نظرسنجی گالوپ 20 سال بعد از حمله آمریکا به عراق نشان داده عراقی‌ها و ملت‌های ۱۲ کشور اغلب مسلمان دیگر درباره اهداف ادعایی واشنگتن از جمله استقرار دموکراسی و قائل شدن به حق مردم برای تعیین سرنوشت تردید دارند.

نظرسنجی گالوپ؛ تردید ملت‌های مسلمان درباره انگیزه‌های ادعایی آمریکا در منطقه

به گزارش قدس آنلاین نتایج نظرسنجی گالوپ که بیست سال پس از حمله آمریکا به عراق انجام شده، نشان داده عراقی‌ها و ملت‌های ۱۲ کشور دیگر با جمعیت اکثراً مسلمان، ایالات متحده را در تشویق استقرار دموکراسی در منطقه خود جدی نمی‌دانند و معتقدند واشنگتن به مردم اجازه تعیین سرنوشتشان را نمی‌دهد. 

از هر چهار عراقی که در سال ۲۰۲۲ مورد پرسش قرار گرفت، کمی بیش از یک نفر با این نظر موافق بود که آمریکا درباره تشویق استقرار نظام‌های دموکراتیک در منطقه آن‌ها جدی است. در افغانستان که دو سال قبل از عراق مورد حمله و اشغال آمریکا قرار گرفت، تنها ۱۴ درصد معتقد به جدیت آمریکا در این خصوص بودند. 

به گزارش موسسه نظرسنجی گلوپ، کمترین درصد بزرگسالانی که این عقیده را داشتند، در سرزمین‌های فلسطین و کشورهای تونس و ایران بودند، جایی که کمتر از یک نفر در هر ده نفر به جدیت آمریکا درباره تشویق استقرار دموکراسی باور داشتند. 

از بزرگسالان در ۱۳ کشور همچنین پرسیده شد که آیا معتقدند ایالات متحده به مردم در منطقه اجازه خواهد داد آینده سیاسی خود را بسازند که اکثریت تردید داشتند. 

همچنین احتمال این که مردم مورد پرسش قرار گرفته در سراسر این کشورها جدیت آمریکا در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی مردم را تایید کنند، کمتر بود. اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گالوپ در ۱۱ کشور، آن را تایید نکردند. 

بدتر شدن وضع زندگی در عراق بعد از حمله آمریکا

به گزارش راشا تودی، شصت درصد مردم عراق در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کنونی این کشور در مقایسه با وضعیت قبل از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳، گفتند وضعیت بدتر شده در حالی که ۴۰ درصد گفتند بهبود یافته است. تنها یک نفر از هر سه نفر گفت وضعیت به همان بدی است. 

گالوپ در جمع‌بندی خود ذکر کرده بیست سال بعد از حمله آمریکا به عراق به رغم انگیزه‌های اعلام‌شده واشنگتن، تعداد نسبتاً کمی از مردم عراق و ۱۲ کشور مسلمان دیگر آمریکا را متعهد به حمایت از دموکراسی در منطقه خود یا توانمند کردن آن‌ها برای ترسیم آینده خود می‌دانند. 

نظرسنجی گالوپ؛ تردید ملت‌های مسلمان درباره انگیزه‌های ادعایی آمریکا در منطقه

نظر مردم کشورهای مسلمان درباره جدیت آمریکا به تشویق استقرار نظام‌های دموکراتیک در منطقه (رنگ سبز نشانگر میزان تایید و رنگ قرمز رد آن)

نظرسنجی گالوپ؛ تردید ملت‌های مسلمان درباره انگیزه‌های ادعایی آمریکا در منطقه

نظر مردم کشورهای مسلمان درباره متعهد بودن آمریکا به حق مردم برای تعیین آینده سیاسی خود

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.