سریال «دیو و ماه پیشونی» یکی از محصولات جدید شبکه نمایش خانگی است که مخاطب اصلی آن کودکان و نوجوانان هستند، مجموعه‌ای که مانند دیگر آثار کودکان و نوجوانان، همه اعضای خانواده می‌توانند در کنار هم از تماشای آن لذت ببرند.

ماجراجویی با الهام از افسانه‌های کهن ایرانی/ می‌توانستیم به جای حوزه کودک روی درام و کمدی سرمایه‌گذاری کنیم

سریال «دیو و ماه پیشونی» به کارگردانی حسین قناعت و تهیه‌کنندگی مهدی یاری از اسفند سال گذشته هر سه‌شنبه صبح روی پلتفرم‌های فیلیمو و فیلم‌نت پخش می‌شود. این سریال کمدی و موزیکال با الهام از افسانه‌های کهن ایرانی ساخته شده و در آن بر «شاهنامه‌خوانی» تأکید می‌شود. کارگردان اثر از چهره‌های شناخته شده در تولیدات کودک و نوجوان است و مهدی یاری هم به عنوان مجری طرح، تهیه‌کننده و جانشین تهیه‌کننده در سریال‌های شبکه نمایش خانگی همچون «کرگدن»، «سیاووش» «گلشیفته» و «هشتگ خاله سوسکه» فعالیت داشته است. درباره جزئیات بیشتر ساخت این سریال با مهدی یاری، تهیه‌کننده آن گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

با توجه به اینکه تولیدات کودک و نوجوان در شبکه نمایش خانگی مهجور است و ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه بالا، چه شد که سراغ تولید یک سریال برای مخاطب کودک و نوجوان رفتید؟

خلأ تولیدات کودک و نوجوان در شبکه نمایش خانگی و خالی بودنش از این محتوا سبب شد برای مخاطبان کودک و نوجوان، اثری در شأن خانواده‌ها بسازیم تا همه اعضای خانواده با آسایش خاطر در کنار هم یک سریال ایرانی ببینند. ریسک سرمایه‌گذاری هم در حوزه کودک و نوجوان بسیار بالاست و ما خیلی تحت فشار مالی بودیم. با وجود چنین ریسکی ولی از کیفیت تولید محتوا کم نکردیم. عوامل حرفه‌ای و بازیگران شناخته شده را پای کار آوردیم و روی جلوه‌های ویژه، زمان و هزینه زیادی صرف کردیم. در تولید کم نگذاشتیم و ساخت سریال نشان می‌دهد که چقدر روی آن سرمایه‌گذاری مالی و زمانی شده است. میزان استقبال از پروژه هم در انتهای کار نشان می‌دهد ریسک ما در این حوزه منجر به سود و ضرر شده یا عایدی مالی برایمان نداشته است. ما این سریال را با سرمایه شخصی ساختیم و عرضه آن به شکل انحصاری از سوی خودمان بود که در پلتفرم‌های روبیکا، فیلیمو، فیلم‌نت و لنز به صورت همزمان پخش می‌شود. این پخش همزمان به ما کمک می‌کند بخشی از هزینه‌هایمان برگردد. امیدواریم استقبال خوبی از سریال صورت بگیرد و برگشت سرمایه ما محقق شود.

آیا از سوی نهادهای دولتی حمایت نشدید؟

به هیچ وجه، با اینکه در حوزه مغفول مانده کودک و نوجوان کار کردیم ولی هیچ نهادی از ما حمایت مالی نکرد و سریال با سرمایه شخصی ساخته شد.

ماجراجویی با الهام از افسانه‌های کهن ایرانی/ می‌توانستیم به جای حوزه کودک روی درام و کمدی سرمایه‌گذاری کنیم
مهدی یاری؛تهیه‌کننده «دیو و ماه پیشونی»

قصه سریال درباره افسانه‌ها و اساطیر ایرانی است و روی شاهنامه‌خوانی تأکید می‌شود، چه شد به این محتوا پرداختید؟

ما پیش از این در سریال «هشتگ خاله سوسکه» هم به قصه‌های ایرانی پرداخته بودیم ولی در این سریال، تمرکز و توجه ما روی «شاهنامه» بود چون برخی از کودکان و نوجوانان با این اثر سترگ آشنایی ندارند، می‌خواستیم پهلوانان ایرانی برای کودکان سرزمینمان نامی آشنا باشد. هنر کارگردان هم موجب شد در بازنویسی فیلم‌نامه روی «شاهنامه» پرداخت بیشتری انجام شود. آقای قناعت، نویسنده و کارگردان متبحری در ژانر کودک و نوجوان هستند و چون زبان ارتباط با کودک و نوجوان امروز را می‌شناسند در بازنویسی فیلم‌نامه هم به زبان ارتباطی روز، توجه زیادی داشتند.

در واقع اهمیت معرفی قهرمانان و اساطیر ایرانی شما را به ساخت سریال «دیو و ماه پیشونی» مجاب کرد؟

همین طور است، الان قهرمانان کودکان ما شده‌اند بتمن، سوپرمن، اسپایدرمن، السا، آنا و فلان، رسالت کسانی که در ژانر کودک و نوجوان کار می‌کنند این است که اساطیر و قهرمانان ملی را به کودکان و نوجوانان معرفی کنند و این جزو رسالت‌های ماست. امروز اگر از بچه‌ها بپرسید رستم، سهراب و اسفندیار را می‌شناسند یا بن‌تن، سوپرمن و اسپایدرمن را؟ با قهرمانان تخیلی سینمای ‌هالیوود آشنایی بیشتری دارند در حالی که قهرمانان و پهلوانان ملی شگفت‌انگیزی داریم که باید به کودک و نوجوان امروز معرفی شوند.

عوامل تولید را چطور گرد هم آوردید و انتخاب بازیگران بر چه اساسی بود؟

بنا به نوع نقش‌هایی که در سریال داشتیم، بازیگرانی را مد نظر قرار دادیم که از پس نقش‌ها بربیایند چون ایفای برخی کاراکترها، دشواری‌های خاص خودش را داشت مثلاً کاراکتر دیوی برعکس صحبت می‌کند که بسیار سخت است ولی میرطاهر مظلومی از پس آن برآمده یا نقش «ارژنگ دیو» را علی صادقی بازی می‌کند که بازیگر محبوبی است. برای انتخاب نقش «ماه پیشونی» هم از «ستایش موسوی» استفاده کردیم که پیشتر در چند فیلم بازی کرده بود و در این سریال، نقش اصلی را دارد. ما در این پروژه از بازیگران چهره و توانمندی بهره بردیم و سریال جزو آثار پربازیگر است. تمام تلاشمان این بود بهترین‌ها را در بخش بازیگری مقابل دوربین بیاوریم.

با توجه به اینکه سریال، طراحی صحنه و لباس سنگین و جلوه‌های ویژه زیادی دارد، در این حوزه با چه شرایطی روبه‌رو بودید؟

طراحی لباس و صحنه کار بسیار دشواری بود چون جزئیات زیادی داشت. باید به صحنه و لباس، رنگ و لعاب می‌دادیم تا برای مخاطبان کودک و نوجوان جذاب باشد. حساسیت‌های زیادی در این حوزه داشتیم. وقتی وارد ژانر کودک و نوجوان می‌شوید، طراحی صحنه و لباس، تخصصی‌تر می‌شود. حوزه ویژوآل افکت (جلوه‌های ویژه بصری) هم یکی از آثار پرکار شبکه نمایش خانگی و حتی تولیدات سینمایی و تلویزیونی است. در بسیاری از صحنه‌های سریال از جلوه‌های ویژه بهره بردیم تا سریال جذاب‌تر شود. حجم زیادی از فیلم‌برداری هم در مناطق شمالی کشور انجام شد که انتقال گروه به خارج از تهران، سختی‌ها و مسائل خودش را دارد. سعی کردیم به مناطقی برویم که لوکیشن‌های زیبایی داشته باشد تا چشم مخاطب خسته نشود. نکته مهم اینجاست که پروژه را در زمان کرونا فیلم‌برداری کردیم یعنی در اوج کرونا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این پروژه را فیلم‌برداری کردیم که شرایط کار را برایمان سخت کرده بود. مراحل تولید و پس‌تولید سریال هم بیشتر از یک سال زمان برد و به خاطر جلوه‌های ویژه، سریال پس‌تولید بسیار سنگین و زمانبری داشت.

ماجراجویی با الهام از افسانه‌های کهن ایرانی/ می‌توانستیم به جای حوزه کودک روی درام و کمدی سرمایه‌گذاری کنیم

جلوه‌های ویژه روی هزینه‌های تولید چقدر اثرگذار بود؟ آیا استفاده از ویژوآل افکت، گرانقیمت است؟

بله پرهزینه است ولی بستگی به میزان و حجم استفاده از ویژوآل افکت در پروژه دارد. البته قابلیت‌هایی که جلوه‌های ویژه به یک اثر می‌دهد، منحصر به فرد است و بچه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بسیار توانمند هستند چون نسبت به این حوزه، دانش و تجربه کسب کرده‌اند. کشور ما در حوزه جلوه‌های ویژه نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و فیلم‌های فنی خوبی در این حوزه ساخته شده است. جلوه‌های ویژه در سال‌های آینده تأثیر بسیار زیادی در تولیدات محتوایی چه در ژانر کودک و چه ژانرهای دیگر خواهد داشت.

سریال فصل دومی هم دارد؟

با توجه به استقبالی که از سریال شده است، فیلم‌نامه فصل دوم آن را در دست نگارش داریم و آقای قناعت کارگردانی کار را بر عهده خواهد داشت. ای کاش مسئولان از ما که با سرمایه شخصی به این حوزه‌های مغفول فرهنگی ورود پیدا کردیم، حمایت کنند. می‌توانستیم به جای سرمایه‌گذاری در این حوزه پرریسک روی تولید درام و کمدی سرمایه‌گذاری کنیم ولی به این حوزه ورود پیدا کردیم. کار در حوزه کودک و نوجوان دشواری‌های زیادی دارد ولی ما همه این سختی‌ها را به جان خریدیم چون در این حوزه با فقر شدید محتوا مواجهیم و بهتر است فکر بچه‌هایمان با خوراک محتوای داخلی تغذیه شود تا آثار خارجی.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.