یک واعظ عربستانی برنامه‌های جدید سرگرمی در کشورش را «گمراهی برای جوانان» خواند و از مقامات ارشد آل سعود خواست تا از خدا بترسند و روند نابودی دین اسلام را متوقف کنند.

واعظ عربستانی خطاب به سران آل‌سعود:نابودی دین اسلام را متوقف کنید

به گزارش قدس انلاین، «عماد المبیض»، واعظ سعودی و خطیب مسجد ملک عبدالعزیز، در پیامی توئیتری خطاب به «سلمان عبدالعزیز»، شاه عربستان، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد او، «ترکی آل الشیخ»، مشاور ولی‌عهد و رئیس اداره سرگرمی در این کشور گفت: «در این کشور از خدا بترسید».

طبق گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱»، المبیض در ابتدای فیلمی که در توئیتر منتشرکرده، می‌گوید: خداوند متعال بیان حق و عدم کتمان آن را بر اهل علم واجب کرده و فرموده است «إِنَّ ٱلَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَآ أَنزَلْنَا مِنَ ٱلْبَیِّنَٰتِ وَٱلْهُدَیٰ مِنۢ بَعْدِ مَا بَیَّنَّٰهُ لِلنَّاسِ فِی ٱلْکِتَٰبِ ۙ أُوْلَٰٓئِکَ یَلْعَنُهُمُ ٱللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ ٱللَّٰعِنُونَ/آن گروه [از علمای اهل کتاب] که آیات واضحه و هدایتی را که فرستادیم کتمان نمایند بعد از آنکه آن را برای [هدایت] مردم در کتاب آسمانی بیان کردیم، آنها را خدا و تمام لعن کنندگان [از جن و انس و ملک] نیز لعن می‌کنند».

وی افزود: برای احقاق حق و تبیین حقیقتی که خداوند به اهل معرفت امر فرموده است، پیام خود را به محضر ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ارسال می‌کنم و می‌گویم که من مشاور امین شما هستم.

المبیض در ادامه تصریح کرد: در اداره امور این مملکت از خدا بترسید و روند نابودی دین اسلام و جایگزینی آن با هویت‌های دیگر را متوقف و اصلاح کنید. این کشور بر اساس ایمان و برپایی و اجرای دین خدای متعال تأسیس شده است و آنچه امروز می‌گذرد بر خلاف آن اصولی است که کشور بر پایه آن‌ها بنا شده است.

واعظ عربستانی خطاب به سران آل‌سعود:نابودی دین اسلام را متوقف کنید

«عماد المبیض»، واعظ سعودی

المبیض بخش دیگری از سخنان خود را متوجه «ترکی آل الشیخ»، رئیس اداره سرگرمی در سعودی کرد و ضمن مسئول دانستن او در برگزاری مهمانی‌های شبانه مختلط با حضور ستاره‌ها، گفت: «درباره مسیر جوانان و دختران ما از این نسل از خداوند متعال بترسید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هیچ بنده ای نیست که الله متعال عده ای را تحت سرپرستی او قرار دهد و او درحالی بمیرد که به زیردستانش خیانت کرده است، مگر اینکه الله متعال بهشت را بر او حرام می‌گرداند.

امام جماعت و خطیب مسجد ملک عبدالعزیز، در ادامه خاطرنشان کرد: «پیامبر گرامی اسلام در جای دیگری می‌فرماید کسی که دیگران را به گمراهی دعوت کند، گناهی مانند گناهان پیروانش خواهد داشت، بی آن که از گناهان آنان کم کند». وی سخنان خود را با این جمله خاتمه داد: خداوندا من ابلاغ کردم، پس تو شاهد باش.

عربستان سعودی به عنوان بخشی از سیاست‌های جدید خود در یک کشور سنتی و مسلمان با هیات حاکمه‌ای محافظه‌کار، بسیاری از قوانین و ممنوعیت‌های گذشته را کنار گذاشته و هم‌اکنون در برخی مناطق، شاهد فعالیت‌های هنری جدید و برنامه‌های خلاف عرف جامعه است؛ امری که نه تنها موجب اعتراض خانواده‌ها و هشدار نهادهای مذهبی در عربستان شده بلکه حتی موجب ابراز نگرانی متحدان غربی ریاض از این روند شده و باعث گردیده تا اروپایی‌ها این سیاست را «جسارت بیش‌از حد» قلمداد کنند.

عربستان برای دهه‌ها، محدودیت‌های شدیدی را در حوزه حقوق زنان، هنر، جمع‌های مختلط و کنسرت‌ها اعمال می‌کرد؛ اما سال‌ها پیش از طریق برنامه‌ای رسمی برای حمایت از سرگرمی‌ها و تأسیس نهادی برای آن در سال ۲۰۱۶، تحولات اجتماعی قابل‌توجه و البته انتقادبرانگیزی در این کشور رخ داد.

از مهم‌ترین فعالیت‌های سعودی در این حوزه، برپایی جشنواره‌ها و رویدادهای هنری و آواز و موسیقی بود که مقامات ریاض هدف از آن را رسماً «حفاظت از ذائقه عمومی» توصیف کردند؛ در حالی که بسیاری خانواده‌ها با آن مخالف بودند و سبب ایجاد تنش‌هایی در بین مردم و حاکمیت شد. چشم انداز اصلاحات ۲۰۳۰ در عربستان با هدف افزایش سهم بخش سرگرمی در تولید ناخالص داخلی از ۳ به 6 درصد در حال پیگیری است.

علاوه بر برنامه‌های سرگرمی خارج از عرف مقامات سعودی برای جوانان این کشور، سیاست ریاض در نزدیکی روابط به رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی با تل‌آویو، به عامل دیگری برای نگرانی چهره‌ها و نهادهای مذهبی عربستان تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.