استاندار خراسان رضوی گفت: در کارگروه ملی زیارت که در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه این کارگروه مصوبات را رصد و پیگیری کرد. 

وزارت بهداشت و ارتباطات پای کار زائران امام رضا علیه‌السلام آمدند

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری در نشست خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی زائرین استان که ظهر چهارشنبه با حضور جمعی از معاونان وی و خبرنگاران در محل ساختمان استانداری برگزار شد اظهار کرد: طی امسال با زحماتی که در بخش‌های مختلف کشیده شد مساله فراگیر و مستمری در حوزه زائران به عنوان مشکل جدی منعکس نشد. 

وی افزود: هر چند این خدمت‌رسانی بی اشکال نبوده است اما جمع بندی موارد مختلف این برداشت را می رساند که خدمت رسانی به زائران به خوبی در بخش های مختلف صورت گرفت است. 

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اقدامات کارگروه ملی زیارت تصریح کرد: در کارگروه ملی زیارت که در تهران به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، امکانات و ظرفیت ها مورد بحث قرار گرفت و تکالیفی معین شد که در حوزه تامین امکانات برای زائران وجود یک پشتیبانی ملی احساس شد.

نظری تاکید کرد: با تعیین استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه این کارگروه پیگیری مصوبات این کارگروه ملی از سوی ما انجام می‌شود. 

این مقام عالی اجرایی در خراسان رضوی با یادآوری سفر وزیر کشور به مشهد گفت: همزمان با سفر وزیر کشور به مشهد  جلسه قرارگاه خدمات زیارت با حضور وزیر کشور تشکیل شد و در مورد موضوعات مختلف رصد و پیگیری های لازم اتفاق افتاد که در سطح ملی دستگاه های متفاوتی از جمله وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات پای کار آمدند تا عزم جدی در عرصه خدمت رسانی به زائران وجود داشته باشد. 

وی افزود: با توجه به مقصد نهایی اکثر مسافران و زائران یعنی حرم مطهر رضوی، هماهنگی های لازم بین دستگاه های اجرایی و آستان قدس رضوی ایجاد شد. 

نظری ضمن اشاره به تحقق پیش بینی حضور ١٠میلیون زائر آن در مشهد تصریح کرد: این پیش بینی در بازه زمانی ١۵اسفند تا ١٣فروردین ماه محقق شد و بیش از ١۴میلیون مسافر نیز وارد استان شدند. 

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر شرایط خاص نوروز امسال گفت: شرایط خاصی با توجه به دو سال کرونایی داشتیم و اقبال بیشتری برای حضور زائران پیش بینی می شد. در سال گذشته ٨میلیون زائر وارد مشهد شد که با رشد ١۶درصدی امسال این عدد به بیش از ده میلیون رسید و از نظر تعداد سفر شاهد رشد ٢٩درصدی بوده ایم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این آمار و اعداد مشخص با توجه به محدودیت زمانی با شروع ماه مبارک رمضان، سردی هوا و حضور رهبری معظم انقلاب از مشخصات و دلایل این پیش بینی بود. 

نظری با ارائه آماری درباره نوع  سفر انتخابی زائران برای آمدن به مشهد عنوان کرد: حدود ٨۶درصد از مسافران با وسیله شخصی و از طریق جاده ها به مشهد مشرف شده اند و نسبت به سال گذشته این رقم رشد ٣١درصدی داشته است.  همچنین ۶درصد از مسافران از طریق جاده ها با وسیله حمل و نقل عمومی جابجا شده اند که در این بخش رشد ٢درصدی نسبت به سال قبل اتفاق افتاده است و در بخش حمل و نقل ریلی ۵ درصد و در بخش هوایی ٣درصد جابجایی مسافر به مشهد داشته ایم که به ترتیب نسبت به سال قبل ١٢/٢درصد و ۵/۵درصد رشد ایجاد شده است. 

استاندار خراسان رضوی ضمن بیان اولویت های برنامه ریزی در ارائه خدمات به زائران تصریح کرد: در طی برنامه ریزی های صورت گرفته محورهای متفاوتی در دستور کار قرار گرفت که اولین نکته تامین امنیت ١٠میلیون زائر و برنامه سخنرانی رهبری بود که دستگاه های امنیتی و انتظامی به خوبی در این زمینه فعال بودند. 

این مقام عالی اجرایی در خراسان رضوی ادامه داد: اولویت بعدی اسکان زائران با توجه به پیش بینی سرمای هوا بود که برای این منظور ٧٠٠هزار نفر ظرفیت اسکان رسمی،موقت و اضطراری تدارک دیده شد. تامین کالا برای جمعیت ده میلیونی زائران از اولویت های دیگر بودکه هم تهیه کالا، هم عرضه برای دسترسی راحت و هم کنترل بازار در اولویت اجرا قرار داشت که در این زمینه به عنوان مثال ٣٠نانوایی سیار ایجاد شد تا نان در دسترس  زائران باشد و قیمت ها به صورت برچسب بر روی کالاها درج شد تا زائران از قیمت کالاها مطلع شوند. 

نظری با تاکید بر حفظ ایمنی و سلامت زائران گفت: با توجه به ورود ٨۶درصدی زائران با وسایل نقلیه شخصی به شهر مشهد از دیگر اولویت های اجرایی بود که در دستور کار قرار گرفت و کمیته های مربوطه در این زمینه به خوبی ایفای نقش کردند که از جمله آن می توان به همکاری دهیاری ها در کاهش تصادفات در محورهای فرعی استان یاد کرد. 

وی متذکر شد: مشهد حدود دو هزار کیلومتر با مراکز تامین سوخت فاصله دارد و عمده سوخت رسانی به مشهد از طریق حمل و نقل تانکری انجام می شود و در این مدت زمان ٢٠٣میلیون لیتر بنزین مصرف شد که نشان دهنده اقدامات هماهنگ دستگاه های اجرایی در راستای خدمت به زائران نوروزی بوده است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.