دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با نصب بیلبوردها و توزیع تراکت هایی به مسافران نوروزی هشدار داده که در جریان سفر به هرمزگان و جزایر آن مراقب پشه آئدس باشند.

مسافران مراقب گزش پشه آئدس در سفر به هرمزگان باشند

 پشه آئدس یکی از گونه های حشرات موجود در طبیعت است که می تواند بیماری هایی نظیر تب دنگی و زیکا را منتقل کند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پشه آئدس در هرمزگان دیده شده و اکنون که هزاران مسافر از مناطق مختلف کشور راهی این استان شده اند لذا اطلاع رسانی در زمینه این پشه و نوع بیماری هایی که منتقل می کند، اهمیت دوچندانی یافته است.

مسافران مراقب گزش پشه آئدس در سفر به هرمزگان باشند

پشه آئدس نزدیک به هزار گونه دارد، اما همه گونه ها ناقل بیماری نیستند. در حال حاضر مهم ترین نوع پشه های آئدس از نظر پزشکی، «آئدس اجیبتی» و «آئدس آلبوپیکتوس» است. گستردگی آئدس اجیبتی محدود به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. حال آنکه آئدس آلبو‍پیکتوس در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل دیده شده است. 

از ابتدای تعطیلات نوروزی دهها بیلبورد و بنرهای اطلاع رسانی در زمینه این پشه و نیز بروشورهای اطلاع رسانی از نوع بیماری های منتقله از این پشه و راههای مقابله با آن در نقاط مختلف هرمزگان نصب و توزیع شده است.

مسافران مراقب گزش پشه آئدس در سفر به هرمزگان باشند

پشه آئدس کجا زندگی می کند؟

پشه آئدس علاقه زیادی به زندگی در آبهای مانده دارد. آبهای مانده در میانه لاستیک دست دوم خودروها که متروکه شده اند و یا آب زیر گلدان و یا آب کنار موتور کولرهای گازی برای زندگی این پشه بسیار مناسبند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته که این پشه در هرمزگان دیده شده اما هیچ کدام از نمونه های زنده گیری شده این پشه، آلوده به بیماری نبوده اند.

برای جلوگیری از گزش این پشه چه کنیم؟

 این پشه به رنگ های تیره علاقه دارد، بنابراین توصیه می شود در طبیعت برای جلوگیری از گزش این پشه، از لباس های رنگ روشن و گشاد استفاده کرد. این پشه در طول روز فعالیت می کند؛ پس برای محافظت از گزش بایستی از اسپری دورکننده استفاده کرد.

با توجه به علاقه این پشه به تخم ریزی در ظروف دست ساز بشر، از رها کردن ظروف یک بار مصرف در طبیعت خوداری کنیم و ظروف رها شده در اطراف منزل خود را جمع آوری کنیم.  لاستیک های رها شده در طبیعت محل مناسب برای تخم ریزی این پشه است. در نتیجه در صورت وجود لاستیک دست دوم رها شده در محیط یا اطراف منزل، آن را جمع آوری کنید.

مسافران مراقب گزش پشه آئدس در سفر به هرمزگان باشند

تخم این پشه به خشکی مقاوم است، یعنی در صورتی که در جایی آب باشد و تخم ریزی کند در صورت خشک شدن در آب می تواند ماه ها مقاومت کند و با دسترسی به آب مرحله رشد خود را تکمیل کند.  ظروف زیر گلدان خود را مرتب خالی کنیم تا در آن آب جمع نشود.

بیماری تب دنگ چیست و چگونه انسان به آن مبتلا می گردد ؟

این بیماری که به علت درد شدید، اصطلاحا به تب استخوان شکن نیز معروف است ناشی از گزش پشه ای به نام آئدس می باشد که ویروس دنگ به واسطه گزش این پشه، به بدن انسان انتقال می یابد. تب دنگ به صورت دو فرم ساده و خونریزی دهنده تظاهرمی کند.

سرعت انتشار این بیماری بسیار بالابوده و در دنیا حدود 100 میلیون نفر در سال گرفتار این بیماری می شوند. لازم به ذکر است که این بیماری در کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان و کشورهای آسیایی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.