یک رسانه آمریکایی اعلام کرد، سفارت چین در واشنگتن در ایمیلی به اعضای کنگره در خصوص دیدار با تسای اینگ ون، رئیس حکومت تایوان هشدار داد و آن را یک اقدام "تحریک آمیز آشکار" خواند.

هشدار چین به قانونگذاران آمریکایی درباره دیدار با رئیس حکومت تایوان

بر اساس این گزارش، این ایمیل چهار صفحه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی لی شیانگ، رابط سفارت چین به کنگره ارسال شد، نسبت به عواقب برگزاری دیدار میان قانونگذاران و تسای هشدار داد.

در این نامه آمده است: مایلم مجدداً تأکید کنم که طرف چینی شدیداً با هرگونه تعامل رسمی میان آمریکا و تایوان مخالف است.

لی با اشاره به واکنش چین به سفر نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان از تایوان در سال گذشته، گفت که رهبری چین " اقدامات لازم و قاطعانه را در پاسخ به وضعیت ناخواسته انجام خواهد داد."

اشلی هینسون یکی از اعضای کمیته منتخب مجلس نمایندگان در مورد چین، در بیانیه ای به آکسیوس گفت که او این ایمیل را روز سه شنبه دریافت کرده و آن را "تهدیدی رقت انگیز از سوی چین " می داند.

هینسون در این بیانیه گفت: "ما قاطعانه در کنار آزادی و تایوان خواهیم ایستاد و هرگز تسلیم نمی شویم. پیام من به چین این است: من مشتاقانه منتظر دیدار با تسای رئیس جمهور تایوان و تاکید مجدد بر تعهد خود به تایوان و کشورهای آزادیخواه در همه دنیا هستم."

کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با وجود هشدارهای چین، از تسای اینگ ون، رئیس حکومت تایوان در کالیفرنیا استقبال کرد.

این استقبال درحالی انجام شد که طرفداران پکن و تایوان روز چهارشنبه در مقابل کتابخانه رونالد ریگان در دره سیمی حضور یافتند.

چین بارها به مقامات آمریکایی هشدار داده است که با تسای ملاقات نکنند. تسای برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون در آمریکا حضور یافته است.

تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان که در آمریکا به سر می برد، در سخنانی در شهر نیویورک گفت: تایوان در مواجهه با اقدامات تحریک آمیز عمدی چین، آرامش خود را حفظ خواهد کرد.

تسای روز چهارشنبه در راه آمریکای مرکزی وارد نیویورک شد . این سفر در زمانی انجام می شود که روابط ایالات متحده با چین در بدترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ و تغییر به رسمیت شناختن دیپلماتیک از تایپه است.

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی ساعاتی قبل از ملاقات رییس حکومت تایوان با کوین مک کارتی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا، افزود: پکن نباید از رفت و آمدها به عنوان بهانه ای برای افزایش تنش استفاده کند.

وی اضافه کرد پکن نباید از این سفر «به‌عنوان بهانه‌ای برای انجام هر گونه اقدام، افزایش تنش‌ها و فشار بیشتر برای تغییر وضعیت موجود» استفاده کند.

بلینکن همچنین گفت که در گفتگوی با وزرای خارجه ناتو موضوع «محاکمه ترامپ در نیویورک مطرح نشد».

او همچنین گفت که پرسش‌هایی درباره دوام رویکرد آمریکا در مقابل اوکراین دریافت نکرده است.

بلینکن تاکید کرد که تمرکز بر انجام کارها به ویژه تمرکز شدید بر حمایت از اوکراین بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.