۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 862700

سخنگوی وزارت صمت گفت: تصمیم گیری در قیمت گذاری خودرو در حیطه مسئولیت شورای رقابت است و ما نمی‌دانم چه زمانی و به چه شکلی اعلام می‌شود.

قیمت‌های جدید خودرو چه زمانی اعلام می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در برنامه صبح و گفت‌وگو  رادیو گفت‌وگو درباره علت اعلام نشدن قیمت گذاری خودروها گفت‌وگو کرد که متن این مصاحبه در ادامه آمده است.

آقای دکتر شجاعی سخنگوی شورای رقابت هفته پیش در استودیو بودند و گفتند بعد از ظهر جلسه داریم و قیمت گذاری می‌کنیم و پک می‌کنیم و تحویل وزارت صمت می‌دهیم و وزارت صمت باید اعلام کند، فردای آن روز زنگ زدم به ایشان وگفتم چرا اعلام نکردید؟ گفتند وظیفه وزارت صمت اعلام کردن است و ما فقط قیمت گذاری می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم و وزارت صمت باید اعلام کنند، پس فردایش یک چیزی و پس اون فردایش هم یک چیز دیگر و در ادامه کار به ۲۰:۳۰ و شبکه خبر کشید، جریان چیست؟ چرا قیمت را اعلام نکردند؟ چرا شفاف اعلام نمی‌شود به مردم؟ بالاخره چه کسی باید این را معرفی کند؟

حق با شماست این حق مردم و بازار و صنعت خودرو و فعالین بورس است که بدانند قیمت گذاری به چه صورت است. شورای رقابت شورای به قول خودشان فراقوه‌ای است یعنی از سه قوه هم بالاتر است و این که مسئولیت تصمیم و مصوبه خودش را گردن یک وزارتخانه دیگر می‌اندازد خودش محل بحث است که با آن فرمایش شان در تعارض است.

دیشب هم ما در یک شبکه تلویزیونی با ایشان مجبور شدم که صحبت کنم و بگویم که قانونا و عرفا وظیفه هر نهادی که تصمیم می‌گیرد این است که خودش هم اعلام کند. ولی متاسفانه ایشان نظر خودش را دارد و جالب ترش این جاست که می‌گویند که سازمان حمایت که به ما مشورت قیمت داده است، به‌هرحال می‌دانید که شورای رقابت می‌تواند از خیلی‌ها مشورت بگیرد برای رسیدن به آن قاعده گذاری قیمت گذاری اش، خودش ما همان را تصویب کردیم و اگر بخواهم خلاصه بگویم فرمایش ایشان را، می‌گوید قیمت‌ها را سازمان حمایت داده، اطلاع رسانی اش هم وزارت صمت کند و من هم دیشب گفتم پس بفرمایید شورای رقابت این وسط چه کاره است؟ دیگر تعطیلش کنید ما خودمان بلدیم و قبلا هم همین کار را می‌کردیم.

این تا این جای کار، ولی این بهرحال بدعت گذاری‌ها به نتیجه نمی‌رسد قطعا خدا را شکر در همین شورای رقابت فعلی هم با همه مسائل و حواشی که تا الان داشته است عزیزانی هستند که شجاعت پذیرفتن مسئولیت مصوبات را دارند از جمله نائب رئیس شورای رقابت که خیلی منطقی با موضوع برخورد می‌کنند.

صحبت‌های آقای قالیباف را در مورد صحبت‌های آقای نظری بشنویم. بفرمایید

می‌دانید که ما در پنیر هم قیمت گذاری می‌کنیم، یعنی الان این تنوع بازار پنیر، البته در یک نوع از پنیر پرمصرف ما قیمت گذاری می‌کنیم، ولی شرکت‌های لبنی در سایر پنیرها آزاد هستند و کلا سبد پنیرشان سود آور است، من از نظر شخصی اعتقاد ندارم که مثلا نیازی هست که مداخله حالا چه وزارت صمت و چه شورای رقابت، منتها ما یک وضعیتی داریم که تقریبا پنج سال تولید خودروی ما نصف میزان تقاضا بوده و الان به‌هرحال این رشد تولید و تقاضای انباشته مقابل هم در بازار قرار گرفتند و بازار آزاد درست شده است یعنی حالا اگر که خودتان را جای دولت و وزارت صمت بگذارید با شرایطی مواجه می‌شوید که من نوسانات ارزی را که به شدت روی تقاضای سرمایه‌ای برای خودرو اثر می‌گذارد آن را کنار گذاشتم؛ اما بازار به لحاظ عرضه و تقاضا در شرایط نرمالی قرار ندارد و قیمت‌های عجیب و غریبی از آن در می‌آید و این وسط کسانی که قبلا مثلا سبد دارایی شان برای حفظ قدرت خرید پولشان می‌رفتند به ملک و مواردی مثل این با افزایش قیمت ملک دیگر آمده سمت بازار خودرو، این فشارهایی که به بازار آمده ما را وادار کرده که بخواهیم ورود کنیم، مستحضر هستید که ما در گذشته یعنی وزارت صمت هیچ کاری نداشته، خودشان آزادانه می‌فروختند و سود خوبی هم داشتند شرایط خاصی ما الان داریم که من فکر می‌کنم با افزایش تولید و واردات قابل مدیریت باشد و این مقطع را بتوانیم پشت سر بگذاریم در مجموع فکر می‌کنم که آن شرایط ایده آل که آقای دکتر نظری گفتند تنها راه نجات کل صنعت است. چه خودروسازان خصوصی چه ایران خودرو و سایپا.

هر روز شورای رقابت می‌گوید امروز اعلام می‌شود، ما کاره‌ای نیستیم یعنی من نمی‌دانم بالاخره آن روز کی خواهد بود این مصوبه و تصمیم گیری در حیطه مسئولیت شورای رقابت است. من نمی‌دانم چه زمانی و به چه شکلی اعلام می‌شود.

پس از طریق شما صد در صد اعلام نمی‌شود؟

قالیباف: قطعا نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.