۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 856884

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با اشاره به محوری‌ترین برنامه نوروزی در یزد گفت: در نوروز ۱۴۰۲ بافت تاریخی یزد به موزه زنده تبدیل می شود.

تبدیل بافت تاریخی یزد به موزه زنده

به گزارش قدس انلاین، حجت الاسلام مجتبی صداقت،  از تدارک و پیش‌بینی ۴۰ برنامه برای ایام نوروز ۱۴۰۲ توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد خبر داد و اظهار داشت: برنامه های این سازمان در ۶ بخش فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، تفریحی، آموزش شهروندی و تبلیغات شهری انجام می شود.

وی از برگزاری جشن خانه تکانی در ۲۶ اسفندماه با همکاری سازمان پسماند خبر داد و افزود: در روز ۲۷ اسفندماه نیز جشنواره سفره هفت سین در پارک آزادگان یزد برگزار خواهد شد.

جشن روزه اولی‌ها در پنجم فروردین

صداقت از برگزاری جشن ویژه تحویل سال در گلزار شهدا و میدان امیرچقماق یزد خبر داد و یادآور شد: این مراسم سال گذشته مورد استقبال بسیار خوب مردم یزد و گردشگران قرار گرفت و بیش از ۵ هزار نفر در این ویژه برنامه شرکت کردند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با اشاره به مصادف شدن عید نوروز امسال با ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در روز پنجم فروردین، جشن ویِژه روزه اولی‌ها در یزد برگزار می‌شود.

ایجاد ۲۰ نوروزگاه در مناطق مختلف شهر یزد

صداقت همچنین از برپایی نوروزگاه‌ها در ۲۰ نقطه از شهر یزد خبر داد و گفت: اصلی‌ترین نوروزگاه در مسجد جامع به عنوان قلب تپنده و نماد و نگین گردشگری یزد برپا می شود.

وی ادامه داد: سه نوروزگاه در سه بوستان شهر یزد به عنوان مکان اسکان مسافران نوروزی و ۱۷ فضا نیز به عنوان نوروزگاه برای ارائه خدمات شهرداری پیش بینی شده است.

صداقت با اشاره به اینکه در حوزه عفاف و حجاب نیز برنامه هایی تدارک دیده شده است، افزود: تلاش شده در این حوزه برنامه های ایجابی و اقناعی تدارک دیده شود زیرا معتقدیم باید باب گفتگو در این زمینه در جامعه باز شود.

اجرای تئاتر خیابانی در بافت تاریخی و نوروزگاه‌های یزد

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد همچنین از آماده سازی ۲۰ تئاتر خیابانی خبر داد و گفت: تعدادی از این آثار پس از بازبینی برای اجرا در بافت تاریخی و نوروزگاه ها، انتخاب خواهد شد.

وی همچنین از احیای خانه سیگاری‌ها به عنوان خانه سنت‌های یزد که در بردارنده آداب و سنن و سبک زندگی ۱۵۰ سال پیش یزدی‌هاست خبر داد و اظهار داشت: این خانه در حال تبدیل شدن به هتل بود اما با تلاش ها و پیگیری های انجام شده، این خانه به عنوان موزه احیا می شود.

صداقت در بخش دیگری از سخنان خود از درج OR کد برای ۲۰ مکان تاریخی یزد در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال برای ۲۰ مکان دیگر نیز این اقدام انجام شده تا مردم یزد و مسافران نوروزی بتوانند در صورت عدم حضور راهنما، با اسکن کدها در تلفن همراه خود، اطلاعات مورد نیاز خود را از فضاهای تاریخی کسب کنند.

۶ مکان گردشگری یزد به عینک هوشمند مجهز شد

وی همچنین با اشاره به تجهیز سه مکان به عینک هوشمند در سال گذشته یادآور شد: امسال سه مکان دیگر نیز به این عینک مجهز شده که از جمله آنها می توان به میدان امیرچقماق، مسجد جامع، مسجد ملااسماعیل، باغ دولت آباد، امامزاده سیدجعفر و ... اشاره کرد.

صداقت، محوری ترین برنامه نوروزی ۱۴۰۲ را تبدیل بافت تاریخی یزد به موزه زنده اعلام کرد و گفت: این موزه در سه حوزه صنایع دستی، مفاخر و موزه تاریخ و روایت‌ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در بخش صنایع دستی کار تولید زنده صنایع دستی مختلف در خانه حیرانی و برخی نقاط دیگر و معرفی مفاخر در قالب تئاتر خیابانی و پرفورمنس انجام می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.