رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: دیپلماسی محیط ‌زیست پیش‌قراول دیپلماسی سیاسی و هموار کننده همکاری‌های منطقه‌ای است.

دیپلماسی محیط زیست پیشقراول دیپلماسی منطقه‌ای است/ ۱۴۰۲ اتفاق‌های خوبی در زمینهٔ مبارزه با گردوغبار در منطقه رقم می‌خورد

علی سلاجقه، تأکید می‌کند: تشکیل سازمان منطقه‌ای محیط زیست از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس ۱۵ کشور همسایه برای مبارزه با گردوغبار و ریزگردها بوده است که اساسنامه آن نیز تدوین‌ شده و در حال انجام مراحل اداری تشکیل دبیرخانه آن هستیم.

رئیس سازمان حافظت محیط زیست همچنین به خبرنگار قدس می گوید: با استقرار دولت جدید در عراق تبادل هیئت‌های کارشناسی برای پیگیری و حل مشکل گردوغبار انجام‌گرفته و سال ۱۴۰۲ همکاری‌ها و اتفاق‌های خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد.

مشروح مصاحبه قدس با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  را در ادامه بخوانید.

حفر چهار حلقه چاه‌های ژرف در سیستان و بلوچستان کامل شده و وزارت نیرو در حال برداشت از آن‌هاست، وزارت نیرو می‌گوید تعداد این چاه‌ها قرار است به ۱۰ حلقه افزایش پیدا کند، آیا سازمان شما این طرح را تأیید کرده، چون قرار بود یک طرح مطالعاتی و تحقیقاتی باشد؟

بله؛ قرار بود این طرح تحقیقاتی باشد زیرا در مورد عوارض و تأثیرات برداشت از چنین عمق‌هایی ناشناخته‌های زیادی وجود دارد که نیازمند بررسی است. ما در همان ابتدای برداشت از این چاه‌ها از معاونت علمی سازمان ریاست جمهوری خواسته‌ایم نتایج این طرح و بررسی‌های فنی انجام‌شده را به ما بدهند اما هنوز گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

موضوع مزایده پنج هزار معدن متروکه به کجا رسید؟ شما چندی پیش نامه‌ای به وزیر صمت نوشتید و تأکید کردید این طرح لطمه سنگینی به محیط زیست می‌زند، آیا به نتیجه‌ای رسیدید؟

ما در خصوص آنچه در مناطق حفاظت‌ شده بود به این هماهنگی رسیدیم که کار کاملاً به‌صورت مدیریت‌شده و با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست جلو برود و ادامه پیدا کند چون از قبل وزارت صمت مجوز این کار را گرفته بود و روند آن‌هم شروع‌شده بود.

برای معادن خارج از مناطق حفاظت‌شده که منابع ملی هستند هم نامه‌ای به وزیر صمت و مجموعه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دادیم و تأکید کردیم که حتماً باید پیگیر این مسئله باشند تا روند مزایده و باز استفاده از این معادن طبق اصول و با رعایت موارد و استانداردهای لازم صورت بگیرد تا از وارد آمدن لطمه به محیط‌زیست جلوگیری شود زیرا وقتی یک معدن به آلایندگی رسید حتی خارج از مناطق حفاظت‌شده، این وظیفه ماست که ورود کنیم تا این آلایندگی برطرف شده و یا از فعالیت معدن جلوگیری شود.

در مورد مزایده این معادن هم همین شرایط و استانداردها مطرح است و ما نگرانی‌های خودمان را داریم و با حساسیت آن را دنبال می‌کنیم. در فاز اول این طرح هم سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور جدی ورود و نظارت کرد تا کمتر به منابع طبیعی کشور خسارت وارد شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور خواستار بازگشت سن فرسودگی خودروها شده است اما کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند سن فرسودگی خودرو موضوعیتی ندارد، نظر شما چیست؟

اساساً بحثی که در دولت مطرح‌ شده بود این بود که سن فرسودگی خودروها تبدیل به مرز فرسودگی شود، اگر این تبدیل معیار هم صورت بگیرد در موضوع اسقاط خودروها اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد و همان ملاک گذشته که باید نسبت یک‌به‌چهار خودرو باشد یعنی اسقاط چهار خودرو به ازای تولید یا واردات یک خودرو ادامه پیدا کند.

در پی افزایش روزهای آلودگی شدید شهرهای بزرگ به‌ویژه پایتخت، موضوع سوخت‌های غیراستاندارد یک‌بار دیگر مطرح شد. شما هم تأکید کرده بودید که این میزان آلودگی با توجه به پراکندگی یکنواخت در سطح شهرها مربوط به خودروهاست،  آقای تشکری عضو شورای شهر تهران هم گفته بودند که فقط ۳۸ درصد تولید کشور استاندارد است. سازمان حفاظت محیط‌زیست در این موضوع نظارتی دارد؟

ما به‌صورت مرتب بر تولید و عرضه سوخت نظارت و از ایستگاه‌های بنزین و تأمین سوخت کشور نمونه‌برداری می‌کنیم و وضعیت سوخت توزیعی برای ما روشن است. در مورد تهران، بنزین وضعیت مناسبی دارد اما در بسیاری دیگر از شهرها هنوز بنزین توزیع شده حتی به استاندارد یورو۴ که کف استاندارد تعیین‌شده و مورد تأیید ما است نرسیده است. اما در مجموع می‌توانیم بگوییم بنزین کشور وضعیت قابل قبولی دارد.

منتقدان می‌گویند یکی از مشکلات ما ضعف دیپلماسی در موضوع محیط زیست است و برای حل مشکلات زیست‌محیطی مناطقی مثل اردبیل، دشت مغان، خوزستان، هورالعظیم، ایلام و ... باید مردان دیپلماسی هم این مناطق و مسائل آن را دریابند و پیگیر شوند، شما برای توفیق در عرصه دیپلماسی محیط‌زیست چه برنامه و توصیه‌ای دارید؟

من همان روز نخست ورود به دولت، خدمت رئیس محترم جمهور و دیگر اعضای کابینه عرض کردم که دیپلماسی محیط زیست پیشقراول دیپلماسی سیاسی و سیاست خارجی کشور است و زمینه را برای تعامل بیشتر و همکاری به‌ویژه منطقه‌ای به سه خوبی فراهم می‌کند.

ما یک تجربه خیلی خوب را در اجلاس ۱۵ کشور همسایه در تهران با موضوع گردوغبار و معضل ریزگردها داشتیم. الآن خروجی آن را هم شاهدیم. بحث تشکیل سازمان منطقه‌ای محیط زیست که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بود کارهایش در حال انجام است و اساسنامه آن‌هم تدوین و به وزارت امور خارجه ارسال‌شده است و پس از تصویب ۱۵ کشور مرتبط با پدیده گردوخاک، این سازمان ایجاد می‌شود.

وزارت امور خارجه هم کمک‌های خوبی کرده‌اند و دبیرخانه آن در حال استقرار است. بحث صندوق این سازمان هم که اعتبار حداقلی توسط کشورهای منطقه نیز در آن تأمین شود در حال پیگیری است که به‌شدت برای این همکاری منطقه‌ای لازم است.

بحثی که در موضوع گردوغبار وجود دارد و ما در خوزستان با آن مواجهیم، با آنکه زمین مرطوب است و ما بارندگی حداقلی را داشته‌ایم اما موضوع گردوغبار هنوز وجود دارد که نشان می‌دهد بیش از ۹۵ درصد مشکل از کشورهای همسایه است. خوب در عراق دولت مستقر برای مدت زیادی وجود نداشت و دولت در حال تغییر بود. خوشبختانه با استقرار دولت جدید در عراق ما نامه‌ای از طرف عراقی دریافت کردیم. در اسفندماه سال گذشته( ۱۴۰۱) گروه‌های عملیاتی و کارشناسی ما برای رایزنی و مذاکره به بغداد سفر کردند تا کارهای عملیاتی برای مقابله با گردوغبار آغاز شود.

ما کاملاً به دیپلماسی محیط زیستی اعتقاد داریم و در این زمینه فعال هستیم. امیدواریم در سال جدید اتفاق‌های خوبی در این زمینه رخ دهد و بتوانیم همکاری‌های خوبی را در منطقه در مبارزه با پدیده ریزگردها و گردوغبار شکل بدهیم.

خبرنگار: آرش خلیل خانه

منبع: قدس آنلاین

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.