اینکه چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های کارون بزرگ، زاینده‌رود و بخشی از دز باشد اما در نهایت بخشی از روستاهای این استان با تانکر آبرسانی شود، درد بزرگی بود.

گام‌های دولت سیزدهم برای آبرسانی به چهارمحال و بختیاری

به گزارش قدس آنلاین، خشکسالی ۲ دهه اخیر نیز فشار بیشتری را بر مردمان ساکن در سرزمین آبهای شیرین ایران آورده بود و در نهایت یکی از جدی ترین مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری دسترسی به آب شرب پایدار بود.

از این رو در سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری نخستین مساله ای که از سوی دولتمردان و نخبگان استان مورد توجه گرفت، تعیین و سرعت بخشی به آبرسانی به این استان بود که رودخانه ها در آن جاری بودند ولی مردم تشنگی را لمس می‌کردند.

به همین دلیل بود که رییس جمهور در سخنان شورای اداری چهارمحال و بختیاری گفت: مساله آب بر اساس طرح جامع وزارت نیرو به صورت شفاف، قانونی، مبتنی بر عدالت و نظرات نخبگان و با همراهی مردم مدیریت می‌شود.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست شورای اداری چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از مسائل مهم چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار مساله آب است، خداوند به این استان نعمت فراوانی آب بخشیده اما در سال‌های اخیر این منابع کاهش یافته است از همین رو باید منابع موجود به درستی مدیریت شود.

وی ادامه داد: برای موفقیت در مدیریت منابع آب نیاز به همراهی و همکاری مردم داریم و در گام نخست باید آب شرب تامین شود چرا که برخی از مناطق این استان با تانکر آبرسانی می شود.

رییس‌جمهور به طرح جامع منابع آب وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: این طرح برای استفاده از آب شرب، کشاورزی و صنعت تهیه شده است که از وزارت نیرو انتظار می‌رود این طرح را به صورت شفاف توام با عدالت و مبتنی بر قانون و نظرات نخبگانی تدوین و اجرا کند اما نکته مهم در اجرای موفق این طرح همکاری مردم است.

رییس جمهور همچنین در نشست خبری پس از سفر استانی خود از صحبت‌های خود درباره ذهنیت عمومی درباره پر آب بودن چهارمحال‌ و بختیاری نیز گفت: این ذهنیت درستی است و واقعیت هم همین است‌ اما نکته مهم آن است که به هر دلیلی دیگر استان به همان میزان که در دوران گذشته دارای منابع آبی بود امروز دیگر آب ندارد، اما خداوند متعال به این استان عنایت دارد جای هیچ تردیدی نیست.

وی یادآور شد: نکته مهم آن است که چه باید کرد که مدیریت آب در این شرایط صورت گیرد، سخن از کمبود آب هست اما با مدیریت و با کمک خود مردم می توانیم برای کسانی که تا دیروز از این آب چه در چهارمحال و بختیاری و چه در استان‌های همجوار بهره‌مند می‌شدند، شرایط عادلانه مهیا کنیم.

رئیسی اظهار داشت: تمام کسانی که تا دیروز از این آب بهره‌مند می‌شدند باید همیت‌ کنند و سه نکته‌ مهم و محوری را مد نظر قرار دهند، نخست آنکه بدانند نسبت به این آب باید مدیریت صورت بگیرد و این مدیریت نیز باید با محوریت عدالت انجام شود و بر مبنای این عدالت، کسانی که به‌ آب شرب نیاز دارند بر صنعت مقدم هستند.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن اولویت برای آب شرب نیاز به استدلال‌ ندارد، گفت: در صنعت می توان از پساب‌ استفاده کرد که این امکان در آب شرب وجود ندارد از این رو این مساله به طور کامل‌ روشن است.

رئیس جمهور افزود: معتقدم اگر طرح جامع و شفاف‌ توام‌ با عدالت و بهره مندی از آنچه در قانون آمده‌ است برای مدیریت آب شرب، کشاورزی و صنعتی تهیه شود به نحوی که تمام کسانی که از این آب بهره مند می‌شوند و نخبگان صاحب نظر از این طرح مطلع شوند، مردم نیز آن را می‌پذیرند.

گام‌های بلند دولت برای آبرسانی به چهارمحال و بختیاری

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو امسال در پیام نوروزی خود اعلام کرد:به لطف خداوند و به همت همکارانم در صنعت آب تلاش شد تا اثرات و پیامدهای سه دوره متوالی خشک‌سالی در گستره ایران اسلامی مدیریت شده و با عزم جهادی راه‌حل‌های مؤثر و عاجل برای تنش آبی در دستور کار قرار گیرد، به گونه‌ای که با اجرای پروژه عظیم آبرسانی غدیر مشکل کم آبی جمعیتی افزون بر پنج میلیون نفر در پهنه خوزستان به حداقل رسید، پروژه انتقال آب دریاچه ارومیه برای کمک به حل مشکلات زیست محیطی این دریاچه بهره‌برداری شد، تنگناهای به وجود آمده در تأمین آب مردم همدان و شهرکرد برطرف گردید، اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی ایران کلید خورد و مهم‌تر از همه با توجه ویژه دولت سیزدهم به مناطق کمتر برخوردار، ابر پروژه جهاد آبرسانی در سراسر ایران اسلامی عملیاتی شد و به پیشرفت ۳۰ درصدی رسید تا شاخص آبرسانی روستایی کشور در گامی بلند از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارتقا یابد.

تامین آب شرب پایدار همواره یکی از دغدغه‌های مردم مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رفت اما با همت دولت سیزدهم جهاد آبرسانی در این استان شکل گرفته و به گفته مسوولان ظرف ۲ سال آینده تمامی روستاهای این استان از آب شرب لوله‌کشی برخوردار می‌شوند.

 چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه سرچشمه رودخانه‌های کارون، زاینده‌رود و بخشی از رودخانه دز است اما تعداد زیادی از روستاهای این استان به سبب خشکسالی‌های متوالی و همچنین نبود شبکه آبرسانی با تنش آبی روبرو هستند و سال‌هاست که به وسیله تانکر آبرسانی سیار می‌شوند.

هر چند در تابستان برخی از شهرهای استان نیز با تنش آبی روبرو می‌شود و منابع موجود جوابگوی نیاز شهروندان نیست اما با همت دولت سیزدهم برنامه‌های موثری برای رفع این چالش پیش‌بینی شده است و علاوه‌بر آن با بهره‌برداری از طرح آبرسانی بن به بروجن در دهه فجر مشکل تامین آب شرب پایدار برای نیمی از جمعیت استان برطرف می‌شود.

تابستان خشکی که گذشت

تابستان پارسال به دلیل کدورت آب چشمه کوهرنگ ،مردم شهرکرد و روستاهای در مسیر خط انتقال آب کوهرنگ به مرکز استان دچار قطعی و کدورت آب شرب شدند اما در کمتر از یک ماه این مساله با اجرای خطوط پدافندی رفع شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به رفع مشکل تامین آب شرب شهرکرد گفت که چهار خط پدافندی با تلاش جهادی متخصصان در حداقل زمان برای تامین آب شرب این شهر اجرا شد.

غلامعلی حیدری با بیان اینکه اجرای این تعداد طرح در حالت عادی چهار ماه طول می‌کشید اما در مدت ۱۰ روز با تلاش جهادی انجام شد،افزود: در حال حاضر آب شرب در شهرکرد و دیگر شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد در وضعیت پایدار قرار دارد.

حیدری با بیان اینکه برای اجرای چهار خط پدافندی انتقال آب به شهرکرد ۱۰ روز تلاش شبانه‌روزی در سه شیفت کاری از سوی متخصصان بومی و سایر استان‌های کشور انجام شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در حالت عادی باید چهار ماه زمان برای اجرای این خطوط اختصاص داده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب از تصفیه‌خانه سامان، اجرای طرح‌های عمان سامانی و فدک و انتقال آب از چاه‌های کشاورزی و لوله‌گذاری به متراژ قابل توجه از جمله خطوط پدافندی انتقال آب به شهرکرد است.

حرکت دولت به سمت تامین آب شرب پایدار

استاندار چهارمحال و بختیاری تامین آب را از مهمترین چالش‌ها و رفع آن را جدی‌ترین مطالبه مردم استان برشمرد و گفت: این چالش به همت دولت سیزدهم برطرف شده است به طوریکه طرح تامین آب شرب نیمی از جمعیت استان سرعت بخشید شد.

غلامعلی حیدری با بیان اینکه در سفر رییس جمهور به استان بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای تامین آب کشاورزی و شرب پایدار به استان اختصاص یافته است، افزود: پارسال سدهای مثل گهرو، بیدکان و باباحیدر که متوقف شده بود فعال شد.

وی یکی از اقدامات جهادی دولت در استان را حل بحران آب در شهرکرد عنوان کرد و گفت: کاری که باید در طول ۶ ماه انجام می‌گرفت در کمتر از ۱۰ روز به سرانجام رسید.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری پیش از دولت سیزدهم از اعتبارات ماده ۵۶ برخوردار نشده بود، اظهار داشت: با پیگیری‌های بسیار یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از این محل به استان اختصاص پیدا کرد که ۸۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه راهسازی و ۵۵۰ میلیارد تومان آن در حوزه آب و سدسازی سرمایه‌گذاری می‌شود.

حیدری با بیان اینکه تامین آب شرب پایدار و سالم در اولویت کاری مسوولان قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه رفع تنش آبی اعتبارات بسیار خوبی در سفر رییس جمهور به استان اختصاص یافته است، همچنین برای تامین آب شرب پایدار از اعتبارات ۱۴۰۱ نیز بهره‌مند خواهیم شد.

می‌توان گفت یکی از شاخص‌های محرومیت در استان، نبود آب شرب پایدار در برخی از مناطق روستایی استان است به گونه‌ای که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در بیش از ۵۰ روستای استان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شود اما با توجه به اعتبارات قابل توجهی که دولت برای رفع این چالش اختصاص داده است و بهره‌گیری از ظرفیت و توان قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) ظرف ۲ سال آینده تنش آبی در تمام روستاهای استان برطرف و روستاهای استان از آب شرب سالم و لوله‌کشی بهره‌مند می‌شوند.

رفع تنش آبی روستاهای استان ظرف ۲ سال آینده

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در همین خصوص  گفت: از سال گذشته با استفاده از ظرفیت قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسین مجتبی(ع) آبرسانی روستایی در استان آغاز شده است و با تداوم این فعالیت‌ها ظرف ۲ سال آینده تنش آبی در تمام روستاهای استان برطرف می‌شود.

علی حیدری افزود: آبرسانی روستایی در بسیاری از شهرستان‌های استان در حال اجراست اما بیشترین روستاهایی که دارای تنش آبی است و با تانکر آبرسانی می‌شود در شهرستان خانمیرزا واقع شده است و اقدامات انجام شده از پیشرفت بالایی برخوردار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به جزییات اجرای عملیات آبرسانی روستایی در استان گفت: عملیات آبرسانی به ۴۴ روستا و پارسال به ۵۱ روستای استان آغاز شد.

احمدرضا محمدی افزود: مصوب شده است تا با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تا سال ۱۴۰۲ تعداد روستاهایی که به آب لوله‌کشی سالم و پایدار متصل می‌شوند به ۲۹۸ روستا برسد و بر همین اساس مشکل تامین آب شرب در تمامی روستاهای استان برطرف می‌شود.

وی، میزان اعتبار اختصاص یافته به آبرسانی روستایی در استان طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از این اعتبار از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و بخشی از آن از محل اعتبارات وزارت نیرو تامین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تا پیش از دولت سیزدهم ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در بیش از ۵۰ روستای استان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شد، تصریح کرد: تامین آب شرب پایدار در تمامی نقاط استان همواره یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مردم استان به شمار می‌رفت که دولت سیزدهم توانست بخوبی به این مطالبه پاسخ دهد.

محمدی با اشاره به اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و فاضلاب استان در سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به استان، اظهار داشت: ۱۵۰ میلیارد تومان از این میزان اعتبار از محل ماده ۵۶ و ۶۲۰ میلیارد تومان آن از محل منابع عمومی تامین شده است.

وی ادامه داد: این اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فاضلاب، اصلاح شبکه‌های فرسوده، آبرسانی روستایی و رفع تنش آبی شهرهای استان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در استان ۹ مجتمع آبرسانی روستایی در حال اجراست که در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، اردل، کوهرنگ و کیار و بن واقع شده است.

طرح بزرگ آبرسانی به روستاهای لردگان

نماینده مردم شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر گفت: چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی پایدار به بخش رودشت شهرستان لردگان اختصاص داده شد.

حسین بامیری تاکید کرد: این مبلغ از محل اعتبارات ملی با عنوان "جهاد آبرسانی" به مناطق روستایی اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به بحران آبی در سراسر کشور از سال‌ها و دهه‌های گذشته افزود: به موازات مردم کشور اهالی مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری هم با مشکل تنش آبی مواجه شده‌اند.

بامیری به آب‌رسانی سیار با تانکر به ۱۵۶ روستا در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا اشاره و تصریح کرد: در نشست‌های مجمع نمایندگان و استاندار چهارمحال و بختیاری با وزیر نیرو، اهمیت تخصیص و تامین منابع آب در بخش‌های مختلف تشریح، بررسی و تبیین شد.

وی گفت: در راستای رفع مشکلات آب‌رسانی به مناطق مختلف کشور و با پیگیری‌هایی از طریق کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعتبارات ملی با عنوان "جهاد آبرسانی" به مناطق روستایی مشخص و در مجلس یازدهم تصویب و به وزارت نیرو ابلاغ شد.

بامیری تاکید کرد: به‌همین منظور با اختصاص اعتبار به طرح بخش رودشت شهرستان لردگان تا شهر لردگان، قرارگاه امام حسین مجتبی (ع) به‌عنوان پیمانکار مشخص شد و کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: با اجرای این طرح آب آشامیدنی پایدار از آتشگاه شهرستان لردگان به ۵۳ روستای بخش رودشت، بخش مرکزی شهرستان لردگان و شهر لردگان تامین خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی به اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای آب‌رسانی به مناطق مختلف این شهرستان‌ها اشاره و تصریح کرد: از این مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال برای شهرستان لردگان و ۸۰۰ میلیارد ریال برای شهرستان خانمیرزا بوده است.

وی یادآور شد: از این مبلغ در شهرستان لردگان ۱۱۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به منطقه اوره و بارز، ۷۰ میلیارد ریال به آب‌رسانی منطقه ریگ و ۴۰ میلیارد ریال به‌منظور آبرسانی به شیرمرد بخش فلارد ۴۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد.

بامیری اظهار داشت: همچنین ۸۰۰ میلیارد ریال اختصاص اعتبار آب‌رسانی شهرستان خانمیرزا از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی سال ۱۴۰۰ بوده است.

جهاد آبرسانی آغاز شد

مسوول بسیج سازندگی سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری گفت: آبرسانی شرب به ۷۷ روستای استان به همت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام خواهد شد.

هوشنگ فولادی با اعلام این خبر افزود : آبرسانی به ۱۷ هزار روستا در کشور با همکاری قرارگاه انجام می‌شود که در مرحله نخست ۱۰ هزار روستا آبرسانی می‌شود.

به گفته وی، سهم چهارمحال و بختیاری از این تعداد ۷۷ روستا است که در مرحله اول ۴۴ روستا آبرسانی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.