نمایشگاه «از کرانه قرآن تا ژرفای هنر» روز سه‌شنبه با حضور آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گشایش یافت.

نمایشگاه «از کرانه قرآن تا ژرفای هنر» در شیراز گشایش یافت

به گزارش قدس آنلاین،  در این نمایشگاه گزیده‌ای از نسخه‌های نفیس قرآن از قرآن نگاران ایرانی در کتابخانه و موزه‌های ایران و جهان به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه از ۲۱ فروردین ماه تا ۲۴ فروردین پذیرای بازدیدکنندگان است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اظهارکرد: نمایشگاه ارزشمند قرآنی در مرکز اسناد جنوب کشور در شیراز برگزار شده است. استان فارس از بزرگانی مانند ابن مقله، احمد نی ریزی و وصال شیرازی که به عنوان شخصیت‌های بزرگ عرصه کتابت قرآن کریم هستند بهره می‌برد و سابقه کتابت قرآن در این استان به قرن دوم هجری می‌رسد.

ظرفیت بالای فارس در علوم قرآنی

امام جمعه شیراز با اعتقاد به اینکه استان فارس ظرفیت بالایی برای خدمت به علوم قرآنی و هنرهای قرآنی دارد، گفت: سه نمایشگاه ارزشمند ویژه هنرهای قرآنی و کتابت قرآن در عرض یک هفته گذشته در شیراز برگزار شده که در هر یک از این نمایشگاه‌ها نسخه‌های منحصر به فردی به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: نسل امروزی این استان باید تلاش کنند افتخارات قدیمی را زنده کنند. در انجمن خوشنویسان شیراز هم اساتید بسیاری هستند که دوره کامل قرآن را کتابت کردند که این آثار از نظر هنری بسیار ارزشمند هستند.

مدیران عرصه فرهنگی به میدان بیایند

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: باید از این ظرفیت‌ها که در استان فارس وجود دارد به نحو احسن بهره ببریم. مدیران عرصه‌های فرهنگی نیز باید به میدان بیایند و به رشد این ارزش‌ها کمک کنند تا بتوانند استان فارس را که در قله فرهنگ است به عنوان پیش‌برنده حرکت فرهنگی در ایران و جهان اسلام در جایگاه اصلی خود قرار دهند.

وی بیان کرد: بنده اگرچه از تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته خشنود هستم اما به بی‌توجهی و عدم استفاده از این ظرفیت‌ها در استان فارس غبطه می‌خورم. امیدواریم علاقمندان و فعالان در این عرصه تلاش‌های بیشتری را انجام دهند و مدیران هم حمایت بیشتری از این نوع فعالیت‌ها داشته باشند.

کمبود نمایشگاه‌های دائمی قرآن در فارس

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در استان فارس با کمبود فضاهای نمایشگاهی برای نمایش دائمی این آثار روبرو هستیم، گفت: در این استان با کمبود نمایشگاه‌های دائمی قرآن مواجه هستیم؛ برگزاری هر چه بیشتر این نوع نمایشگاه‌ها یکی از وظایف مرکز اسناد است که ذیل کتابخانه ملی شکل گرفته است. آستان مقدس حضرت احمدبن موسی (ع) هم اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. اما آنچه انجام شده نسبت به حجم وسیعی از آثار ارزشمندی که در شهر شیراز و استان فارس وجود دارد ناچیز است.

آیت الله دژکام اظهار کرد: قرار شده که با حمایت مرکز اسناد این نوع کارهای ارزشمند بیشتر انجام شود اما تا زمانی که مطمئن نباشیم از این آثار به خوبی حفاظت و حراست می‌شود نمی‌توانیم در این مسیر قدم برداریم.

روح الله منوچهری سرپرست مرکزاسناد و کتابخانه ملّی منطقه جنوب کشور نیز  گفت: نمایشگاه «از کرانه قرآن تا ژرفای هنر» به مناسبت ماه مبارک رمضان و ایام لیالی قدر برگزار می‌شود و در این نمایشگاه یک آرشیو ملی قرآن کریم را در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور داریم که حدود ۵۰۰ قرآن از قرآن نگاران مختلف از سراسر دنیا و قرآن‌های نفیس و خطی که در موزه‌های ایران و دنیاست، جمع‌آوری شده است؛ این قرآن‌ها در یک نرم‌افزار قابلیت جستجو دارند.

منوچهری ادامه داد: ۱۵ قرآن از قرآن‌های منتخب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که کارشناسان و متخصصان در این نمایشگاه توضیحات لازم را در رابطه با این قرآن‌ها ارایه می‌دهند. علاقمندان می‌توانند در ساعات هشت صبح تا ۱۴:۳۰ روزهای ۲۱ تا ۲۴ فروردین ماه از این نمایشگاه دیدن کنند.

وی اضافه کرد: روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه هم کارگاه ویژه‌ای در رابطه با شناساندن این قرآن‌ها با عنوان کارگاه آموزشی سیری در نگارگری و خط شناسی قرآن‌های منتخب در آرشیو ملی قرآن کریم با محوریت بررسی ۱۵ جلد قرآن کریم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن سرای سخن مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار می‌شود که ورود به این کارگاه برای عموم آزاد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.