یکی از مراجع تقلید گفت: در «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» قطعا مراد، حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است؛ و الا اگر متحد نباشیم دشمنان، ما را در چاه نابودی می‌افکنند. پس راه نجات، راه وحدت است تا ان‌شاءالله در کنار هم باشیم.

آیت‌الله سبحانی: راه نجات امت اسلامی وحدت و تقریب است

اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی با آیت‌الله جعفر سبحانی دیدار کردند.

آیت‌الله سبحانی در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیت‌های تقریبی، گفت: در ایام جوانی روزی مرحوم قمی (ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که ایشان بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم.

وی با تاکید بر این نکته که نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم، افزود: تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیان کنید و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود، نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.

استاد دروس خارج حوزه تاکید کرد: نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ﴿واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا﴾ من گاهی فکر می‌کردم که چرا خداوند فرموده بحبل الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟ العلم عندالله؛ شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهواء گوناگون دارد مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد مرگش حتمی است مگر این‌که برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا قطعا مراد، حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است؛ و الا اگر متحد نباشیم دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی می‌افکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا ان‌شاءالله در کنار هم باشیم.

آیت الله سبحانی ابراز کرد: خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل عاملی را که جمله‌ای دارد و دیگران هم آن را نقل می‌کنند. می‌گفتند هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت جمع می‌شویم می‌گویم: ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. فلذا ایشان در بیروت خیلی محترم بود. ایشان کتاب المراجعات را نوشته ولی خیلی محترمانه نوشته است.

وی گفت: نکته آخر این‌که: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمی‌شناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایه‌گذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عده‌ای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا (ع) به من گفت: ان الشیعة تسب الصحابة! در حالی که ما صد هزار صحابی داریم. نام شانزده هزار از ایشان درتاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از ایشان را نمی‌شناسیم. و آنهایی که نامشان نیست از اصحاب ولاء اهل بیت هستند، چگونه ما آنها را سب می‌کنیم.

مرجع تقلید شیعه در پایان تاکید کرد: آن خطبه‌ای را که آقا امام سجاد سلام الله علیه درباره اصحاب‌النبی صلوات الله علیه و آله می‌خواند را پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام می‌گذاریم. اما صحابه یک مسئله است و صحابه‌ای که پایش را کج می‌گذارد مسئله‌ای دیگر است. صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم و تربوا علی یدیه. اما این احترام مانع از این نمی‌شود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند انحرافشان را نادیده بگیریم. ان‌شاءالله خداوند شما را موفق بدارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.