وزارت خارجه چین می‌گوید رزمایش‌های اخیر ارتش این کشور در اطراف جزیره تایوان، اقداماتی لازم برای حفاظت از حاکمیت چین و هشداری جدی به جدایی‌طلبان و آمریکاست.

چین: هدف رزمایش‌های اطراف تایوان، هشدار به جدایی‌طلبان و آمریکا هستند

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از اسپوتنیک، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد رزمایش‌های اخیر نیروهای مسلح این کشور در اطراف جزیره تایوان، اقداماتی لازم برای حفاظت از یک‌پارچگی سرزمینی این کشور است.

وی دراین‌باره گفت: رزمایش‌های نظامی اطراف تایوان، اقداماتی لازم برای حفاظت از حاکمیت و یک‌پارچگی سرزمینی چین هستند.این رزمایش‌ها هشداری جدی به تبانی بین جدایی‌طلبان تایوانی و نیروهای خارجی (آمریکا و برخی کشورهای اروپایی) هستند.

ارتش چین روز شنبه اعلام کرد که رزمایش‌های ۳ روزه خود را در تنگه تایوان و آب‌های اطراف این جزیره آغاز می‌کند.این رزمایش‌ها در پاسخ به دیدار اخیر «تسای اینگ‌ون»، رئیس تایوان با «کوین مک‌کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان و ۱۷ سیاست‌مدار آمریکایی دیگر برگزار می‌شود.

پیش از این وزارت خارجه چین اعتراض شدید خود را نسبت به این دیدار اعلام و تأکید کرد که سفر رئیس تایوان به آمریکا و دیدار با مقامات ارشد این کشور، در تضاد با اصل «چین واحد» و تضعیف‌کننده حاکمیت پکن است.

در ۲۹ مارس، هیئت تایوانی به رهبری تسای برای یک سفر ۱۰ روزه به دو کشور آمریکای مرکزی سفر کرد. در ۱ آوریل، این هیئت وارد گواتمالا شد و در ۳ آوریل نیز به کشور «بلیز» رفتند.

چین، جزیره خودمختار تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و همواره بر الحاق صلح‌آمیز این جزیره تاکید و در عین حال اعلام کرده که در صورت لزوم از «قوه قهریه و زور» برای الحاق استفاده خواهد کرد.

دُور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان پیشین آمریکا، به رغم هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد ماه پارسال به جزیره تایوان سفر کرد؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.