۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 854030

رئیس هیئت‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: عدم تخصیص بودجه مناسب و مکفی به طرح دارویاری باعث افزایش پرداخت از جیب مردم می شود.

دارو در سال جدید گران می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمد عبده زاده، در نشست کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: واقعیت این است که در بحث تولید چشم انداز دقیقی برای آینده نداریم و افزایش قیمت‌ها موجب کاهش توان خرید مردم می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم برای سال آینده پیش بینی شده است و اگر قیمت دارو افزایش یابد مردم توان خرید را ندارند و باید به این مباحث به صورت جدی توجه شود.

عبده زاده افزود: قیمت ارز نیمایی را ۲۸ هزار تومان تعیین کردند اما بر اساس برخی اظهارات به ۳۱ هزار تومان می‌رسد و چنانچه ۵۰ درصد تورم داشته باشیم صرف نظر از قیمت مصرف کننده و بیمه باید بر اساس نصف تورم قیمت دارو را افزایش داد و متناسب با افزایش حقوق، دستمزد و هزینه‌ها به افزایش قیمت دارو هم توجه کرد.

وی یادآور شد: قیمت یک ماده جانبی پرمصرف تولید داخل از کیلویی ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۵۰ رسیده است، چگونه تولید کننده می‌تواند نسبت به خرید این ماده اقدام کند و قیمت تمام شده دارو را ثابت نگه دارد.

عبده زاده افزود: اگر قیمت ارز و همه فاکتورها را افزایش می‌دهیم باید به مباحث دیگر هم توجه کرد و به افزایش قیمت دارو و بودجه سازمان‌های بیمه گر توجه داشته باشیم.

وی گفت: بدهی‌ها معوق باعث بروز مشکلات نقدینگی در صنعت و بروز کمبود می‌شود و اگر اکنون بخواهیم مواد اولیه را تأمین کنیم ۳ ماه ترخیص آن و مباحث دیگر طول می‌کشد و تداوم وضع موجود باعث می‌شود در اردیبهشت ۱۴۰۲ با بحران روبرو شویم.

عبده زاده ادامه داد: تغییر قیمت دارو به اندازه نصف تورم کشور باید در اردیبهشت ماه انجام شود و بیمه‌ها هم پوشش لازم را داشته باشند و اگر این کار را نکنیم هزینه‌های مردم از جیب افزایش خواهد یافت؛ البته وضعیت داروهای بیمارستانی هم با چالش مواجه است و بحث قیمت گذاری در اردیبهشت ۱۴۰۲ مدیریت نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.