگزار شود.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی یادآور شد: پس از امضای تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطالعاتی در زمینه شناسایی مسیرهای تاریخی، فرهنگی، گردشگری و جاذبه‌های این مسیرها انجام شده که می‌تواند مبنای توسعه گردشگری در استان باشد.

ظرفیت ۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های خراسان رضوی

هم‌چنین یوسف بیدخوری، مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی در این همایش با اشاره به ظرفیت ۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های خراسان رضوی اظهار کرد: بعد از گذشت دوسال از آغاز پاندمی کرونا امسال با افزایش کم سابقه تعداد زائران مواجه خواهیم بود.

مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای اسکان زائران در نوروز ۱۴۰۲ گفت: فضاهایی ماننند زائر شهر رضوی، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه، مدارس، سالن‌های ورزشی، فضاهای اضطراری در اختیار شهرداری مشهد، امور مساجد و فضاهای اردوگاهی سپاه، ظرفیت ادارات و ... در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند هر چند مانند دهه آخر صفر ممکن است برخی از این فضاها مورد استفاده قرار نگیرد اما پیش بینی لازم انجام شده است.

وی به تفاوت مسافران در استان خراسان رضوی با دیگر استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: این استان با محوریت زیارت شناخته می‌شود و نیمی از زائران خارجی ورودی به کشور برای زیارت آقا علی بن موسی الرضا (ع) وارد ایران می‌شوند.

بیدخوری با اشاره به برخی برنامه‌های اداره کل برای توسعه گردشگری در شهرستان‌های خراسان رضوی گفت: اقتصاد گردشگری زمانی فعال می‌شود که خدمات اقامت و پذیرایی انجام شود، ما نیز تلاش می‌کنیم زمینه ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی را مبتنی بر ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان‌ها فراهم کنیم.

ضرورت اطلاع‌رسانی از اقدامات و برنامه‌های فرهنگی و خدماتی برای زائران

هم چنین محمدعلی توسلی، سرپرست اداره کل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی در این همایش گفت: شهرداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای مسیر، در خط مقدم خدمت‌رسانی به زائران قرار دارند.

سرپرست اداره کل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ۶۵ روستا در حاشیه جاده‌های مواصلاتی قرار دارند که ظرفیت و پتانسیل استفاده از تردد و حضور زائران برای آن‌ها وجود دارد.

وی به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری شاد در یکی از استان‌های دیگر طی ایام نوروز اشاره کرد و گفت: ایجاد این ایستگاه‌ها و توقف‌گاه‌ها می‌تواند ظرفیت‌های روستاها را معرفی کند به گونه‌ای که انعکاس جهانی داشته باشد.

توسلی بر ضرورت اطلاع‌رسانی از اقدامات و برنامه‌های فرهنگی و خدماتی برای زائران تاکید کرد.

هم‌چنین سیدحسن حسینی نماینده اداره کل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی نکاتی در خصوص خدمت‌رسانی شهرداری‌های در مسیر به زائران را مطرح کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.