سخنگوی وزارت خارجه چین با هشدار به آمریکا، گفت که این کشور در جایگاهی نیست که روابط روسیه و چین را تعیین کند.

چین: آمریکا در جایگاهی نیست که روابط پکن-مسکو را تعیین کند

به گزارش قدس آنلاین، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه آمریکا با ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی به کی‌یف، به بحران اوکراین دامن می‌زند و در عین حال به پکن درباره رابطه با روسیه هشدار می‌دهد، تاکید کرد که واشنگتن در جایگاهی نیست که روابط پکن-مسکو را تعیین کند.

نینگ در نشست خبری روزانه وزارت خارچه چین گفت: آمریکا هیچ حقی ندارد که روابط چین و روسیه را دیکته کند و ما هرگز تهدید و فشار آمریکا را نخواهیم پذیرفت.

اظهارات وی در حالی مطرح شده که یکی از مقامات ارشد آمریکا به‌تازگی با طرح اتهاماتی علیه چین مدعی شد که این کشور به‌رغم هشدارهای واشنگتن، جواز تحویل سلاح‌های غیرکشنده را به روسیه صادر کرده و در نظر دارد تا در آینده نیز برای مسکو گلوله توپخانه تامین کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیروز (یکشنبه) هشدار داد که تامین کمک نظامی برای مسکو «هزینه گزافی برای چین خواهد داشت.» آمریکا در حال حاضر در این رابطه، تحریم‌هایی را علیه دو شرکت ماهواره‌ای چین اعمال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت که واشنگتن «اخبار کذب درباره سلاح‌ها» منتشر کرده و شرکت‌های چینی را «بی‌دلیل» تحریم کرده است. او این اقدام را «ریاکاری و زورگویی آشکار» توصیف کرد.

دیپلمات چینی گفت که آمریکا میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین سرازیر کرده و در سوی مقابل، پکن با اتخاذ موضعی متوازن در قبال جنگ اوکراین، به‌دنبال راه‌حلی سیاسی برای حل و فصل بحران است. به گفته نینگ، «کاملا مشخص است که چه کسی روی آتش نفت می‌ریزد!»

وی همچنین اضافه کرد که اقدام آمریکا در فروش اسلحه به تایوان که جزوی از قلمرو چین است، روابط بین پکن و واشنگتن را تضعیف کرده و این مشابه همان کاری است که آمریکا در اوکراین انجام می‌دهد و آتش جنگ را شعله‌ور می‌کند.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آمریکا متعهد شده که برای شکست روسیه، تا هر زمان که طول بکشد، از اوکراین حمایت خواهد کرد. پکن اعزام نیرو از روسیه به اوکراین را مورد انتقاد قرار داده اما واشنگتن و توسعه‌طلبی ناتو را عامل شروع جنگ اوکراین خوانده و علاوه بر این، استفاده واشنگتن از تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار سیاست خارجی را نیز به شدت تقبیح کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.