فاز دو پالایشگاه آبادان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و درنتیجه میزان تولید بنزین در پالایشگاه آبادان به ۱۶ میلیون لیتر در روز می‌رسد و به همین میزان نیز گازوئیل تولید خواهد شد.

با افتتاح فاز ۲ پالایشگاه آبادان ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۶ میلیون لیتر در روز می‌رسد

 در روزهای اخیر خبر افتتاح فاز ۲ پالایشگاه آبادان توسط وزیر نفت اعلام شد. جواد اوجی با بیان اینکه در پالایشگاه آبادان فاز ۲ باارزش ۱.۱ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: این پالایشگاه در شروع دولت سیزدهم ۶۴ درصد پیشرفت داشته است، اما اکنون این پتروپالایشگاه که تولید سوخت بنزین و گازوئیل و تولید محصولات خوراک پتروشیمی‌های آبادان و بندر امام را بر عهده دارد، تکمیل شد.

وی افزود: این پالایشگاه کاملاً دولتی است و هفت هزار نفر در آن مشغول به‌کار هستند و با آغاز به کار فاز ۲ آن، تولید بنزین از ۱۰ میلیون لیتر به ۱۴ میلیون لیتر و گازوییل هم از ۱۵ میلیون لیتر به ۱۸ میلیون لیتر خواهد رسید. هم‌چنین با راه‌اندازی این پالایشگاه شاهد کاهش نفت کوره و مازوت خواهیم بود.

فرهاد احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این‌ باره بیان کرد: آغاز پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان شهریور سال ۹۶ بوده و این طرح با سرمایه کلی ۲،۶ میلیارد یورو تعریف شد.

وی با بیان اینکه به دلیل فشارهای بین‌المللی، این میزان منابع تأمین نشد و به‌ ناچار طرح را به دو بخش تقسیم کردیم، عنوان کرد: بخش نخست آن در روزهای آتی توسط رئیس‌ جمهور رسماً افتتاح می‌شود و امیدواریم هم‌زمان با این مراسم، اجرای بخش دوم آن نیز آغاز شود ثبت رکورد ۵ ساله را بشکند.

احمدی گفت: با وجود وقفه ۱۳ ماهه‌ای که به دلیل تأخیر در تأمین مالی این طرح به وجود آمد، این مگاپروژه عظیم در موعد مقرر به انجام رسید، اما مشابه همین طرح در یکی از کشورهای منطقه از سال ۲۰۱۵ آغازشده و قرار است در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی افزود: این در حالی است که آن‌ها با موانع سنگینی مانند تحریم روبه‌رو بوده و مشکلات تأمین و انتقال منابع مالی هم ندارند. از این‌ جهت رسیدن به این رکورد ۵ ساله برای کشور ما افتخاری است که به دست فرزندان این مرزوبوم رقم خورده است.

وی اعلام کرد: احداث بلندترین مشعل پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۷ متر، رکورد ۳۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه ناتوان‌کننده و انجام حمل ریلی و زمینی تجهیزات از خارج که برای اولین بار در اجرای مگاپروژه‌های پالایشی و پتروشیمی صورت می‌گیرد، از دیگر شاخص‌های این طرح برشمرده می‌شود.

احمدی گفت این پروژه به‌صورت EPC+F بوده و به دلیل شرایط فاینانس مجبور به استفاده از شریک خارجی شدیم و کنسرسیومی با مشارکت شرکت‌های ایرانی و خارجی اجرای طرح را به عهده گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی با بیان اینکه در زمان اجرای طرح، توانمندی‌های متخصصان و مهندسان ایرانی و سازندگان و پیمانکاران و مشاوران داخلی به‌خوبی به نمایش گذاشته شد تا طراحی، ساخت و بهره‌برداری از پروژه به انجام رسد، بیان کرد: در این طرح ۱۸ واحد از مجموعه واحدهای پالایشی در مدار سرویس و تولید قرار خواهند گرفت که دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند، از جمله برج تقطیر اتمسفر یک با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین برج‌های اتمسفریک خاورمیانه حداکثر ۱۵۰ هزار بشکه ظرفیت دارند، عنوان کرد: واحد تقطیر در خلأ یا وکیومی که در این طرح ساخته‌ شده نیز به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز که خودش معادل یک پالایشگاه است، بزرگ‌ترین واحد تقطیر خلأ در خاورمیانه محسوب می‌شود.

احمدی بیان کرد: یکی از اهداف این طرح، بهینه‌سازی محصولات پالایشی بر اساس استانداردهای روز جهان است که با احداث واحدهای تکمیلی در بخش دوم طرح انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی گفت: در فاز یک که در سال ۸۴ به بهره‌برداری رسید، ظرفیت واحدهای مربوطه به ۱۵۰ هزار بشکه رسید و با اجرای این طرح، یعنی فاز دو که با احداث واحدهای جدید، ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ای ایجاد می‌شود، ظرفیت اسمی پالایشگاه روی ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت‌ شده و محصولات پالایشگاه نیز علاوه بر بهبود کیفیت و رسیدن به استاندارد یورو ۵ از صرفه اقتصادی نیز برخوردار می‌شوند. البته باید به یاد داشت که این طرح عظیم در شرایط فشارهای سنگین تحریم و محدودیت بین‌المللی به ثمر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، سپس به محصولات تولیدی واحدهای جدید اشاره کرد و گفت: واحدهایی که در بخش نخست این طرح ساخته‌ شده و به‌زودی افتتاح می‌شوند محصولاتی شامل گاز مایع، نفتا، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره و گوگرد تولید می‌کنند ولی با احداث بخش تکمیلی طرح، واحد بنزین‌سازی نیز فعال‌شده و درمجموع حدود ۱۰۰ هزار بشکه، معادل ۱۶ میلیون لیتر در روز بنزین تولید خواهد شد و به همین میزان گازوئیل نیز تولید می‌شود.

وی با تأکید بر تنوع نفت خام خوراک این واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ای که از میادین مختلف نفتی کشور تأمین می‌شود، گفت: تنوع خوراک و اختلاف نوع نفت خام‌ها، شرایط طراحی واحدها را خاص و دشوار می‌کند.

احمدی عنوان کرد: در این پروژه بیش از ۱۰۲ شرکت داخلی مشارکت داشته و تجهیزات لازم را تولید کرده‌اند. بیش از ۹۰ تن کالا و بیش از ۱۰ میلیون و پانصد هزار قلم کالا در این پروژه استفاده‌شده است و در بحث اشتغال، ۷۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم داشته است. هر چند بیش از دو برابر همین نیروها نیز به‌صورت غیرمستقیم در بخش‌های ساخت و تأمین قطعات و کالا و مشاوره مشارکت داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.