سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز به موضع‌گیری پیرامون تمدید توافق غلات پرداخت.

موضع‌گیری کرملین پیرامون تمدید توافق غلات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد که وی چشم انداز کنونی برای برگزاری مذاکرات صلح با اوکراین را روشن نمی داند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این ارتباط گفت: تمدید توافق غلات به مدت ۶۰ روز، حسن نیت روسیه را نشان می دهد.

«دیمیتری پسکوف» همچنین ابراز امیدواری کرد که بخشی از توافقنامه مربوط به صادرات روسیه اجرایی شود.

پسکوف در این خصوص اضافه کرد: مسکو امیدوار است که بخش دوم «توافق غلات» نیز در خصوص روسیه اجرایی شود.

وی در ادامه اضافه کرد: البته این یک ابراز حسن نیت از سوی روسیه است، به این امید که پس از این مدت طولانی، شرایط و تعهداتی که طرف های شناخته شده بر عهده گرفته بودند، انجام شود.

این در حالیست که «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه ساعاتی پیش تائید کرد که که قرارداد صادرات غلات از بنادر دریای سیاه برای ۶۰ روز دیگر تمدید شده است.

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد که سرگئی ورشینین (معاون دیگر وزیرخارجه روسیه) که مسئول این قرارداد است، دیروز در این خصوص بیانیه ای داده است. در واقع، این قرارداد تمدید شده، تمدید آن به مدت ۶۰ روز است.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه یادآور شد که به روسیه در خصوص اجرای مسیر دوم، یعنی لغو تمامی تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم، در ارتباط با عرضه محصولات کشاورزی روسیه به بازارهای بین‌المللی، تعهد داده شد.

گروشکو افزود که این موضوع تنها به حمل و نقل ودسترسی شناورهای ما به بنادر خارجی مربوط نمی‌شود، بلکه بیمه و همچنین لزوم حل مسائل مربوط به تولید و کشت غلات در کشورمان و نیز تحویل ماشین آلات مربوطه، قطعات یدکی و تجهیزات مختلف کشاورزی را نیز در بر می‌گیرد.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌ اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.