معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: آمار تجمیعی ورود مسافران به خراسان رضوی ١۴میلیون و ٣۵٢هزار و ٩۴ نفر است که از این تعداد  ١٠میلیون و ٢٠٧هزار و ٢٩٢نفر از ١۵اسفند تا روز گذشته وارد مشهد شده اند.

مشهدالرضا میزبان بیش از ۱۰ میلیون زائر نوروزی بود/ پلمب ۲۱ مهمان پذیر در ایام نوروز

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد ظهر امروز در سیزدهمین و آخرین نشست خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی که در محل هتل فرهنگ و هنر به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آمار تجمیعی ورود مسافران به خراسان رضوی ١۴میلیون و ٣۵٢ هزار و ٩۴ نفر است که از این تعداد ١٠میلیون و ٢٠٧ هزار و ٢٩٢ نفر از ١۵ اسفند تا روز گذشته وارد مشهد شده اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: طی روز گذشته ۴٩٩هزار و ١۵١نفر وارد استان شده اند که ١٢٣ هزار و ١۶١ نفر از ظرفیت اسکان رسمی، موقت و اضطراری در شب گذشته استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه طی امسال ٣ درصد زائران  از مسیر هوایی، ۵ درصد از مسیر ریلی و ۶ درصد از طریق حمل و نقل جاده ای عمومی به مشهد سفر کرده‌اند، گفت: ٨۶ درصد از زائران نیز به وسیله حمل و نقل جاده ای شخصی به مشهد سفر کرده اند.

گنابادی نژاد با اشاره میزان رشد سفرها عنوان کرد: سفرهای جاده ای عمومی ۴۴هزار و  ٨٣٢سفر از ١۵ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری بوده که نسبت به سال قبل که این عدد۴۴هزار و ٢٧نفر بوده رشد داشته است.

مسیر شمال پرترددترین جاده خراسان رضوی بوده است

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در زمینه میزان آمار سفر با وسیله نقلیه شخصی گفت: طی سال گذشته یک میلیون ۵٩۶ هزار و ٨٣۴ نفر با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر کردند که این عدد امسال به ٢میلیون و ٢٩٧ هزار و ٢٩٨ نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: امسال ١١۴٠ رام قطار مسافران نوروزی را جابجا کرده اند که این عدد در سال گذشته ١٠٠١رام قطار بوده است و در بخش حمل و نقل هوایی در سال گذشته ١٩٧٩ تردد هواپیما داشته ایم که امسال این عدد به ٢٠٩۴ پرواز رسید.

گنابادی نژاد گفت: از ١۵ اسفند تا ١٢فروردین مسیر شمال استان پرترددترین مسیر جاده ای بوده است.

استقرار دفاتر خدمات مسافرتی در قرارگاه

در ادامه همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: در کنار آمادگی اقامتگاه های رسمی شامل هتل ها، مهمانپذیزها، خانه مسافرها اقدام به آماده سازی مدارس، آموزشگاه ها، ظرفیت های شهرداری و بسیج، آستان قدس رضوی، مهمانسراهای دولتی و مراکز ورزشی شد.

یوسف بیدخوری با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در خصوص اسکان در مسیرهای منتهی به مشهد و نیز خیابان‌های منتهی به حرم مطهر انجام شد، ادامه داد: به صورت ٢۴ ساعته جامعه حرفه ای هتلداران در قرارگاه عملیاتی مرکزی زائران مستقر بودند و به زائران پاسخگویی در زمینه‌های مورد نیاز را انجام دادند.

وی از استقرار تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی در قرارگاه عملیاتی خدمات سفر را برای رفاه حال زائران عنوان کرد و گفت: ظرفیت مجموعه واحدهای اقامتی در استان  ٧٠٠ هزار نفر و در مشهد ۶٠٠ هزار نفر بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره تعداد افراد اقامت یافته در ایام نوروز توضیح داد: تعداد نفر شب اقامت تا ١٣ فروردین در مشهد ۶ میلیون و ٢٨۵ هزار و ١٧٩ زائر در مشهد بوده است و این رقم در استان به ٧ میلیون و ٢٧٨ هزار و ٩٩٣ نفر اقامت شبانه رسیده است.

بیدخوری آمار اقامت شبانه مسافران را ۴٩درصد ظرفیت اقامتگاه‌های مشهد و ۵٠ درصد اقامتگاه‌های خراسان رضوی دانست و متذکر شد: عمده اقامت در اقامتگاه‌های موقت با ۶۵ درصد بوده است و پس از آن رتبه دوم با ٣٢ درصد در اختیار اقامتگاه‌های رسمی و ٣ درصد در بقیه اقامتگاه‌ها بوده است.

استقرار تیم‌های فرهنگی در ۵۰ هتل

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی یکی دیگر از مسئولان حاضر در نشست بود که در ادامه این مراسم اظهار کرد: وضعیت اقامتی در هتل ها و هتل آپارتمان ها بر اساس سامانه نرخ نامه ها در سال ١۴۰١ انجام شد.

محمود مادرشاهیان از استقرار نیرو در قرارگاه خدمات سفر به صورت ٢۴ساعته در ایام نوروز توضیح داد و عنوان کرد: رسیدگی به شکایت‌های هتل‌ها در مدت زمان ۳۰ دقیقه‌ای انجام می‌شد و شاهد استقرار تیم فرهنگی آستان قدس در ۵٠ هتل بودیم.

وی بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با بیمارستان رضوی  جهت استقرار پزشک در سه شیفت در هتل ها، برخی از مشکلات زائران درباره نیاز به پزشک را در این مدت برطرف کرد.

۵ خانه مسافر بدون مجوز

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی  از ۴۵۴ بازدید در هتل‌های مشهد و ۵ بازدید در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: در این بازدید ها ٩ تذکر، ٢ اخطار و رسیدگی به ١٩ شکایت انجام شد و با توجه به شکایات پلمبی در بخش هتل‌ها نداشته ایم.

مادرشاهیان درباره نظارت‌های نوروزی خاطرنشان کرد: در هتل آپارتمان ها از مجموع ۴۴٢ بازدید،١٠ تذکر و ١٣ شکایت داشته‌ایم، همچنین در مهمانپذیرها از مجموع ۴٣٧ بازدید، ١۵١تذکر، ۴۶ اخطار و ۵ شکایت داشته‌ایم و البته در این خصوص ٢١ مورد واحد بدون پروانه بودند که پلمب شدند.

وی در ادامه افزود: در خانه مسافرها ١١۵۵ بازدید انجام شده است که طی آن ۶٢٧ تذکر و ١٢٩ اخطار به ثبت رسیده است و در این حوزه ۴٢ شکایت و ۵ مورد خانه مسافر بدون مجوز داشته‌ایم.

حضور بیش از ۱۶ هزار گردشگر خارجی در مراکز میراث فرهنگی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: در موزه‌های سطح استان خراسان رضوی امسال٢٣۶ هزار ۶٧٢ بلیت فروشی برای بازدید انجام شد.

احسان زهره‌وندی بیان کرد: تعداد یک میلیون و ٣٣٨ هزار و ٢٨۴ نفر بازدید از سایر مراکز تحت نظر میراث فرهنگی داشته اند.

وی درباره تعداد گردشگران خارجی نیز گفت: ١۶ هزار و ٧١٩ نفر از این تعداد بازدید کننده خارجی بوده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.