رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال گذشته در مجموع یک هزار و ۵۹۸ اصله انواع درخت در این شهرستان توسط قاچاقچیان چوب قطع شد.

بیش از یک هزار اصله درخت در مهاباد قطع شد

به گزارش قدس آنلاین، سیدانور حسینی  افزود: از این میزان قطع اشجار، یک هزار و ۳۵۹ اصله درخت در بخش خلیفان و ۲۰۰ اصله دیگر از نوع بید در مناطق بخش مرکزی قطع شده که طی آن ۶۶ پرونده قضایی نیز برای متخلفان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: پارسال ۱۲۰ تُن چوب قاچاق نیز از قاچاقچیان کشف و ضبط و ۵۰ درستگاه خودرو باری هم توقیف و روانه پارکینگ شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد اظهار کرد: از این مقدار چوب توقیف شده ۲۱ تُن آن مزایده و مابقی هم در محل نهالستان این شهرستان دپو شده است.

حسینی با بیان اینکه پارسال ۷۲ مجوز حمل بار هم صادر شده است، گفت: ارزش و خرید و فروش هر کیلوگرم چوب از نوع صنوبر به ۷۵ هزار ریال رسیده و همین امر در قاچاق آن تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی با بیان اینکه نظارت و پایش مسیرهای بین شهری با همکاری ماموران انتظامی در ۲ شیفت انجام می‌شود، گفت: عمده انتقال چوب‌های قطع و قاچاق شده در ساعت‌های شبانه صورت گرفته و نیاز است دهیاران و روستاییان نیز ما را در کنترل غارت این ذخایر طبیعی کمک کنند.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۱۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۱۴۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران»، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

جنگل‌های مهاباد جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.