مدیر روابط عمومی ایران‌ایر گفت: همه ایرانی‌ها تمایل دارند سفر اول و آخرشان زیارت حضرت رضا(ع) و سفر به مشهد باشد. تقاضا زیاد است و عمدی در کمبود عرضه در این مسیر پروازی وجود ندارد.

کمبود عرضه در مسیر پروازی عمدی نیست

به گزارش قدس خراسان، خراسان رضوی با داشتن ۵۲ تا ۵۴ درصد تخت‌های واحدهای اقامتی کشور تقریباً برابر نیمی از ظرفیت کشور امکانات اقامتی و رفاهی زائران و مسافران در بخش گردشگری را دارد؛ اما این ظرفیت و استفاده از ظرفیت‌های زیارتی و گردشگری استان به ویژه در ایام نوروز، زمانی کارآمد است که امکانات حمل و نقل و تردد به ویژه از طریق مسیرهای هوایی به اندازه کافی و با قیمت مناسب در اختیار مسافران باشد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مراکز تأمین‌کننده امکانات رفاهی اقامت زائران با اشاره به کمبود بلیت پرواز عنوان کرد: یکی از مشکلات زائران، تهیه بلیت پرواز به مشهد است. در حال حاضر به هیچ وجه بلیت پروازی برای رفت و برگشت به مشهد وجود ندارد و ۸۰درصد کسانی که به هتل‌ها می‌آیند، معمولاً ترجیحشان سفر با هواپیماست.

محمود مادرشاهیان  یکی از دلایل کمبود پرواز به مشهد را ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما به مقصد مشهد و کوتاه بودن زمان پرواز به این شهر دانست و اظهار کرد: ایرلاین‌ها ترجیح می‌دهند به مسیرهای طولانی‌تر پرواز داشته باشند؛ چون منافع بهتری دارد. اگر پروازهای مشهد افزایش پیدا نکند، هتل‌های ما خالی خواهند ماند.

وی با یادآوری معضلات تحریم صنعت هوایی کشور ادامه داد: این نکته را که تحریم‌ها در جابه‌جایی مسافر با هواپیما تأثیر داشته است، قبول داریم؛ اما چرا سفر به مسیرهای طولانی‌تر که زیارتی نیست، بیشتر است؛ ولی به مقصد مشهد این طور نیست و این برای ما یک علامت سؤال بزرگ است.

فرودگاه مشهد آماده صدور مجوز پرواز جدید است

برای بررسی بیشتر و یافتن جواب دلایل کمبود بلیت به سراغ مسئولان فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد رفتیم.

مدیر روابط عمومی این فرودگاه در پاسخ به سؤال کمبود بلیت پروازها به مقصد مشهد و بالعکس، گفت: در شرکت‌های هواپیمایی تعدادی از هواپیماها برای چک وضعیت سالیانه رفته‌اند. در ایام نوروز تعداد پروازها افزایش پیدا می‌کند.

حسن جعفری ادامه داد: ما تعداد پروازهایی را که در مسیرهای متفاوت از جمله تهران نیاز داریم، به سازمان هواپیمایی کشور و استانداری اعلام کرده‌ایم و از هم اکنون و در ایام نوروز این آمادگی را داریم که شرکت‌ها اگر تمایل به افزایش پرواز داشتند، مجوز لازم را صادر کنیم.

وی با اشاره به اضافه شدن تعدادی خط پرواز جدید به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد تصریح کرد: در هفته گذشته هشت پرواز جدید به این فرودگاه اضافه شد که دو پرواز مربوط به مسیر پروازی عمان و یک پرواز مربوط به یکی از شهرهای استان فارس است.

جعفری در ادامه افزود: برای مسیر تهران به مشهد، شرکت‌ها برنامه افزایش پرواز دارند؛ اما تاکنون چند پرواز بیشتر اضافه نشده است.

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد متذکر شد: مشهد - تهران پر ترافیک‌ترین مسیر هوایی است و اینکه این مسیر صرفه اقتصادی ندارد، توجیه درستی نیست. این مسیر به خودی خود مسافر دارد.

کمبود عرضه، عمدی نیست!

یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشور، «ایران‌ایر» است که بخش زیادی از پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد را بر دوش دارد.

مدیر روابط عمومی ایران‌ایر در پاسخ به این سؤال که آیا پرواز در مسیر تهران-مشهد برای این شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی دارد یا خیر، عنوان کرد: یک اولویت جدی ما خط پروازی مشهد-تهران است و اگر خط پروازی مشهد به تهران از نظر زمانی حتی ۱۰ دقیقه باشد باز هم با همه ظرفیت در این مسیر خدمت‌رسانی انجام می‌دهیم.

حسام قربانعلی با اشاره به نبود ناوگان کافی به ویژه در این مسیر پروازی تشریح کرد: دلیل نبود پرواز برای مسیر تهران - مشهد تقاضای زیاد و نبود ناوگان کافی هوایی است و هماهنگی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. وی ادامه داد: همه ایرانی‌ها تمایل دارند سفر اول و آخرشان زیارت حضرت رضا(ع) و سفر به مشهد باشد. تقاضا زیاد است و عمدی در کمبود عرضه در این مسیر پروازی وجود ندارد. کشور ما تعدادی هواپیما دارد و در مقابل تقاضای زیاد، این کمبود به وجود می آید.

قربانعلی در تشریح دلایل دیگر تقاضای زیاد برای استفاده از خطوط هوایی عنوان کرد: با افزایش قیمت بلیت اتوبوس و قطار استفاده از پرواز صرفه اقتصادی و زمانی پیدا کرد و همین امر موجب شد ظرفیت خطوط پروازی ثابت بماند؛ اما میزان تقاضا حتی از گذشته هم بیشتر شده است.

مدیر روابط عمومی ایران‌ایر گفت: صنعت هوایی کشور در نوک پیکان تحریم‌هاست؛ اما تلاش می‌کنیم با حداکثر ظرفیت و تکیه بر توان داخلی، ناوگان هوایی خود را سرپا نگه داریم. توسعه و تقویت ناوگان، تکلیف شرکت هماست که این کار را انجام دهد و هر زمان بتوانیم ناوگان فوق‌العاده برای مشهد می‌گذاریم.

پرواز روزانه ۱۳۵ هواپیما از فرودگاه مشهد

ماجرای کمبود بلیت‌، ما را به سازمان هواپیمایی کشور رساند. سخنگوی این سازمان در پاسخ به این سؤال که با وجود قیمت بلیت و مسافت پروازی به مشهد آیا برای ایرلاین‌ها صرفه اقتصادی دارد یا خیر، عنوان کرد: در حوزه ناوگان هواپیمایی کشور و سن ناوگان، شرایط مشخص است و این در پروازها و نحوه خدمت‌رسانی تأثیر دارد.

جعفر یازرلو در ادامه گفت: براساس داده‌های آماری، پروازها از مشهد بر اساس برنامه انجام شده و ممکن است در طول سال تعدادی از هواپیماها برای تعمیرات از خط خارج شده باشند.

وی با اشاره به میزان برنامه‌های پروازی برای شب عید اظهار کرد: برای شب عید حدود ۵ هزار و ۵۰۰ برنامه پروازی داریم که تا کنون با ۳۵۰ پرواز در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۲۰فروردین موافقت شده و بقیه در دست بررسی است.

یازرلو با تأکید بر میزان پروازهای بالا به سمت مشهد عنوان کرد: به دلیل وجود بارگاه مطهر امام هشتم(ع)، هیچ پروازی در این مسیر کم نشده و ادعاهایی که مطرح می‌شود، صحت ندارد.

وی در توضیح این مطلب گفت: اینکه گفته می‌شود به دلیل صرفه اقتصادی از پروازهای داخلی کاسته و به پروازهای خارجی افزوده شده، غیر کارشناسی است و صحت ندارد؛ چون ناوگان ما ظرفیت، توان و مجوز متناسب را برای پرواز خارجی ندارد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: از ۱۰ اسفند ماه گشت‌های نظارتی این سازمان با حضور نماینده دادستان، تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تشکیل شده و به صورت مستمر وضعیت بلیت‌های هواپیما و عرضه آن پایش می‌شود.

وی با اعلام میزان آمار پرواز در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: هفته گذشته، روزانه ۱۳۵ پرواز از فرودگاه مشهد انجام شده و مسافر جابه‌جا کرده که اگر برای هر پرواز متوسط ۱۳۰مسافر در نظر بگیریم به طور میانگین در این فرودگاه ۱۷هزار و ۵۰۰ نفر به مقاصد مختلف جابه‌جا شده‌اند.

یازرلو در پایان تأکید کرد: همواره برای شرکت‌های هواپیمایی تعداد مسافر و تعداد پرواز اولویت دارد و این مطلب که شرکتی به‌خاطر صرفه اقتصادی با در نظر گرفتن بعد مسافت و قیمت، پروازی انجام ندهد، قانونی و مورد تأیید نیست.

هرچند در حال حاضر حمل و نقل مسافر با خطوط هوایی به مشهد به دلیل تقاضای زیاد و کمبود ناوگان، راهکار چندانی نداشته؛ اما مسئله تقاضای سفر به مشهد و رونق گرفتن کسب و کارهای مربوط به زائر و افزایش میزان ماندگاری زائر به قوت خود باقی است که مسئولان استانی و کشوری برای حل این موضوع باید اقدامات پایداری انجام دهند. 

حال اگر ناوگان هوایی کشور امکان پذیرش بالا و جابه‌جایی مسافران به مشهد را ندارد، آیا خطوط جاده‌ای و ریلی به سهولت، وفور و با کیفیت در اختیار مسافران قرار دارد تا کمبود خطوط هوایی به جز صرفه زمانی را جبران کند؟

خبرنگار: طاهـره فجـر داودلـی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.