وزیر علوم با اشاره به تلاش وزارتخانه تحت امر خود برای تسهیل شرایط جذب دانشجوی خارجی گفت: دانشگاه های کشور تمایل زیادی برای جذب این دانشجویان دارند و یک رقابت سازنده بین دانشگاه ها در این زمینه برقرار است.

رقابت دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان خارجی / تسهیل صدور ویزا برای دانشجویان غیرایرانی
رقابت برای جذب دانشجویان خارجی

محمدعلی زلفی گل درباره برنامه های وزارت علوم برای جذب دانشجوی خارجی توضیح داد: یکی از کارهایی که در دوره مدیریت بنده انجام شد، تدوین دستورالعمل و شیوه نامه اعطای مجوز به موسسات جذب دانشجو بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر اساس آن از این پس به موسسات جذب دانشجو مجوز داده می شود و آن ها جذب دانشجو را تسهیل می کنند.

زلفی گل درباره گرفتن ویزا برای دانشجویان خارجی هم گفت: سعی شده است تا آنجا که امکان دارد صدور ویزا برای دانشجویان غیرایرانی تسهیل شود و همان شرکت ها و موسسات جذب دانشجوی خارجی خودشان این کارها را انجام دهند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی اولویت وزارت علوم است و این امر نیاز به یک عزم فرابخشی و گسترده دارد، افزود: به همین دلیل ما توجه ویژه ای را در این دوره از مدیریت وزارت علوم به بحث دیپلماسی علمی و بخش‌های مختلف داریم.

وزیر علوم ادامه داد: صدور ویزا و ورود و خروج دانشجویان بین الملل باید تسهیل شود و وزارت امورخارجه باید در این زمینه کمک کند. البته وزارت خارجه تا به امروز همراهی خوبی با وزارت علوم داشته و امیدواریم این همکاری ها توسعه یابد.

زلفی گل گفت: رعایت اخلاق دیپلماسی علمی نیروی پیشران علمی است. باید به دیپلماسی علمی و اخلاق دیپلماسی علمی توجه ویژه ای داشته باشیم. باید ورود و خروج دانشجویان، دانشمندان و اعضای علمی را تسهیل کنیم.

وی درباره همکاری وزارت خارجه با وزارت علوم در زمینه جذب دانشجویان غیرایرانی نیز گفت: در این راستا هماهنگی و همکاری لازم انجام شده اما کافی نیست. همکاری وزارت خارجه خوب است و امیدواریم که از این هم بهتر شود.

وزیر علوم در ادامه گفت: موضوعی که مهم است این است که انگیزه دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان غیرایرانی بالا است و همه تلاش می کنند که این دانشجویان را جذب کنند و یک رقابت سازنده در جذب دانشجویان غیرایرانی به وجود آمده است.

زلفی گل درباره برنامه وزارت علوم برای تدریس آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی در ایران گفت: ما برای این کار برنامه داریم و با تعدادی از دانشگاه ها در این زمینه گفت وگو شده است.

وزیر علوم افزود: در حال حاضر دانشگاه بین المللی D8 را داریم که در آنجا مطالب درسی برای دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی ارایه می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.