رئیس‌جمهوری در آیین پایانی جشنواره خوارزمی تاکید کرد که دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگران و نخبگان حمایت خواهد کرد و از تمامی وزارتخانه‌ها خواسته شده تا ارتباط با علم و دانشگاه مورد غفلت قرار نگیرد.

رئیسی: وزارتخانه‌ها در ارتباط با دانشگاه‌ها باشند/ حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی خوارزمی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های بین‌ المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: کشف قوانین هستی با دانش و تلاش صورت می‌گیرد. اگر از نعمت‌های الهی به خوبی بهره‌برداری شود، از نزول باران و سایر رحمت‌های الهی نگرانی نخواهیم داشت.

رئیسی عنوان کرد: علم و فناوری زیربنای اقتدار کشور است. در هر حوزه که می‌خواهیم پیش برویم باید با علم و دانش باشد. زنجیره نوآوری و فناوری، توسعه پایدار کشور را تضمین می‌کند.

وی گفت: علم و فناوری مرز نمی‌شناسد. باید تعامل‌مان را با همه ملت‌ها و دولت‌ها در عالم در رابطه با انتقال دانش و فناوری افزایش دهیم. باید تعاملی که با کشورهای همسایه و جهان داریم بر این اساس استوار باشد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به پیشرفت‌های جوانان در حوزه‌های علمی گفت: مشوق اصلی در این رابطه رهبری بودند. ایشان در نشست‌ها گفتند که من حمایت خواهم کرد و حقیقتاً هم حمایت کردند. بنابراین پیشرفت‌های علمی را مرهون تلاش‌های دانشمندان و حمایت‌های رهبری هستیم.

وی تاکید کرد: دولت خود را موظف می‌داند تا از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند. دستگاه‌های اداری باید به پژوهشگران و فعالان در این حوزه کمک کنند.

لزوم شناسایی نظام مسائل کشور

رئیسی گفت: لازم است نظام مسائل دستگاه‌های مختلف کشور شناخته شود و برای حل این مسائل دانشمندان ما پیش‌قدم شوند. اگر دانشگاه در کنار صنعت، بازار و... باشد، دانایی ضمیمه توانایی‌ می‌شود و زندگی خوبی برای مردم فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: ما سرمایه‌گذاری برای پژوهش‌های کاربردی را هزینه نمی‌دانیم؛ بلکه این بهترین سرمایه‌گذاری است. کار فناورانه و دانش‌بنیان در کشور خیلی می‌تواند اثرگذار باشد. فعال شدن اتاق‌های اندیشه‌ورزی می‌تواند برای ارائه حل مسائل نقش داشته باشد.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: ما در دولت به معاونت علمی و وزارت علوم اعلام کردیم که در کنار همه وزارتخانه‌ها حضور داشته باشند. همه وزارتخانه‌ها نیز بدون استثنا نباید ارتباط با دانشگاه و علم و فناوری را مورد غفلت قرار بدهند تا کشور بتواند از علم و کار علم پایه و فناوری پایه بهره‌مند شود. ما به دنبال پیشرفت جامعه هستیم.

وی درباره جشنواره خوارزمی هم گفت: چهره‌های برتر بسیاری در کشور داریم. این چهره‌ها باید به صورت جدی مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند. این جشنواره حرکتی نمادین و بسیار خوب است اما باید به کار واقعی تبدیل شود؛ یعنی پژوهشگر مورد حمایت جدی قرار بگیرد. دستگاه‌ها به گونه‌ای حمایت کنند که یک نخبه احساس کند کارش مورد حمایت است. این اقدام با بخشنامه و سخن صورت نمی‌گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.