وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اظهارات وزیر دارایی رژیم اسرائیل درباره فلسطین را نژادپرستانه و توهین آمیز دانست و آن را محکوم کرد.

عربستان سعودی اظهارات وزیر صهیونیست را محکوم کرد

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اظهارات وزیر صهیونیست درباره فلسطین را شدیدا محکوم و بر حمایت از مردم فلسطین تأکید کرد.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) امروز سه شنبه به نقل از وزارت خارجه عربستان سعودی گزارش داد که پادشاهی این کشور اظهارات توهین آمیز و نژادپرستانه یکی از مسئولان رژیم اسرائیل در مورد حقوق فلسطینیان و کشور آن‌ها را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه امروز خود اعلام کرد که ریاض بار دیگر از همه تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسئله فلسطین بر اساس طرح ابتکار صلح عربی و تضمین تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کند.

یکشنبه این هفته، «بتزلائل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم اسرائیل طی سخنرانی خود در پاریس، مدعی شد که ملتی به نام فلسطین وجود نداشته و این ملت ساخته و پرداخته یک قرن اخیر است. 

اسموتریچ وزیر دارایی تندرو رژیم صهیونیستی که اخیر به سبب اظهارات خود علیه شهرک حواره در جنوب نابلس و درخواست نابودی این شهرک جنجال آفرین شده بود، این بار هم در جریان سفر به فرانسه اظهارات عجیبی را بیان کرده است. این اظهارات واکنش گروه های فلسطینی و تشکیلا خودگردان فلسطین را در پی داشت.

جنبش حماس گفت که اظهارات وزیر تروریست اسرائیل نشان از فاشیست بودن اشغالگران و ذهنیت نژادپرستانه آن‌ها و نقض اشکار حقوق بین‌الملل و حقوق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود دارد.

حماس از جامعه جهانی به ویژه فرانسه خواست در برابر این اظهارات نژادپرستانه مواضع قاطعانه‌ ای علیه اشغالگران برگیرد. این جنبش همچنین از کشورهای عربی که با رژیم اسرائیل سازش کرده‌اند، قطع روابط کنند.

با این حال، واکنش ها به این اظهارات به فلسطینیان محدود نشد و وزارت خارجه اردن دیروز و  امروز نیز به اظهارات و نقشه ای که در این نشست منتشر شده بود، واکنش نشان داد. اسموتریچ حین سخنرانی خود در پاریس نقشه‌ای ساختگی از رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت که بخش‌هایی از مرزهای اردن و فلسطین اشغالی را هم شامل می‌شود.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای در این باره این اقدام اسموتریچ را به شدت محکوم کرد و گفت که این اقدام اسموتریچ مغایر با قوانین و عرف بین‌الملل و معاهده صلح به امضا رسیده بین اردن و رژیم صهیونیستی است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که اظهارات اسموتریچ  ـ در مورد شهرک حواره و فلسطینیان ـ خطرناک و نامحترمانه است و در شرایط ملتهب و متشنج کنونی نتایجی برعکس در پی خواهد داشت.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز با محکوم کردن این اظهارات و اقدامات وزیر دارایی رژیم تل آویو تاکید کرد که اظهارات اسموتریچ در مورد کشور عزیز اردن پرده از تفکر و دکترین سیاسی رژیم صهیونیستی برداشت و ثابت کرد که خطر و تهدید علیه این کشور، دقیقا همان خطری است که متوجه فلسطین است.

با این حال، اردن سفیر رژیم اسرائیل را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد و وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه درخواست کرد اسموتریچ وزیر دارایی تندرو رژیم صهیونیستی را به سبب اظهارات نژادپرستانه خود علیه ملت فلسطین و اردن بازداشت کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.