نیاز مخاطب کودک و نوجوان به محصولات نمایشی سرگرم کننده بر کسی پوشیده نیست و هرگاه که تعطیلاتی همچون تعطیلات نوروز را داریم این نیاز بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

پیشنهاد نوروزی/ دیدن سریال «دیو و ماه پیشونی»

به گزارش قدس آنلاین، در سنت سریال سازی تلویزیون از سال‌های خیلی دور محصولاتی ویژه کودکان داشته‌ایم؛ از شهر موشها و خونه مادربزرگه تا کلاه قرمزی و....

این سنت در سال‌های اخیر به شبکه خانگی هم رسوخ کرده و در سال‌های اخیر در شبکه خانگی سریالهایی مثل بالشیها، مهمونی، شهرک کلیله و دمنه و هشتگ خاله سوسکه را داشته‌ایم که هر کدام به نوبه خود تلاش داشتند برای جذب کودکان‌.

از تازه‌ترین نمونه سریالهای کودک پلتفرم‌ها سریال «دیو و ماه پیشونی» است که می‌تواند در کنار سرگرم سازی کودک، پندآموز باشد. سریال دیو و ماه پیشونی از نظر شخصیت پردازی با اینکه رئال است ولی مایه های سوررئال را در گریم و دنیای ماورایی که قهرمان قصه در آن گام می‌گذارد به زیبایی تصویر کرده است. اینکه یک قهرمان دختر در بطن سریال قرار دارد در برخی آثار کودک قدیمی‌تر مثل گلنار، بوده و اینکه اهریمن داستان یک زن است در دزد عروسکها سابقه داشته است.

ولی آنچه دیو و ماه پیشونی را از آن نمونه‌ها مجزا می‌کند اینکه هم قهرمان و هم قطب منفی داستان از نظر ظاهری بسیار فریبنده و اغواگر هستند. این همان ریشه های هزار و یک شبی داستان‌گویی ایرانی است که اهریمن را در کالبد زیبا وارد قصه می‌کند تا فریب خوردگی‌ها منطقی‌تر باشد.

دیو و ماه پیشونی ترکیب بازیگرانی پرتعداد دارد؛ از رامین ناصرنصیر تا علی صادقی و افسانه بایگان و حسن پورشیرازی، نگین معتضدی، اصغر سمسارزاده و... که سنین مختلف و نسل‌های مختلف بازیگری را دربرمی‌گیرد. بازیگرانی که تقریبا کاراکترهایی پرتخیل را بازی می‌کنند که در کارنامه آنها یکتاست. حسین قناعت کارگردان دیو و ماه پیشونی تلاش موثری کرده در ایجاد هارمونی میان این همه بازیگر مختلف و القای فهم درست از فضای یک فانتزی ماجراجویانه.

در تولید فانتزی‌های افسانه‌ای بیش از همه باید به ابزار موردنیاز برای تصویرسازی های مبتنی بر تخیل نویسنده توجه گردد و برادران یاری تهیه‌کنندگان سریال دیو و ماه پیشونی بسیار با دقت تیم پشت صحنه را چیده اند و از آن بهتر تیم مناسب برای طراحی و اجرای سی‌جی‌آی(جلوه های ویژه رایانه‌ای) به کار گرفته اند تا مخاطب کودک و نوجوان حین تماشای فیلم حس کند با یک محصول به‌روز و دست اول روبروست.

تولید سریالهای کودک نظیر دیو و ماه پیشونی بسیار بیش از اینها برای مخاطب کودک و نوجوان ایرانی ضروری است پس باید بیش از اینها به این گونه توجه کرد و شرایط تولید و ارائه طیف متنوع‌تری از آثار کودک را فراهم نمود. چنین سریالهایی که هم بتوانند سرگرم کنند و هم پیام مطلوب خانواده ها در پای بندی به خانه و خانواده را در بستر داستانی پرفراز و نشیب ارائه کنند بسیار مثمرثمر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.