۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 853857

استاد تاریخ سیاسی و پژوهشگر ارشد فلسطینی از وعده پنهانی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به رئیس سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" علیه مقاومت خبر داد.

وعده پنهانی محمود عباس به رئیس سیا

به گزارش قدس آنلاین، «ژوزف مسعد» استاد تاریخ سیاسی دانشگاه کلمبیا در مقاله‌ای که در پایگاه خبری تحلیلی «میدل ایست» منتشر شد، افزود: اعتماد مجدد واشنگتن به تشکیلات خودگردان فلسطین، به عنوان نیروی اصلی برای سرکوب مقاومت، مبتنی بر عملکرد تشکیلات خودگردان نیست، بلکه به این دلیل است که گزینه‌های جایگزین وجود ندارد.

وی با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه اخیر ارائه شده توسط امارات که با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین علیه طرح‌های مستمر شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آماده شد، افزود: امارات نماینده اتحادیه عرب در شورای امنیت و تشکیلات خودگردان فلسطین ۲۰ فوریه سال جاری، به دستور آمریکا پیش‌نویس قطعنامه را پس گرفتند.

مسعد ادامه داد: واشنگتن از اعضای شورای امنیت خواست که پیش‌نویس قطعنامه را به رای نگذارند و پیشنهاد کرد که بیانیه نمادین مشترکی را آماده کنند که واشنگتن بتواند از آن حمایت کند.

وی اضافه کرد: این طرح، تصمیم اخیر کابینه اسرائیل برای قانونی کردن ۹ شهرک در کرانه باختری و ساخت ۱۰ هزار خانه در شهرک‌های یهودی در بیت المقدس شرقی را محکوم کرد.

این استاد دانشگاه کلمبیا افزود: ۲ روز قبل از رای گیری مورد انتظار، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شخصا با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفت و به او دستور داد که پیش‌نویس قطعنامه را پس بگیرد، در واقع او به این دستور عمل کرد و بر اساس دستور آمریکا، امارات با حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین طرح بیانیه غیر الزام‌آور را جایگزین کرد.

تلاش نا امیدانه

مسعد معتقد است که این آخرین مانور تشکیلات خودگردان فلسطین برای جلوگیری از انزوایش بود.

وی ادامه داد که به رغم اعتراضات تشکیلات خودگردان فلسطین به کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم رژیم صهیونیستی، مقامات آن بنا به دستور آمریکا از نتانیاهو قبل از روی کار آمدن وی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ درخواست کردند که یک کانال مخفی برای گفت و گو و پیشنهاد خدمات آن‌ها به اسرائیل ایجاد کند به امید اینکه بقای قدرت تشکیلات خودگردان تضمین شود.

این استاد تاریخ سیاسی دانشگاه کلمبیا اظهار کرد: نتانیاهو که یک دهه است تشکیلات خودگردان فلسطین را تحقیر کرده و تحت فشار آمریکا عملیات موسوم به «صلح» را (از سال ۲۰۱۴) به حالت تعلیق درآورده است.

وی نوشت: «حسین الشیخ» وزیر امور شهروندی فلسطین که سمت دبیرکلی کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را بر عهده دارد و شخص مهم در روابط فلسطین با آمریکا و رژیم صهیونیستی است، کسی بود که این پیام (درخواست محمود عباس برای باز کردن یک کانال مخفی برای گفت و گو) را به دفتر نتانیاهو رساند.

مسعد افزود: نتانیاهو، «تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را برای انجام مذاکرات محرمانه منصوب کرد و وی این گفت وگوها را به صورت تلفنی انجام داد، هنگبی و الشیخ به توافقاتی دست یافتند که منجر به پس گرفتن قطعنامه شورای امنیت توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و امارات شد.

به گفته وی، «اسرائیلی‌ها» همچنین از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند تا روندهای قانونی علیه رژیم صهیونیستی را در دیوان کیفری بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی دادگستری متوقف کند و این رژیم سخاوتمندانه پیشنهاد کرد که به نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطینی برای سرکوب مقاومت در شهرهای کرانه باختری کمک می‌کند.

طرح امنیتی آمریکا

استاد تاریخ سیاسی و فرهنگ عرب در دانشگاه کلمبیا افزود: شهادت اخیر ۱۱ فلسطینی توسط رژیم اسرائیل در نابلس نشان می‌دهد که با وجود کمک‌های این رژیم، نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین قادر به سرکوب موج فزاینده مقاومت نیستند.

وی اضافه کرد که بلینکن طی سفری که چند هفته پیش به سرزمین های اشغالی داشت، به محمود عباس امر کرد که یک طرح امنیتی آمریکایی را با هدف بازگرداندن کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر شهرهای جنین و نابلس (در شمال کرانه باختری) که به کانون‌های درگیری فلسطینی‌ها علیه اشغالگران صهیونیست تبدیل شده اند، اجرا کند.

به گفته مسعد، این طرح شامل آموزش نیروی ویژه فلسطینی است که در این منطقه برای مقابله با مقاومت فلسطین مستقر خواهد شد.

این استاد دانشگاه و محقق فلسطین اضافه کرد که قبل از سفر بلینکن و به دستور آمریکا، روسای اطلاعات مصر و اردن با محمود عباس دیدار کردند تا بر تشکیلات خودگردان فلسطینی برای افزایش سرکوب مقاومت فلسطین فشار آورند.

وی گفت: بلینکن در جریان سفر به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دستور داد تا هماهنگی امنیتی با اسرائیلی‌ها را از سر بگیرد، عباس که پس از کشتار فلسطینیان در جنین توسط اشغالگران صهیونیست در ژانویه گذشته مدعی توقف هماهنگی امنیتی با رژیم اسرائیل شده بود به «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا تاکید کرد که بخش‌هایی از هماهنگی از جمله تبادل اطلاعات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل بدون هیچ مانعی ادامه دارد.

به گفته مسعد، در واقع، محمود عباس به رئیس سیا اطمینان داد که نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به بازداشت نیروهای مقاومت فلسطین و مظنونان ادامه خواهند داد و با بازگشت آرامش، هماهنگی امنیتی به طور کامل برقرار خواهد شد.

اعتماد نابجا

مسعد نوشت: باتوجه به اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۱۹۹۳ برای تضمین ادامه بقای رژیم اسرائیل به عنوان یک مستعمره شهرک نشینان صهیونیست، تحت پوشش‌های مختلف تاسیس شد، آمریکا و متحدانش را برای نبود گزینه‌ای که بتواند نقش تشکیلات خودگردان شکست خورده را زنده کند، سرگردان کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعتماد مجدد آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین برای سرکوب مقاومت سرانجام ندارد، افزود: موج فزاینده مقاومت در سراسر کرانه باختری و تمایل مستمر به مقاومت در غزه، جدا از شهروندان فلسطینی ساکن در سرزمین‌های اشغالی، نویدبخش خنثی کردن آرزوهای آمریکا و متحدان عرب آن برای سرکوب مقاومت است.

استاد تاریخ سیاسی و فرهنگ عرب ادامه داد: به رغم تمایل آمریکایی‌ها برای استفاده از تشکیلات خودگردان فلسطین و مذاکره با آن، به نظر می‌رسد که «اسرائیلی‌ها» تنها طرفی هستند که قدرت واقعی مقاومت و خطری را که برای آن‌ها ایجاد می‌کند، درک کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.