معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: در کارگروه ملی زیارت سه مصوبه مربوط به بخش حمل و نقل بوده که یکی از این مصوبات در اختیار قرار گرفتن۵٠٠اتوبوس به عنوان کمکی برای شرایط پیک بازگشت است. 

وعده ۵۰۰ اتوبوس کمکی برای بازگشت زائران از مشهد 

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، در نشست خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی زائران خراسان رضوی که ظهر امروز ٢٩اسفند ١۴٠١ در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد:  تا پایان روز ٢٨اسفند امسال، ٣ میلیون و ٣۴٩هزار نفر به قصد زیارت به مشهد و استان وارد شده‌اند که از  مجموع همه ظرفیت های اسکان های موقت رسمی و اضطراری ٢ میلیون ٧٩١ هزار نفر از این ظرفیت استفاده کردند.
وی افزود: با توجه به اینکه پیک زیارتی از ۱۵ اسفند ماه شروع و تا پایان ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد و نوروز امسال با ماه مبارک رمضان مقارن است تغییراتی را در شرایط حضور زائران داریم که با سال های قبل متفاوت است. 
معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی  ضمن تشکر از میزبانی مردم مشهد از زائران گفت: در ایام نوروز مانند دهه پایانی صفر بعضی از مردم مشهد منزل شخصی خود را در اختیار زائران قرار داده اند و برخی از تاکسیرانان به صورت صلواتی مشغول به خدمت هستند که جا دارد از این خدمات تقدیر و  تشکر  شود. 
وی ادامه داد: از نوروز سال گذشته نقاط حادثه خیر شناسایی شد و تعداد زیادی از این نقاط رفع اشکال شده است و در خصوص نقاط باقی مانده با همکاری معاونت عمرانی استانداری و اداره کل حمل و نقل جاده ای اقدامات اضطراری و مقطعی برای کاهش حادثه در این نقاط را داشته ایم و در حال حاضر ١٢٠٠ ایستگاه خدمات جاده ای در جاده های منتهی به مشهد فعال است. 
 گنابادی نژاد تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل جاده ای در حال حاضر ١۵٠٠اتوبوس، شامل ظرفیت اتوبوس های داخل استان و سایر استان هایی که با مشهد همکاری در ایاب و ذهاب زائران داشته اند فعالند.
وی اظهار کرد : درباره حمل و نقل زائران سه مصوبه در کارگروه ملی زیارت داشته ایم و یکی از این مصوبات این بوده که حداقل ۵٠٠اتوبوس به عنوان کمکی از طریق وزارت راه و شهرسازی، معاونت حمل و نقل جاده ای راهداری برای شرایط پیک بازگشت در اختیار استان قرار بگیرد که امیدواریم با اهتمام وزارت راه و شهرسازی این اقدام عملیاتی شود.
معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان با اشاره به ماه رمضان امسال عنوان کرد: یک مصوبه دیگر این بوده که بلیط در مبادی سفر به صورت رفت و برگشت فروخته شود تا زائران در رفت و آمد مشکلی نداشته باشند و برنامه سفر خود را به راحتی تنظیم کنند. همچنین با توجه به ماه رمضان شرایط خاص و ویژه ای داریم و طبق مصوبه ای دیگری که داشته ایم قرار شد از ظرفیت اتوبوسرانی مشهد و شهراری تهران در  مسیرهای کوتاه برای بازگشت مسافران استفاده کنیم. 
گنابادی نژاد با بیان ظرفیت خدماتی ریلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ٨۴رام قطار به مقصد مشهد از نقاط مختلف کشور به زائران خدمتگزاری می کنند که مصوبه کارگروه ملی زیارت ٩٠رام قطار در مسیر مشهد بوده که امیدواریم راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا این تعداد همکاری لازم را داشته باشد. 
وی با یادآوری تعداد پروازهای روزانه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد عنوان کرد: طبق گزارش کمیته حمل و نقل ١١٨پرواز به صورت روزانه در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد فعال است که پیش بینی در کمیته حمل و نقل و اداره کل فرودگاه های استان خراسان رضوی برای پیک های زیارتی اضافه شدن ۵٠پرواز به ١١٨پرواز است که امیدواریم با مجموعه این پیش بینی ها، برنامه ریزی ها شرمندگی در حضور زائران نداشته باشیم. 

 گنابادی نژاد ضمن اشاره به اقدامات حوزه گشت و بازرسی از نیمه اسفند ماه تا کنون تشریح کرد: تا امروز ٩٠هزار بازرسی در اصناف مختلف صورت گرفته و بیش از ۴٠٠شکایت از زائران و مردم دریافت شده و ٩٠٠پرونده تخلف در این مدت تشکیل شده است. 
بیش از ٣هزار و پانصد میلیارد تومان ارزش ریالی این پرونده ها و تخلفات بوده که ٩٢٠میلیون تومان وجه به حساب شاکیان برگردانده شده است. 
معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان با ارائه آمار از حوزه های مختلف سفر در پایان گفت: در حوزه سفر بخش سفر جاده ای به دو بخش سفر جاده ای عمومی و سفر جاده ای شخصی تقسیم می شود که در سال ١۴٠٠ از ١۵ اسفند تا ٢٧ اسفند ۵١٨هزار و ٢٨۶سفر انجام شده که امسال ۶۴۶ هزار و ۴٧۶ سفر داشته ایم. ۶٢١هزار و ٩١١ سفر مربوط به حمل و نقل جاده ای با وسایل شخصی، ٢١هزار و ۴٧٨سفر مربوط به حمل و نقل جاده ای عمومی و ٨۵٠سفر هوایی و ۴٧٢سفر ریلی اتفاق افتاده است که بیشترین آمار مربوط به سفر جاده ای شخصی است و در مجموع این سفر ها در مقایسه با سال قبل ٢۵درصد رشد داشته است.

خبرنگار: طاهره داوودلی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.