در مراسم اتمام حفاری مسیر شرقی خط سه قطار شهری مشهد استاندار خراسان رضوی از امضای تفاهم نامه رسمی با چین در راه اندازی قطار سریع السیر مشهد- تهران خبر داد.

 اتمام حفاری مسیر شرقی خط سه قطار شهری مشهد

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد،  یعقوبعلی نظری در این مراسم که صبح امروز ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ با حضور رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و سرپرست شهرداری مشهد و جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه زیارت و استفاده از این منبع عظیم معنوی مسئله اول فراهم شدن سهولت آمدن زائران به مشهد است که بر این اساس سه پروژه اصلی در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: اولین پروژه آزادراه حرم به حرم است، ۸۵درصد زائران با وسیله شخصی وارد شهر می‌شوند و اگر اتوبوس را هم اضافه کنیم به ۹۵ درصد می‌رسد این آزادراه تا گرمسار به بهره برداری رسیده است و قطعه اول از سمت مشهد نیز تاحدودی انجام شده اما تقاضا این است پروژه سرعت بگیرد. باید در سطح ملی و استانی گفت و گو داشته باشیم تا پروژه متوقف نشود.

استاندار خراسان رضوی افزود: پروژه دوم قطار سریع السیر تهران به مشهد است که در سفر ریاست جمهوری به چین تفاهم نامه رسمی شد و کارها در حال پیگیری است.

نظری خاطرنشان کرد: پروژه سوم موضوع شهر فرودگاهی امام رضا(ع) است که مطالعه اولیه آن انجام شده است؛اگر بنا است مشهد و استان جهشی داشته باشد این پروژه‌های کلان باید اجرا شود.

فاز یک خط ۳ مترو مشهد از اولویت‌های مترویی کشور

قائم مقام هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این مراسم گفت: ۳۳۸ کیلومتر مترو در کشور توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام شده است.

رضا رحمانی اظهار کرد: به همت جوانان ایران آمادگی انجام هر پروژه با هر حجم پیچیدگی را داریم.

وی ادامه داد: ۴۵ درصد بنزین تولیدی کشور در پالایشگاه‌های داخل به دست بچه‌های قرارگاه تهیه می‌شود. خاتم مردمی ترین نهاد کشور است؛ در حوزه آب ۴۸ درصد ذخیره آب‌ پشت سدها در سدهای ساخته شده خاتم در گازوئیل ۲۳ درصد و بنادر ۹۰ درصد اسکله‌ها ساخت این قرارگاه است.

قائم مقام هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا تصریح کرد: در راه و شهرسازی در ۶ گرایش شغلی فعالیت داریم و ۴ هزار کیلومتر راه اهن بین شهری توسط قرارگاه ساخته شده و ۳۰ درصد از کل خطوط موجود کشور ساخت ماست.

رحمانی افزود: این میزان در مترو ۴۰ درصد است ۳۳۸ کیلومتر مترو و ۱۲۰ ایستگاه تاکنون توسط قرارگاه ساخته شده است؛ در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۴ پروژه در حوزه راه وشهرسازی اجرا می‌شود. در خراسان رضوی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده است.

وی اضافه کرد: امروز پروژه های مترویی بیش از ۶۳ کیلومتر است با رقم اولیه ۶ هزار میلیارد تومان و یکی از مهمترین بخش ها فاز اول خط سه قطار شهری است که ورودی شهر را با مسیر پنج کیلومتری به حرم مطهر رضوی متصل می‌کند.

راه‌اندازی فاز اول خط۳ تا دی ماه ۱۴۰۲ در صورت همراهی دولت 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مراسم اتمام حفاری مسیر شرقی خط سه قطار شهری مشهد، عنوان کرد: دیدگاهی پیش از آغاز دوره ششم مدیریت شهری حاکم شده بود که اگر یک کیلومتر مترو بسازید کسی نمیبیند، به جای آن ۳۰۰ اتوبوس در شهر بیاورید.

حسن موحدیان افزود: با انسجام شورا و پیگیری آقای فرهمندی به شدت به دنبال این بودیم خط سه و چهار قطار شهری را فعال کنیم و علی رغم همه مشکلات بودجه ای و اعتبارات پای کار آمدیم.

وی  تصریح کرد: دی ماه ۱۴۰۲ باید مسیر پایانه مسافربری به میدان شهدا عملیاتی شود و از استاندار خواهش دارم کمک کنید تا این قطعه راه اندازی شود که مختص زائر است و مردم مشهد نیز بهره مند می‌شوند چون هر سه خط به حرم می رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.