بزرگترین پروژه نفتی غرب کشور پس از گذشت بیش از ۱۷ سال همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد، پروژه‌ای که می‌تواند مشکلات اشتغال را در یکی از بیکارترین استان‎های کشور حل کند.

بلاتکلیفی بزرگترین پروژه نفتی غرب کشور/ طرحی که ۱۷ ساله شد

به گزارش قدس آنلاین پالایشگاه نفتی «آناهیتا» همان طرحی است که امسال در آستانه ۱۷ سالگی خود با ظرفیت‌های بالای خود تنها زمینی است خاکی در دل بیابان از دولت نهم تا دولت سیزدهم اسیر بی تدبیری‌ها شده و با وجود پتانسیل‌های بالای خود زیر بار بدقولی‌های دولت‌ها کمر خم کرده است.

از دی ماه سال ۸۵ تاکنون بیش از ۱۶ سال گذشته و پروژه نفتی آناهیتا در غرب کشور با وجود اینکه قرار بود بعد از ۱۰ سال به خودکفایی تأمین و تولید فرآورده‌های نفتی با کیفیت و مرغوب کمک کند به دست فراموشی و بی توجهی مسئولین قرار گرفته است.

اگر پروژه نفتی آناهیتا در روزها و سال‌های ابتدایی مورد توجه قرار گرفته بود شاید استان کرمانشاه امروز در جایگاه نخست بیکارترین استان‌های کشور قرار نمی‌گرفت و به دلیل ظرفیت بالای اشتغال آفرینی این پروژه بسیاری جوانان این استان در پالایشگاه بومی استان خود مشغول به کار بودند.

عدم توجه و حمایت از طرح نفتی غرب کشور توسط دولت‌های روی کار آمده مسئله‌ای است که امروز باید به آن پرداخته شود تا این رؤیای ۱۷ ساله که برهوتی فاقد تولید و تکاپو بیش نیست به جایگاه واقعی و هدف نهایی خود برسد.

پالایشگاه آناهیتا در حالی که می‌توانست امروز تأمین کننده فرآورده‌های نفتی غرب کشور، زمینه‌ساز تحولات اقتصادی و توسعه اشتغالزایی را به ارمغان بیاورد در بلاتکلیف‌ترین حالت ممکنه قرار گرفته و جز سراب و رؤیا برای مردم استان کرمانشاه تاکنون چیزی نداشته است.

پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه قرار بود طرحی جایگزینی برای پالایشگاه قدیمی استان کرمانشاه با بیش از یک قرن قدمت باشد و به جلوگیری از خام فروشی نفت و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر کمک کند.

بلاتکلیفی بزرگترین پروژه نفتی غرب کشور/ طرحی که ۱۷ ساله شد

طرح نفتی پالایشگاه آناهیتا در استان کرمانشاه به دلایل حائز اهمیتی در سفر مقام معظم رهبری جز مصوبات مهمی بود که با توجه به موقعیت مناسبی که دارد هنوز هم می‌توان آن را به چشم یک تحول عظیم نگاه کرد.

بعد از اینکه در سال ۹۴ زمین مشخص شده برای اجرای طرح نفتی پالایشگاه نفت توسط وزیر وقت دولت یازدهم کلنگ زنی شد دولت‌های بعدی با شعارهای امید بخش اما تو خالی تنها وعده‌هایی به مردم این دیار دادند.

خبرگزاری مهر کرمانشاه طی سال‌های اخیر بارها در قالب گزارش‌هایی با عنوان «بزرگترین طرح نفتی غرب کشور در بلاتکلیفی»، «حل مشکلات کرمانشاه در گرو تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور» و «چشم امید «سینه ستبر ایران اسلامی» به تحقق مصوبات سفر رهبر انقلاب» پیگیر آخرین وضعیت و تصمیمات مسئولین وقت بوده و در اقدامی تازه با وجود تأخیر دولت سیزدهم در عمل به قول‌های خود پیگیری‌های خود را از سر گرفته است.

عدم توجیه اقتصادی مهمترین عامل رکود پالایشگاه نفتی آناهیتا

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت پالایشگاه نفتی «آناهیتا»، اظهار کرد: یکی از مؤثرترین عوامل در خصوص تأخیر راه‌اندازی این طرح نفتی توجیهی بودن پروژه به لحاظ اقتصادی است که به همین دلیل برخی از آنها معتقدند این پالایشگاه فاقد توجیه اقتصادی بوده و هزینه‌ای بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اجرایی می‌خواهد.

وی افزود: اما در کنار هزینه بالای اجرایی این پروژه سایر ابعاد آن در حوزه اشتغالزایی و سود دهی جای تأمل برای اقتصاددانان دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای انقلاب اسلامی در ادامه به تعیین بودجه مجلس برای پروژه نفتی پالایشگاه «آناهیتا» اشاره و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه این طرح جز مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده در بودجه سال گذشته اجرای این طرح را لحاظ کرد و هم تهاتر نفت قرارگاه را مورد توجه قرار داد.

رشیدی با تاکید به حمایت و پیگیری‌ها در مجلس شورای اسلامی برای رفع موانع بر سر راه پالایشگاه «آناهیتا»، خاطرنشان کرد: جلساتی در خصوص پیگیری راه‌اندازی پالایشگاه نفتی آناهیتا طی ۶ ماه گذشته با وزیر نفت، مسئولین قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان متولی و سهامداران این طرح و سایر مسئولین برگزار شده است.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه‌ای که با حضور وزیر نفت و نایب رئیس مجلس و استاندار کرمانشاه برگزار شد، مصوباتی شامل مشارکت و سرمایه‌گذاری بیشتر سهامداران و تعیین بانک عامل به منظور حمایت مالی و دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به عنوان مهم‌ترین مصوبات این جلسه به امضا رسید.

بلاتکلیفی بزرگترین پروژه نفتی غرب کشور/ طرحی که ۱۷ ساله شد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای انقلاب اسلامی عنوان کرد: بر اساس پیگیری‌ها از صندوق توسعه ملی که طی روزهای گذشته انجام شد به گفته مسئول این صندوق علت عدم سرمایه گذاری مستقیم این بخش در طرح نفتی پالایشگاه نفتی «آناهیتا» عدم توجیه اقتصادی بود و به همین دلیل به منظور تنها به صورت ارائه تسهیلات به بانک‌های عامل حمایت خواهند داشت.

در صورت عدم راه‌اندازی پالایشگاه آناهیتا دولت باید پروژه جایگزین تعیین کند

رشیدی به پیگیری‌های جدی مصوبات جلسه با وزیر نفت اشاره و بیان کرد: در مصوبات سفر رئیس جمهور موضوع و طرحی تاکنون برای پیگیری ارائه نشده و مطلبی با این عنوان سوی استاندار کرمانشاه و سایر مسئولین مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه اعتبار پالایشکاه «آناهیتا» بسیار سنگین است، متذکر شد: با وجود اینکه این طرح جز مصوبه سفر رهبری بوده و ۱۳ سال پیگیری برای آن انجام شده اما همچنان در اجرا ناموفق بوده در صورتی که راه‌اندازی طرح پتروپلایشگاه نفتی «آناهیتا» به نتیجه نرسد دولت باید به دنبال یک طرح جایگزین باشد.

رشیدی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر طرح نفتی آناهیتا در حالت بلاتکلیفی قرار گرفته که یا باید برای راه‌اندازی آن حمایت جدی دولت را داشته باشد با در سریع‌ترین زمان خود پروژه جایگزین برای برای استان کرمانشاه و منطقه غربی کشور داشته باشد.

پروژه نفتی آناهیتا با وجود اینکه جزو مهمترین مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده به دلیل بی تدبیری و بی توجهی دولت‌های پیشین نزدیک به ۱۷ سال است که به تأخیر افتاده و امروز به دلیل افزایش هزینه‌های اقتصادی کار این پروژه برای راه‌اندازی به اما و اگر کشیده شده است.

در سفر اخیر رئیس جمهوری در دولت سیزدهم مسئولین استانی راه‌اندازی پروژه پالایشگاه نفتی «آناهیتا» را جز مصوبات مهم این سفر اعلام کردند و این در حالی است که با گذشت چندین ماه از این سفر هنوز هیچ اقدامی از سوی این دولت و مسئولین وقت استانداری کرمانشاه صورت نگرفته است.

کرمانشاه برای رفع معضل بیکاری نیازمند راه‌اندازی پالایشگاه نفتی «آناهیتا» در دولت سیزدهم است

به دلیل جایگاه استان کرمانشاه در بیکارترین استان‌های کشور آیت الله مصطفی علما امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه بارها معضل بیکاری در استان کرمانشاه را به مسئولین گوشزد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری جوانان اصلی ترین مشکل استان کرمانشاه است، اظهار کرد: در دولت‌های مختلف افراد گوناگونی پای کار آمدند و سعی کردند مشکل بیکاری را کاهش دهند اما در نتیجه کار، مشکل بیکاری کرمانشاه حل نشده است.

آیت الله علما با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه تمام در استان‌کرمانشاه، خاطر نشان کرد: پروژه نیمه تمام پالایشگاه آناهیتا یکی از پروژه‌های عمرانی مهم است بوده که با وجود ایجاد زمینه اشتغالزایی اما تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

بلاتکلیفی بزرگترین پروژه نفتی غرب کشور/ طرحی که ۱۷ ساله شد

وی تاکید کرد: مهمترین درخواست مردم کرمانشاه از دولت سیزدهم موضوع اشتغال است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته مسئولان راه اندازی پالایشگاه نفتی «آناهیتا» استان کرمانشاه توان ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی برای استان کرمانشاه خواهد داشت که همین مسئله کافیست تا مسئولان دولت سیزدهم برای پایان دادن فقر و ریشه کن شدن معضل بیکاری در کرمانشاه کمر همت برای راه اندازی این پروژه ببندند.

تلاش برای احیای پروژه بزرگ پتروپالایش آناهیتا کرمانشاه

محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در دیدار با آیت الله نریمانی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هر سال شعاری مرتبط با وضعیت اقتصادی انتخاب می‌کنند، مسئولان استانی باید برای بهبود وضعیت اقتصادی با جدیت دنبال شود.

وی افزود: با اینکه پروژه پتروپالایش آناهیتا از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب بوده سال‌هاست که روی زمین مانده اما با همکاری قرارگاه خاتم، صندوق توسعه ملی و وزارت نفت تلاش‌های لازم برای اجرایی کردن این پروژه دنبال خواهد شد.

بلاتکلیفی بزرگترین پروژه نفتی غرب کشور/ طرحی که ۱۷ ساله شد

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه کرمانشاه باید به یک کارگاه بزرگ در ابعاد مختلف تبدیل شود، گفت: تلاش‌های گسترده‌ای از سوی مدیریت ارشد استان و با بهره گیری از توان مجموعه‌های مختلف برای ایجاد یک رونق و تحول در حوزه مسکن، نفت، راه آهن، گردشگری، مرزهای مبادلاتی، صنعت و … در جریان است که امیدوارم هر چه زودتر از ثمرات و برکات آن بهره مند شویم.

با توجه به اینکه پروژه ۱۷ ساله پالایشگاهی نفت «آناهیتا» جز مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده اما تاکنون اسیر بی مهری مسئولان قرار گرفته، دولت سیزدهم نیز با وجود شعارهایی در راستای اشتغالزایی و راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام و همچنین اهمیت بالای این پروژه تاکنون برنامه و اقدام خاصی انجام نداده و بر اساس آنچه که گفته شده باید منتظر بود که آیا در دولت سیزدهم نیز این مصوبه مهم سفر مقام معظم رهبری بازهم مورد توجهی قرار می‌گیرد یا درصدد راه‌اندازی آن اقدامات جدی خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.