بارش برف، کولاک در گردنه ها و سرمای شدید هوا در ۱۲ امین روز از فصل بهار مهمانان، گردشگران و مردم شهرهای مختلف آذربایجان غربی به خصوص در جنوب استان را غافلگیر کرد.

برف مهمانان نوروزی آذربایجان‌غربی را غافلگیر کرد/تداوم بارش ها

به گزارش قدس آنلاین بارش برف از روز جمعه در بیشتر مناطق استان به خصوص در شهرستان های سردشت، اشنویه، مهاباد، بوکان و پیرانشهر در جنوب استان، همچنین خوی، اواجیق، ماکو و شوط در شمال آذربایجان‌غربی و علاوه بر آن، بخش هایی از شهرستان ارومیه آغاز شده و چهره بیشتر شهرهای استان را سفیدپوش کرده است.

علاوه بر بارش برف، هوای سرد هم بخش وسیعی از آذربایجان‌غربی را در بر گرفته و بیشتر مناطق استان کاهش دمای هوا تا ۱۰ درجه را تجربه اند و هم اکنون در برخی مناطق بارش برف همچنان ادامه دارد.

بارش برف از جمعه شب در گردنه‌های برفگیر و سخت گذر از جمله «زمزیران» و «جواله‌ره‌شان» در محور مهاباد - سردشت، گردنه «قره‌بلاغ» در محور مهاباد - بوکان و «میاین بلاغ» محور تکاب - شاهین‌دژ رانندگان را ناچار به استفاده از زنجیر چرخ کرده است.

کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا و رسیدن حداقل دما به زیر صفر علاوه بر مهمانان نورزی اهالی بیشتر شهرستان‌های جنوب آذربایجان غربی را ناچار به روشن کردن مجدد وسایل گرمایشی و پوشیدن البسه زمستانی و گرم کرد که در این فصل از سال کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بارش برف در ۴ محور مواصلاتی آذربایجان غربی ادامه دارد

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی با اشاره به تداوم بارش نزولات آسمانی در شمال و جنوب استان گفت: در حال حاضر بارش برف از چهار محور استان گزارش شده که انتظار می رود رانندگان در صورت حضور در این جاده ها، تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند.

سرهنگ رضا پناهی مقدم افزود: در حال حاضر محورهای ماکو - خوی و ماکو - بازرگان در شمال آذربایجان غربی و گردنه زمزیران در مسیر سردشت - مهاباد و همچنین گردنه مایین بلاغ در مسیر تکاب - شاهین دژ برفی است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه انسداد محور در آذربایجان غربی گزارش نشده و تردد به صورت روان در همه جاده ها برقرار است.

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی ادامه داد: البته رانندگانی که قصد سفر در جاده های برفی را دارند، از وجود تجهیزات زمستانی اطمینان حاصل کرده و تنها به وجود زنجیرچرخ اکتفا نکنند.

سرهنگ پناهی مقدم اظهار کرد: علاوه بر زنجیرچرخ وجود اقلام گرمایشی و همچنین جیره خشک در خودرو بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه رعایت نکردن سرعت مطمئنه و همچنین فاصله طولی از مهمترین علل تصادفات طی مدت اجرای طرح نوروزی در آذربایجان غربی بوده است، گفت: رعایت حوصله و صبر در رانندگی و همچنین پرهیز از سرعت و سبقت های غیرمجاز می تواند در کاهش خطر تصادف بسیار موثر باشد.

دمای هوا در جنوب آذربایجان‌غربی ۹ درجه کاهش یافت

رئیس اداره هواشناسی مهاباد روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: حداقل دمای هوا در شهرستان های جنوب آذربایجان غربی به طور میانگین ۹ درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

اردلان محمدپور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در شبانه روز گذشته حداقل دمای هوا در اشنویه منفی ۴.۷ درجه سانتی‌گراد، سردشت و پیرانشهر به منفی ۴.۴ درجه سانتی‌گراد رسید و این سه شهر سردترین شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی در این مدت بودند.

وی اضافه کرد: در این مدت حداقل دمای هوا در مهاباد و بوکان به منفی سه درجه سانتی گراد رسید، حداقل دما نقده منفی ۲.۹ درجه سانتی گراد، شاهین دژ منفی ۲.۶ درجه سانتی‌گرا و میاندوآب منفی ۲.۳ درجه سانتی‌گراد گزارش شد.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد افزود: در این مدت بیشترین بارش هم در پیرانشهر ۱۱.۷ میلی متر ثبت شده و بارش‌ها در سردشت هفت میلی‌متر، نقده ۱.۵ میلی‌متر، اشنویه ۱.۴ میلی‌متر، شاهین دژ، بوکان و مهاباد نیز حدود یک میلی‌متر ثبت شد.

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته چالدران با حداقل دمای منفی ۵.۸ درجه سانتی گراد سردترین شهر آذربایجان غربی و پلدشت با حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان گزارش شد و در این مدت دمای هوای مهاباد بین منفی سه و ۱۲ درجه سانتی گراد در نوسان بود.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد یادآور شد: سرمای هوا در این منطقه تا روز دوشنبه تداوم دارد اما جوی پایدار و آرام در این مدت در منطقه حاکم خواهد شد.

گردنه‌های مهاباد برفروبی و نمک‌پاشی شد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد نیز گفت: به علت بارش برف و کولاک شب گذشته تردد وسایل نقلیه در گردنه‌های این شهرستان فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر بود و این محورها نمک‌پاشی و برفروبی شد.

رحمت نویدنیا با اشاره به اینکه حضور به موقع راهداران مانع گرفتار شدن مسافران در برف و سرما شب گذشته شد، اظهار کرد: هم اکنون تردد در تمامی محورهای این شهرستان بدون مشکل جریان دارد اما رانندگان باید تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

گردنه «میاین بلاغ» محور تکاب شاهین‌دژ نمک‌پاشی شد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب هم اظهار کرد: شب گذشته بارش برف در گردنه «میاین بلاغ» این شهرستان نیز گزارش شد و ماموران راهداری مسیر را نمک پاشی کردند.

صابر برهانی گفت: رانندگان در صورت امکان از تردد شبانه در این گردنه خودداری کنند و در صورت ناچار به تردد در این مسیر حتماً زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

محور شاهین دژ - تکاب بیش از ۸۵ کیلومتر طول دارد و گردنه «مایین بلاغ» به طول ۲۰ کیلومتر از مسیرهای کوهستانی و سخت گذر جنوب آذربایجان غربی است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.