سخنگوی کرملین گفت: تا زمانی که آمریکا حاضر نشود مواضع مسکو را بشنود، مذاکره برای از سرگیری مشارکت در پیمان استارت منتفی است.

شرط روسیه برای بازگشت به پیمان استارت/ جهان در حال چندقطبی شدن و دلارزدایی است

به گزارش قدس آنلاین، "دیمیتری پسکوف"، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه "ایزوستیا" که صبح امروز، منتشر شده، اعلام کرد که این کشور مشارکت خود در توافقنامه مربوط به ادامه کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت) را از سر نخواهد گرفت تا زمانی که واشنگتن نخواهد از مواضع مسکو مطلع شده و به آنها گوش دهد.

پسکوف تاکید کرد که نه تنها باید شرایط، بلکه رویکرد مفهومی کشورهای غربی، به رهبری آمریکا نیز در این زمینه تغییر کند. به گفته پسکوف، غرب باید نگرانی های امنیتی روسیه و اصل تقسیم ناپذیری امنیت برای همه کشورها را درک کرده و به آن عمل کند، یعنی امنیت یک کشور را نمی توان به بهای امنیت کشور دیگری تامین کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هفته گذشته در جریان سخنرانی خود در مجلس فدرال، از تعلیق مشارکت مسکو در پیمان استارت خبر داد. وی در همان روز، پیش نویس قانونی در این رابطه را به دومای دولتی ارائه کرد و نمایندگان آن را تصویب کردند. سپس این سند به اتفاق آرا توسط شورای فدراسیون (سنای) روسیه هم تصویب شد.

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در واکنش به این تصمیم مسکو، یادآور شد که اگر طرف روسی برای این کار آماده باشد، ایالات متحده آماده است تا «حتی همین فردا» مذاکرات با روسیه را در مورد پیمان استارت را آغاز کند.

روسیه به طور جدی برای مذاکرات امنیتی در پایان سال 2020 آماده بود، اما غرب آمادگی آن را نداشت

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که مقامات مسکو به طور جدی در حال آماده شدن برای بحث در مورد توافقات امنیتی و کنترل تسلیحات با غرب در پایان سال 2020 بود، اما کشورهای غربی حاضر به نشستن بر سر میز مذاکره نشدند.
پسکوف یادآور شد که در سال 2020، پیش نویس توافقنامه‌ای درباره تضمین امنیتی تدوین شده توسط رئیس جمهور پوتین به واشنگتن، بروکسل و وین ارسال شد. سپس طرف روسی متوجه شد که غرب علاقه ای ندارد در این باره صحبت کند. وی تاکید کرد: آنها (غربی ها) مدعی هستند که مواضع درخواستی ما باعث امتناع غرب از مذاکره و غیره ... است - این حرف کاملاً مزخرف است. آنها اگر می‌خواستند، پای میز مذاکره می‌نشستند. مذاکرات مواضعی بسیار دشوار و گاهی غیرقابل سازش است، اما مذاکرات ضروری است، ولی آنها نپذیرفتند.

سخنگوی کرملین، درباره واکنش غرب به پیام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به شورای فدرال نیز گفت: «مسلماً جهان واقعاً به بیانیه نسبتاً پرشور رئیس جمهور پوتین در مورد تعلیق مشارکت ما در پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک توجه کرد .و این قابل درک است، زیرا این تنها سند مهم در زمینه کاهش تسلیحاتی است که کم و بیش هنوز زنده است. به عقیده وی، در آن لحظه بود که کشورهای غربی از سخنان پوتین متاثر شدند. وی ادامه داد: «در عرض یک ساعت پس از اعلام این موضوع، شاهد اظهارات رسمی از سوی دبیرکل ناتو، وزارت امور خارجه و کاخ سفید بودیم. <...> این اطلاعات برای آنها حساس بود. در اظهاراتی که انجام شد، ما قضاوت نسبتاً غیرسازنده درباره روسیه و عدم تمایل آنها به در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه را شنیدیم.»

پسکوف تاکید کرد که غرب نمی خواهد سخنان پوتین را بشنوند، اما این اتفاق در آینده نخواهد افتاد.

پوتین هنوز تصمیم خود درباره انتخابات ریاست جمهوری 2024 را اعلام نکرده است

دیمیتری پسکوف در پاسخ به سئوال دیگری توضیح داد که در حال حاضر خیلی زود است که در خصوص مشارکت احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در انتخابات سال 2024 صحبت شود. به گفته وی، رهبر روسیه هیچ اظهارنظر رسمی نداشته و در حال حاضر مشغول امور بسیار مهم دیگری است.

وی ادامه داد: «روسیه از اواخر نیمه دوم سال 2023 وارد فصل جدید انتخاباتی خواهد شد. در حالی که هیچ روحیه انتخاباتی قبل از انتخابات وجود ندارد، ولادیمیر پوتین کارهای زیادی برای انجام دادن دارد، او قطعاً در حال حاضر در فکر این مسئله نیست، و هنوز بسیار زود است در این باره صحبت کرد.»

پوتین برای مذاکره با ماکرون و شولتز آمادگی دارد

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پذیرای هرگونه تماسی خواهد بود که بتواند به روسیه در دستیابی به اهداف خود، ترجیحاً از راه های مسالمت آمیز کمک کند. دیمیتری پسکوف در گفتگو با ایزوستیا در این باره توضیح داد: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بارها اعلام کرده اند که به ارتباط با رئیس جمهور روسیه ادامه خواهند داد و با هم به دنبال راه هایی برای خروج ازبحران کنونی در اوکراین خواهند بود. با این حال، به گفته پسکوف، اخیراً هیچ ابتکار عملی از سوی آنها در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: « پنج یا شش مورد سخنان ماکرون وجود دارد که به معنای واقعی کلمه گفته: با پوتین تماس می‌گیرم و با او صحبت می‌کنم، اما هنوز هیچ درخواستی وجود نداشت. همه باید این را بدانند: هیچ درخواستی، هیچ جهت گیری، هیچ توضیحی در مورد تاریخ های احتمالی برای چنین گفتگوهایی وجود ندارد.»

پسکوف در عین حال یادآور شد که فرانسه و آلمان به طور غیرمستقیم در درگیری نظامی در طرف اوکراین شرکت دارند و مسلماً این وضعیت پتانسیل میانجی گری آنها در مذاکرات را بطور جدی زیر سئوال برده است.

جهان به سمت چندقطبی شدن در حرکت است

سخنگوی کرملین در مصاحبه با ایزوستیا ابراز عقیده کرد که کل جهان به سمت چندقطبی شدن حرکت می کند، اما در حال حاضر هنوز در آغاز یک دوره انتقالی است.

دیمیتری پسکوف گفت: «بدیهی است که کل جهان به سمت چندقطبی شدن حرکت می کند، به سمت سیستمی از روابط که در آن هیچ طبقه ای از کشورهای متمدن و سایر کشورها وجود نداشته باشد. جهانی که در آن همه برابرند، که در آن همه نگرانی‌های یکدیگر را در نظر می‌گیرند، همه یا موافق یا مخالف هستند، اما به یک اندازه صدایشان شنیده شده و انتظار پاسخ دارند، جایی که استعمار جدید قابل قبول نیست، و احتمالاً همه مشکلات که واقعاً در آن وجود دارد، بر سر میز مذاکره حل و فصل شود. البته هنوز تا رسیدن به چنین جهانی فاصله زیادی است.»

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: در حال حاضر جهان در آغاز یک دوره انتقالی است که راهی بسیار طولانی و دردناک خواهد بود. نه تنها در روسیه، تعدادی از کشورهای دیگر نیز در این رویکردها با ما موافق هستند و بسیاری از کشورها روسیه را به عنوان آغازگر این روند می دانند.

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا لازم است ساختار جدیدی برای جایگزینی سازمان ملل ایجاد شود، تاکید کرد که این سازمان در حال حاضر تنها نهاد بین‌المللی است که باید و می‌تواند نقشی تثبیت‌ کننده، متعادل‌ کننده و متوازن در امور بین‌الملل ایفا کند. با این حال، وی به این واقعیت توجه کرد که اقدامات غرب جمعی در دهه‌های اخیر، به‌ویژه تحریم‌ها علیه سایر کشورها، از جمله روسیه، منجر به فرسایش نقش سازمان ملل شده است.

جهان در فکر کنار گذاشتن دلار آمریکا است

دیمیتری پسکوف، در بخشی از این مصاحبه، یادآور شد که جهان در روند دلارزدایی است. وی گفت: دلار یا به عبارت بهتر، صادرکننده دلار، اعتماد به دلار را تضعیف کرده و شروع به تضعیف اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره اصلی کرد، البته کشورها به تدریج شروع به کار به روی گزینه های جدیدی برای پرداخت های خود کردند. وی تاکید کرد که کشورها شروع به اتکای بیشتر به ارزهای ملی خود کردند و "این روند در حال گسترش است."

وی همچنین یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، حتی قبل از اینکه غرب شروع به اعمال تحریم‌های ضدروسی کند، بر لزوم کار بیشتر با ارزهای ملی تاکید کرده بود. به گفته وی، مسکو آماده است تا توافق جدیدی را آغاز کند که بر اساس آن دلار به عنوان یک ارز کلیدی با ارزهای دیگری جایگزین شود، اما اکنون در این امر موفق نشده و این کار زمان نیاز است.

نظریه احیای اتحاد جماهیر شوروی واقع بینانه نیست

سخنگوی کرملین همچنین احیای اتحاد جماهیر شوروی را غیرممکن خواند. وی یادآور شد که اشکال مختلفی از ادغام و همبستگی کشورها در اتحادها وجود دارد که می تواند در قلمروی باقی مانده از اتحاد جماهیر شوروی سابق اعمال شود و کشور متحد روسیه و بلاروس نمونه ای از آن است. پسکوف گفت: "اما این به هیچ وجه به معنای بازگشت به دوره اتحاد جماهیر شوروی و تلاشی برای احیای آن نیست."

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.