یک کارشناس انرژی گفت: در حوزه انرژی به ویژه انرژی برق شاهد یک ناکارآمدی انباشته هستیم و حل این مساله نیازمند یک برنامه ویژه است.

ورشکستگی شرکت‌های خصوصی و کارخانجات با قطع برق/ وزارت نیرو برنامه‌ای برای آینده انرژی کشور ندارد

به گزارش قدس آنلاین، قطع برق تاثیرات جبران ناپذیری در مسیر حرکت کارخانجات و فعالیت شرکت های خصوصی دارد. قطع برق کارخانجات باعث بروز شکست‌های اقتصادی سنگینی برای آنان می شود کما اینکه کارخانجات و شرکت های خصوصی در پی قطعی های برق امسال خسارت های جبران ناپذیری را دیدند در حدی اینکه به مرز ورشکستگی رسیدند.

این ورشکستگی ها و خسارت های اقتصادی در حالی صورت گرفته است که می توانست با دوراندیشی در حوزه انرژی، وضعیت کشور با داشتن پتانسیل های لازم برای تولید انرژی های تجدید پذیر به اینجا نمی کشید و حتی می توانست تولیدات انرژی های تجدید پذیر ما به حدی بود که نه تنها تامین مصارف غیر صنعتی را انجام می داد که می توانست درآمد صادراتی برای ما به همراه می آورد.

تغییرات اقلیمی در حال تغییر سلایق مصرف در جهان است یکی از این مولفه ها مولفه انرژی است. بشر در سده اخیر با توسعه صنعت توانسته بیش از ۱.۵ درجه دمای کره زمین را افزایش دهد و این دانشمندان و سیاستمداران را بر این داشته که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در دستور کار جدی خود قرار دهند و منابع تامین انرژی را برای مردمان خود تغییر دهند.

کشور ما اما در سالهای اخیر علی رغم تاکیدات جدی کارشناسان و چهره های دانشگاهی و تشکیل چندین نهاد و ارگان برای تولی گری حوزه انرژی های نو تجدیدپذیر تاکنون نتوانسته قدم جدی و قابل توجهی در این زمینه بردارد. بنا به آمار رسمی وزارت نیرو هم اکنون کمتر از نیم درصد از برق مصرفی در کشور از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود و این خود به تنهایی می تواند فاصله قابل توجه ما را با سیاست های تدوین شده در اسناد چشم انداز توسعه نشان دهد.

وزارت نیرو خواسته یا ناخواسته مانع توسعه اقتصاد و صنعت شده است

در این باره مهدی عرب صادق، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما در طی سال‌های گذشته وزارت نیرو گاهی خواسته یا ناخواسته مانع توسعه اقتصادی و صنعت شده است، تصریح کرد: انرژی الکتریکی در سبد انرژی های کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در سال های گذشته باید به سمتی حرکت می کردیم که توازنی بین اشکال مختلف انرژی در این سبد برقرار می شد.

وی افزود: متاسفانه تمرکز بر خام فروشی نفت به عنوان ساده ترین راه، امنیت پایدار حوزه انرژی را هم دچار مخاطره کرده است، چراکه تمرکز بر تولید فرآورده های نفتی، می توانست و می تواند بستر زیر ساخت های تولید انرژی را هم هموار سازد و در یک رابطه دو طرفه علی و معلولی، درآمدهای ارزی ناشی از فروش فراورده منجر به توسعه زیر ساخت ها می انجامید.

در حوزه انرژی به ویژه برق شاهد یک ناکارآمدی انباشته هستیم

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه اکنون در حوزه انرژی به ویژه انرژی برق شاهد یک ناکارآمدی انباشته هستیم، ادامه داد: ما در بحث انتقال انرژی برق سه گلوگاه مهم داریم یکی موضوع شبکه انتقال و توسعه و نوسازی آن، دیگری احداث و نوسازی در ظرفیت نیروگاهی و مسئله سوم، اقتصاد صنعت برق است.

حدود ۳۰ هزار مگاوات ناترازی آشکار و پنهان انرژی برق در کشور داریم

عرب صادق با تاکید بر اینکه اکنون حدود ۳۰ هزار مگاوات ناترازی آشکار و پنهان انرژی برق در کشور داریم، اضافه کرد: بخش از آن ناشی از محدودیت هایی است که صنعت برق به صنایع دیگر تحمیل کرده و می کند و مانع رشد آن ها شده و طی سال های اخیر ترک فعل و بد عملی نمایان داشته است، حال بهانه های مختلف از جمله تحریم و اقتصاد در یک دهه اخیر مطرح می شده و این در صورتی بوده که خودتحریمی و مشکلات خود ساخته عامل اصلی آن بوده است.

مدیران وزرات نیرو برنامه ای برای آینده انرژی کشور ندارند

وی معتقد است برخی از این ترک فعل ها به ویژه در دولت گذشته مربوط به تعهدات در معاهده پاریس درخصوص عدم توسعه و احداث ظرفیت نیروگاهی بوده است و این درحالی بود که کشورهای طراح این معاهده تعهدی به انجام آن نداشتند و در برخی موارد حتی از آن خارج شدند.

این کارشناس انرژی بیان کرد: متاسفانه برخی مدیران فعلی وزارت نیرو که بر سر کار هستند که هیچ برنامه عملی و دقیقی برای آینده انرژی کشور ندارند و تصور درستی از نیازها و ظرفیت های این حوزه ندارند و در حقیقت به دلیل اینکه این عده ی خاص، تخصصی در مسائل مرتبط با انرژی کشور ندارند، فعل نتوانستن را صرف کرده اند که آثار آن بیش از پیش نمایان خواهد شد.

عرب صادق یادآور شد: تمامی این مسائل باعث شده است تا صنعت برق کشور با یک ناترازی گسترده تر در ادعا و عمل مواجه شود و در حقیقت چیزی را ادعا می کنیم که ناتوان از عملی کردن آن هستیم. به طور مثال رقم ۱۰ هزا مگاوات که در مورد تولید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر در ابتدای دولت به آن اشاره شده بود اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال حتی در حد یک درصد هم محقق نشده است و این نشان از نا آشنایی مدیران نسبت به حوزه انرژی به ویژه انرژی برق است.

قطع برق خسارات جبران ناپذیر به بخش خصوصی و اقتصاد کشور می زند

وی ادامه داد: بازخورد این ناکارآمدی در حوزه انرژی نارضایتی، خودتحریمی، بیکاری جوانان، مشکلات اجتماعی و موارد متعدد دیگر خواهد بود زیرا قطع برق در حوزه تولید و صنعت خسارت های جبران ناپذیری را به بخش خصوصی و اقتصاد کشور وارد می کند.

در ۱۰ سال یک میلیارد دلار فرصت صادرات انرژی از دست دادیم

این کارشناس انرژی عنوان کرد: ما در ۱۰ سال گذشته یک میلیارد دلار فرصت صادرات انرژی در کشور را از دست دادیم و متاسفانه دولت فعلی و مدیران کنونی وزارت نیرو هم فعلا در حال سپری کردن روزمرگی هستند و هیچ برنامه ای برای حل مشکلات در این حوزه ندارند.

عرب صادق اضافه کرد: سالهاست رهبر معظم انقلاب بر عدم خام فروشی نفت تاکید دارند؛ اما متاسفانه به این مساله توجه عملی لازم نشده است و امروز آثار این بی توجهی در اقتصاد واضح است و علاوه بر این سیاست هایی که در پیش گرفته ایم باعث دفع سرمایه گذار بخش نیروگاه نیز شده است که این می تواند مشکلات انرژی در کشور را تشدید کند.

وی با اشاره به اینکه ما در کشور امنیت انرژی لازم‌ برای توسعه وجود ندارد و این باعث دفع سرمایه گذارن شده است، گفت: سیاسی نمودن نقدهای فنی و تخصصی بجای شنیدن آن، مسائل حوزه انرژی را دشوار تر می نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.