معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: در زمینه مهندسی جزو شاخص‌ترین کشورهای دنیا هستیم و از معدود کشورهایی هستیم که نیروگاه می‌سازیم، این در حالی‌ است که ظرفیت ناچیزی از پتانسیل خود را استفاده می‌کنیم.

ایران در زمینه مهندسی جزو شاخص‌ترین کشورهای دنیا است

به گزارش قدس آنلاین، هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در نشست عمومی جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی اظهار کرد: ایران با وجود این که یک درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود، ۷ درصد از ذخایر معدنی دنیا را در اختیار دارد؛ با احتساب ذخایر زیرزمینی جزو سه کشور برتر دنیا هستیم، در عین حال، در رده نخست کشورهایی قرار داریم که از منابع انسانی و ذخایر خود به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

درآمدهای غیرنفتی در حال افزایش است

وی افزود: امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده موضوع مهمی است، آستانه تحمل همه باید بالا باشد و نباید هدف را گم کنیم؛ بحث کارآمدی در مدیریت، برنامه‌ریزی و توجه به نخبگان از مباحث کلیدی است، علی‌رغم تلاش‌های بسیار هنوز هم وابستگی به منابع گازی وجود دارد.

فلاحتیان تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در ۴ دهه گذشته، درآمدهای ارزی در حوزه اقتصاد غیرنفتی در حال افزایش و رقابت با حوزه نفتی است، در زمان انقلاب اسلامی، ۴۰۰ هزار دانشجوی فارغ التحصیل داشتیم که حالا این عدد به ۱۴ میلیون رسیده است و این آمار نشان از منابع انسانی قوی ما دارد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با بیان این نکته که در قبل از انقلاب، نقش ما در تولید علم جهان کمتر از یک دهم درصد بود و حالا به ۲ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: در زمینه مهندسی جزو شاخص‌ترین کشورهای دنیا هستیم و از معدود کشورهایی هستیم که نیروگاه می‌سازیم، این در حالی‌ است که از ظرفیت ناچیزی از پتانسیل خود را استفاده می‌کنیم.

در مصرف انرژی سیر صعودی داریم

وی ادامه داد: اگر اراده کنیم، توانایی ساخت هر چیزی را داریم اما متاسفانه کشور خیلی پر مصرفی هستیم؛ در رده چهارم کشورها از نظر ذخایر نفتی هستیم ولی از نظر تولید نسبت به کشورهایی که ذخایر کمتری دارند عقب هستیم، کشورهای‌ چین، هند، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا بر خلاف ما در مصرف انرژی سیر نزولی داشتند.

فلاحتیان گفت با اشاره به این موضوع که می‌توان از نفت خام و گاز محصولات دیگری تولید کرد که ارزش افزوده بیشتری داشته باشند، گفت: سندی در وزارت نفت برای چشم‌انداز سال ۱۴۲۰ تهیه شده است، که نشان می‌دهد اگر ما با همین وضعیت به مصارف خود ادامه دهیم، به مشکل وجود منابع بر خواهیم خورد هر کسی باید از خود بپرسد که آیا امکان کمتر کردن مصرف انرژی خودش‌ را دارد یا خیر.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت افزود: متاسفم که این آمار را می‌گویم اما از یک میلیارد مکعب گاز تولیدی در کشور، ۸۵۰ میلیون آن تبدیل به گاز طبیعی می‌شود که از این عدد حدود ۶۸۰ میلیون مکعب به مصارف خانگی اختصاص دارد؛ اگر راندمان خود را بالا ببریم و مصارف را کم کنیم، امکان صادرات بیشتر فراهم خواهد شد که از راه می‌توان به مشکلات معیشتی مردم بهتر رسیدگی کرد.

سرمایه‌گذاری ۱۲۲ میلیارد دلاری در برنامه هفتم

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت افزود: ظرفیت نیروی انسانی بسیار قوی‌ای داریم، برای مثال فاز ۱۱ را که شرکت‌های خارجی توتال و شِل رها کردند با همه پیچیدگی‌هایی که دارد به تولید رساندیم؛ ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه پتانسیل تولید نفت داریم، در برنامه هفتم اگر این عدد را برسانیم به ۶ میلیارد و تولید گاز را هم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب برسانیم، در کمترین حالت ۱۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ ایم.

وی با بیان این که در دولت جدید تمام بانک‌ها به کار گرفته شدند، گفت: به ۶۰ واحد پتروشیمی برنامه‌ای دادیم تا ظرفیت تولید از ۹۴ به ۱۵۰ میلیون افزایش یابد، در صورت عملیاتی شدن این موضوع تا سال ۱۴۰۴، درآمدهای بخش پتروشیمی کشور به بخش نفتی طعنه خواهد زد.

فلاحتیان در پایان گفت: چالش‌های متفاوتی را پشت سر گذاشتیم، مهم است که نگاه خوش‌بینانه داشته باشیم، توجه به علم و دانش، کار جهادی، برنامه‌ریزی دقیق و خلق ثروت از موارد مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.