۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 857874

این رسم قدیمی مشهدی‌های مجاور بارگاه مطهر رضوی است که اولین نجوای اذان در گوش خود را به رسم مسلمانی در صحن و سرای ثامن الحجج(ع) بشنوند و در انتهای زندگی هم با متبرک شدن از تربت پاک آن حضرت و معطر شدن از عطر حرمش به سفر آخرت بروند.

'برای طواف دادن جنازه در حرم، جنازه را بعد از شستشو، از سمت بست پایین خیابان و صحن آزادی وارد حرم می کنند و به زیارت حضرت عشق می‌آورند. جنازه را رو به ضریح می‌کنند و همه همراهان از طرف او به امام رضا(ع) سلام می‌دهند: السلام علیک یا علی‌ابن‌موسی‌الرضا. داخل حرم رو به روی ضریح می‌برندش و آنجا از عطر گلاب ناب محمدی که مخصوص حرم امام رضا(ع) است روی جنازه می‌ریزند. بعد به داخل صحن آزادی و آنجا از خاک پای زائران روی جنازه می‌ریزند. قالی‌های داخل صحن را روی جنازه می تکانند تا خاک پای زائران روی کفن بریزد. بعد جنازه را به گوشه صحن آزادی می برند و نماز میت می خوانند. و آخرین سلام به امام رضا(ع) و خداحافظی با حرم.'

از گذشته رسم بوده که هنگام طواف فرد درگذشته و عبور وی از دالان رواق دارالسرور، خاک قالی‌های حرم مطهر به نشانه تبرک جویی از خاک پای زائران بارگاه منور رضوی بر روی مرده تکانده شود. این سنت هنوز پابرجاست اما دیگر به قوت گذشته نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.