ما یینگ جئو، رئیس جمهور سابق تایوان که در زمان دولتش برای گسترش روابط با چین تلاش کرد، قرار است تا چند روز دیگر سفری به این کشور داشته باشد.

رئیس جمهور سابق تایوان برای کاستن از تنشها به چین می‌رود

 یک سخنگوی وابسته به این رئیس جمهور سابق تایوان هدف از انجام این سفر را کاستن از تنشها بین این جزیره خودمختار و سرزمین اصلی چین دانست.

ما یینگ جئو قبلا دورانی از گرمی روابط این جزیره با چین را رقم زد اما بعد از وقوع بزرگترین موج اعتراضات دهه ۱۹۹۰ در تایوان و شکست خوردن روند تصویب یک توافق تجاری با سرزمین اصلی چین، از ریاست جمهوری کنار رفت.

ما یینگ جئو در حالی قرار است این سفر را از ۲۷ مارس تا هفتم آوریل به اجرا بگذارد که اخیرا ارتش آزادیبخش خلق چین به صورت روزانه جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی خود را به سمت تایوان اعزام می‌کند و از طرف روابط رسمی بین دولتهای دو طرف قطع شده است. دولت چین تایوان را بخشی از خاک خود دانسته اما دولت حاکم فعلی در تایوان می‌گوید یک کشور مستقل محسوب شده و بخشی از چین نیست.

ما یینگ جئو که از اعضای حزب ملی گرای مخالف دولت فعلی تایوان موسوم به حزب "کومینتانگ" است قصد دارد از ۲۷ مارس تا هفتم آوریل رهبری یک هیات از دانشجویان و اساتید دانشگاه و همچنین مقامات سابق ریاست جمهوری تایوان را بر عهده داشته باشد.

دفتر تسای اینگ ون، رئیس جمهور فعلی تایوان گفت، ما یینگ جئو برنامه‌اش برای این سفر را به اطلاع این دفتر رساند.

هسیائو هسو-تسن، مدیر بنیاد ما یینگ جئو روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر تایپه بیان داشت، رئیس جمهور سابق تایوان در سفر به چین قرار نیست به شهر پکن برود و به شهرهای نانجینگ، ووهان و چانگشا و چند شهر دیگر خواهد رفت.

دفتر امور تایوان در دولت چین نیز این سفر را تایید کرد.

چین و تایوان در زمان دولت ما یینگ جئو روابطشان را افزایش دادند. او در سال ۲۰۱۰ با پکن وارد مذاکره بر سر یک پیمان تجاری شد و در زمان دولت وی رفتن گردشگران  چینی به این جزیره رونق داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.