مسئول اجرایی رویداد «پرتاب ۱۰۰*۱۰۰» گفت: در این رویداد، صاحبان ایده، طرح فیلم‌های کوتاه خود را در برابر سرمایه‌گذاران ارائه خواهند کرد و می‌توانند در یک فضای عادلانه و شفاف به جذب هزینه‌های تولید فیلم بپردازند.

«پرتاب ۱۰۰*۱۰۰» بخش نوظهور جشنواره فیلم۱۰۰

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه ابوترابی و درخصوص شرایط پیچ و بخش‌های آن گفت: پرتاب (پیچ) یعنی ارائه ایده و طرح در یک چارچوب مشخص برای جذب سرمایه‌گذار یا خریدار و رویداد پرتاب (پیچینگ) همان جلسه ارائه ایده و طرح است. رویداد پرتاب ۱۰۰*۱۰۰، در بخش جنبی سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰، با حمایت سازمان سینمایی سوره و با هدف نزدیکی سرمایه به علاقه‌مندان و تولیدکنندگان فیلم کوتاه برگزار می‌شود. در این رویداد، صاحبان ایده، طرح فیلم‌های کوتاه خود را در برابر سرمایه‌گذاران ارائه خواهند کرد و می‌توانند در یک فضای عادلانه و شفاف به جذب هزینه‌های تولید فیلم خود بپردازند. در این رویداد محدودیتی در ژانر و شکل آثار ارسالی وجود ندارد و طرح‌ها می‌توانند برای فیلم ۱ تا ۴۰ دقیقه‌ای باشند.

وی افزود: درباره جایگزینی کلمه پرتاب به جای پیچ و عنوان ۱۰۰ در ۱۰۰ بیان کرد: امروزه رویدادهای پیچینگ مختلف و موفقی در دنیا برگزار می‌شود. برای آغاز خلق ادبیات ما نیازمند این هستیم که برای واژه پیچ و پیچینگ کلمات دیگری را جایگزین کنیم. در این زمینه با زبان‌شناسان و پژوهشگران جلساتی را برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به جای «پیچ» از واژه «پرتاب» استفاده کنیم یعنی به جای رویداد پیچ، بگوییم رویداد پرتاب؛ یعنی پرتاب ایده از سمت ایده‌پرداز و طراح به سمت سرمایه‌گذار. با توجه به اینکه رویداد پرتاب، یکی از بخش های جانبی جشنواره ۱۰۰ است، عنوان ۱۰۰ در ۱۰۰ هم بر اساس کاملا شفاف و منصفانه بودن، برای آن انتخاب شد.

ابوترابی درخصوص استقبال از پرتاب ۱۰۰ در ۱۰۰ گفت: مهلت ثبت‌نام برای این بخش از جشنواره از تاریخ ۵ بهمن تا ۱۵ بهمن بود و البته تا ۲۲ بهمن ماه تمدید شد. در نهایت ۵۳۲ طرح از ۳۰۴ هنرمند، شامل ۵۳ طرح انیمیشن و ۴۷۹ طرح رئال (داستانی و مستند) و ۳۰۰ اثر هم از خارج از تهران در این رویداد ثبت‌نام کردند.

مسئول اجرایی رویداد «پرتاب ۱۰۰*۱۰۰» در پاسخ به اینکه بیشتر شرکت‌کننده‌ها از چه شهرهایی و در چه سنینی بودند، افزود: شرکت‌کنندگان از استان‌های: آذربایجان شرقی (۷ طرح)، آذربایجان غربی (۱۹ طرح)، اردبیل (۵ طرح)، البرز (۲۹ طرح)، اصفهان (۵۲ طرح)، ایلام (۲ طرح)، بوشهر (۱ طرح)، تهران (۱۳۹ طرح)، چهارمحال و بختیاری (۴ طرح)، خراسان رضوی (۴۳ طرح)، خوزستان (۱۸ طرح)، زنجان (۱۱ طرح)، سمنان (۵ طرح)، سیستان و بلوچستان (۷ طرح)، فارس (۳۴ طرح)، قزوین (۱۴ طرح)، قم (۲۱ طرح)، کردستان (۶ طرح)، کرمان (۶ طرح)، کرمانشاه (۲ طرح)، کهگیلویه و بویراحمد (۱ طرح)، گلستان (۴ طرح)، گیلان (۸ طرح)، لرستان (۲ طرح)، مازندران (۵ طرح)، مرکزی (۶ طرح)، همدان (۱۰ طرح) و یزد (۹ طرح) هستند. از آنجایی که در فرم ثبت نام، سن شرکت‌کننده پرسیده نشده است، نمی‌توانیم آمار دقیقی از گروه‌های سنی شرکت‌کنندگان اعلام کنیم. البته باید بگویم دو نوجوان هم از تهران و کردستان طرح‌های خود را برای این رویداد ثبت‌نام کرده بودند.

وی با اشاره به قالب طرح‌ها (داستانی، مستند، انیمیشن و ...)، گفت: ۵۳ طرح انیمیشن و ۴۷۹ طرح رئال (شامل داستانی و مستند) در این رویداد ثبت‌نام کردند.

ابوترابی درباره سرمایه‌گذارهای دعوت شده به پرتاب ۱۰۰ در ۱۰۰ توضیح داد: شبکه‌های نسیم، پویا، نهال، امید، مستند و انجمن سینمای جوانان و .... از جمله سرمایه‌گذاران دعوت شده هستند.

وی در خصوص کم و کیف برگزاری رویداد پرتاب، بیان کرد: جهت برگزاری هرچه بهتر رویداد پرتاب ۱۰۰*۱۰۰، ۶ ساعت کارگاه آموزشی برای همه شرکت‌کنندگان در این رویداد، با موضوع آشنایی با مبانی تولید فیلم کوتاه و اصول پرتاب ایده و طرح به صورت مجازی برگزار شد. همچنین کارگاه عملی آمادگی برای پرتاب طرح و ایده برای شرکت‌کنندگانی که طرح و ایده آنها توسط داوران برای ارائه در رویداد انتخاب شده بود، برگزار شد.

ابوترابی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید از چنین رویدادهایی چه اندازه احتمال کشف استعداد وجود دارد، گفت: در سال‌های اخیر فیلم‌سازان فیلم اولی که کارشان را با ساختن فیلم‌های کوتاه آغاز کرده‌اند، در جشنواره فجر به خوبی درخشیدند و نشان دادند که سرمایه‌گذاری در فیلم‌های کوتاه آینده سینمای ایران را دگرگون و متحول خواهد کرد. از طرفی فیلم‌های کوتاه به واسطه پتانسیلی که برای جذب جوانان و فکرهای تازه و بکر دارند، قابلیت جریان‌سازی بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: از آنجایی که اصل و هدف برگزاری چنین رویدادهایی برقراری ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و صاحب ایده از یک طرف و سرمایه‌گذار از طرف دیگر است و امکان شرکت برای همه وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود بتوان از این رویدادها در جهت کشف استعدادها بهره برد.

گفتنی است، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ بخش جدیدی را در این دوره معرفی و برگزار کرده که نگاه ویژه‌ای برای حمایت از ایده‌پردازان و فیلمسازان جوان دارد. بخش «پرتاب ۱۰۰*۱۰۰ » بخش نوظهور این جشنواره است که سعی می‌کند با برگزاری جلسات و کارگاه‌های متنوع از ایده‌های ناب جوانان استفاده و بهترین‌ها را به سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی معرفی کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.