۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 858631

ترسیم کروکی تصادف زمانی حائز اهمیت می‌شود که شما برای دریافت خسارت از بیمه به گزارش پلیس نیاز داشته باشید.

کروکی تصادف در کدام تصادفات پایان سال ۱۴۰۱ مهم است؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که خسارات جانی و مالی شخص ثالث را به عهده می‌گیرد. با تقریب نسبی می‌توان گفت تقریبا تمام افراد یک بار تصادف را تجربه کرده‌اند و در هنگام تصادف با برخی خسارات مانند فرو رفتگی ماشین، خسارات مالی و جانی مواجهه شده‌اند.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد بیمه شخص ثالث و کروکی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کروکی چیست و چند نوع کروکی داریم؟

به گزارشی که مامور راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف تهیه می‌کند، کروکی می‌گویند. این گزارش، مدرک بسیار کلیدی و مهمی‌ست که برای شناسایی مقصر حادثه، خسارات و در برخی موارد مقدار دیه به کار برده می‌شود.به خاطر داشته باشید که در صورت نیاز به کروکی برای حادثه تصادف، خودروی مقصر و خودروی آسیب دیده نباید از مکان خود حرکت داده شوند.

برای حداکثر استفاده از کروکی تصادف، توجه به نکات زیر الزامی است:

  • هیچ‌گاه فراموش نکنید که در زمان بروز هرگونه حادثه رانندگی با ماموران رانندگی تماس بگیرید و از آن‌ها برای حل مشکل و همچنین قضاوت تصادفات کمک بگیرید.

  • نکته‌ی مهم این‌که هیچ‌گونه تغییری نباید در صحنه تصادف ایجاد شود؛ زیرا بعد از کروکی کشی، این کروکی تصادف باشد که  مقصر اصلی را به دقت مشخص نماید.

  • کروکی تصادف در کدام تصادفات پایان سال ۱۴۰۱ مهم است؟

  • گاهی پیش می‌آید که اتومبیل شما با انسان یا اشیا برخورد کرده باشد. دراین صورت، پیشنهاد می‌شود حتی الامکان منتظر افسر نیروی انتظامی باشید.  او  می‌تواند کروکی دقیق و گزارش کاملی از صحنه تصادف ترسیم نماید. هم‌چنین از این کروکی برای دریافت خسارت از بیمه بدنه نیز استفاده می‌شود. حتی اگر مقصر شناسایی شده‌اید، با افسران نیروهای انتظامی حداکثر همکاری را به عمل آورید.

زمانی که در خیابان با اشیا تصادف می کنید می بایست با استفاده از علائم هشداری از تغییر صحنه تصادف جلوگیری کنید تا افسر راهنمایی رانندگی از راه برسد و کروکی را بکشد. در چنین تصادفاتی شرکت های بیمه موظف به پرداخت خسارت می باشند.

کروکی سازشی و غیرسازشی چیست؟

برای این‌که بتوانید مشکلات تصادفات را  حل و فصل کنید، اطلاع از انواع مختلف کروکی کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه این مطلب شما را با دو نوع کروکی آشنا خواهیم کرد که عبارتند از:

  • سازشی

  • غیر سازشی

کروکی سازشی چیست؟

اکثر تصادفاتی که رخ می‌دهد با این نوع کروکی داوری می‌شود. زمانی که افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد میزان خساراتی که وارد شده در حد  تعهدات مالی بیمه است، اقدام به ترسیم کروکی سازشی می‌کند. در واقع، این کروکی گزارشی یک صفحه‌ای است که در آن همه‌ی مشخصات راننده مقصر و زیان دیده به همراه شرح وقوع حادثه درج می‌شود. از مدارک مهمی که در زمان مراجعه به دفاتر بیمه شخص ثالث برای دریافت خسارت باید به همراه داشته باشید همین کروکی سازشی‌ست.

شرایط ترسیم کروکی سازشی

شرایط متعددی می‌‎تواند منجر به رسم کروکی سازشی شود، این شرایط عبارت است از:

  1. زمانی که تعداد خودروهایی که در یک تصادف دخالت داشتند بیش از یک خودرو باشد.

  2. هنگامی که طرفین در شهرهای مختلفی سکونت داشته یا هردوی آن‌ها در وقوع حادثه نقش داشته باشند.

  3. زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی ترسیم کروکی را لازم و ضروری بداند.

کروکی تصادف در کدام تصادفات پایان سال ۱۴۰۱ مهم است؟

کروکی غیرسازشی در تصادفات

از سایر مدل‌های کروکی تصادف می‌توان به کروکی غیرسازشی‌ اشاره کرد. این نوع کروکی دارای ۲ صفحه پشت و رو است که در صفحه اول گزارشی مفصل و کامل در مورد محل حادثه و نحوه وقوع آن شرح داده می‌شود. این گزارش شامل وضعیت خودروها، عابران و مشخصات رانندگان خواهد بود. در صفحه بعدی نیز گزارش کاملی از مشخصات افسر راهنمایی و رانندگی و شرح وقوع حادثه درج خواهد شد تا با سندیت کامل مناقشات حل و فصل شوند!

از این نوع کروکی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. زمانی که میزان خسارات وارده در تعهدات رسمی بیمه نباشد.

  2. زمانی که حین تصادف صدمات جانی به راننده یا سرنشینان وارد شده‌باشد.

  3. طرفین تصادف بنا به دلیلی از جمله افت قیمت خودرو تقاضای پیگیری از مراجع قضایی داشته باشد.

  4. زمانی که یکی از طرفین به رای افسر اعتراض داشته باشد.

  5. در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

  6. برای دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی (برای خسارات بیشتر از ۲۰ میلیون تومان)

لطفا توجه داشته باشید، افسری که کروکی می‌کشد وظیفه دارد هریک از اشکال رسم شده را شماره گذاری کرده و با درج هر شماره در صفحه مورد نظر توضیحات لازم را شرح داده‌باشد.به این ترتیب، طرفین تصادف، شرکت بیمه و مقامات قضایی ابهامی در آن کروکی نخواهند داشت. علاوه‌براین، باید شرح دقیق حادثه با جزئیات کامل و علل رخداد، در پشت برگه نوشته شود. در نهایت علت اصلی تصادف نیز می‌بایست به عنوان علت نامه‌ای بیان شود که ملاک صدور رای قاضی خواهد بود. برای تصادف در مکان‌های خاص مانند تصادف در پارکینگ عمومی امکان کشیدن کروکی هم وجود دارد.

بیمه شخص ثالث چیست و چه پوشش‌هایی دارد؟

بیمه شخص ثالث، برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری است. طبق قانون بیمه مرکزی، خسارات جانی و مالی مالک وسیله نقلیه‌ای که تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد، بر عهده‌ی شرکت بیمه‌گر او خواهد بود. به عبارت دیگر، تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می‌کند.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

  • خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

  • خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.

  • پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

اهمیت بیمه شخص ثالث در تصادفات

همان‌طور که می‌دانید داشتن بیمه شخص ثالث برای هر دارنده‌ی وسیله نقلیه‌ای اجباری‌ست و ضرورت آن در تصادفات زمانی که خسارات زیادی را متحمل می‌شوید، به چشم می‌خورد. خرید بیمه شخص ثالث اجباری است. برای خرید بیمه شخص ثالث کافی است در سایت بیمه دات کام نسبت به پرکردن فرم اطلاعات نظیر مشخصات خودرو، تاریخ انقضای بیمه قبلی اقدام کنید و مراحل خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را تحقق بخشید. پس از پرداخت اینترنتی مبلغ حق بیمه خودرو، بیمه‌نامه به صورت رایگان به مقصد انتخابی شما ارسال خواهد شد.

نحوه اعتراض به کروکی

بنابر هردلیلی اگر به نتیجه‌ی نهایی کروکی شک یا اعتراض دارید، می‌توانید با به همراه داشتن کروکی و سایر اطلاعات مربوطه به دادگاه مراجعه نمایید. بعد از طرح شکایت و بررسی قاضی پرونده از تمامی شواهد،تقاضای بازنگری مجدد کروکی انجام خواهد شد. به عبارتی:

  1. با به همراه داشتن تمامی اطلاعات مرتبط با تصادف، علی‌الخصوص برگه کروکی، به دادگاه مراجعه کرده و طرح شکایت کنید.

  2. پس از شکایت شما مراجع مسئول، وظیفه دارند پرونده را به اجرا در آورند و مراحل اجرایی لازم را به جریان بیندازند.

در خصوص مهلت اعتراض به کروکی تصادف اطلاعات دقیقی گفته نشده است (بعضی مراجع یک هفته  بعضی یک ماه نوشته اند)؛ اما بهتر است که نسبت به این مسئله در همان اعتراض خود را ثبت کنید. نحوه اعتراض به کروکی تصادف کار سختی نیست؛ اما شاید زمان‌بر باشد.

خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

بیمه دات کام یک کارگزاری اینترنتی فروش بیمه است. شما می‌توانید بیمه‌های بدنه و شخص ثالث را به صورت آنلاین از این کارگزاری خریداری کنید. برای خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از بیمه دات کام کافی است به سایت این کارگزاری وارد شوید و مراحل را بر اساس آن‌چه که توضیح داده شده است انجام دهید. بیمه دات کام یک کارگزاری معتبر اینترنتی است که سال‌ها است در زمینه فروش و ارائه بیمه فعالیت دارد.  به نقل از بیمه دات کام ، شاخص‌های تاثیرگذار در تعیین بهترین بیمه شخص ثالث، سطح توانگری شرکت‌های بیمه، تعدد مراکز پرداخت خسارت، میزان تخفیفات بیمه شخص ثالث، پوشش‌های مالی، رتبه رضایتمندی و سهم از بازار شرکت بیمه‌گر هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه‌دات کام، بهترین بیمه شخص ثالث را با توجه به شرایط خود از بین شرکت‌های بیمه‌ای مختلف انتخاب و خریداری نمایید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.