مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرفی جزء پنج استان سالمند کشور است و این نگرانی وجود دارد که بر اثر بی توجهی و نداشتن برنامه خاص و جدی نگرفتن بحران، به سیاه چاله پیری جمعیت گرفتار شویم.

آذربایجان شرقی جزء پنج استان سالمند کشور است

به گزارش قدس انلاین، زهرا کوهی روز سه شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری رویداد جایزه ملی و استانی جمعیت در تبریز، گفت: رویداد جایزه ملی جمعیت، نخستین رویداد علمی، فرهنگی و اجتماعی ملی در حوزه جمعیت است که در راستای فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت، اواخر اردیبهشت ماه امسال در سطح ملی و استانی برگزار می شود.

وی گفت: یکی از شاخص‌های اصلی سنجش در این رویداد، بررسی آمار ازدواج و فرزندآوری و شاخص دوم عملکرد بخش‌های مختلف در اجرای قانون جوانی جمعیت است.

دبیر ستاد جمعیت استان افزود: این رویداد هفت بخش نخبگان، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، خانواده‌ها، مدیران، موسسات مردمی و شرکت‌ها را شامل می‌شود و آثار ارائه شده توسط تیمی مرکب از هفت نفر و با پایش ۲ کمیته اجرایی به مسئولیت ورزش و جوانان و کمیته علمی و ارزیابی به مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارزیابی خواهند شد.

وی هدف از اجرای این رویداد را پایش و ارزیابی عملکرد مراجع مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و انتخاب برترین ها در بخش های خانواده، رسانه، سازمان های مردم نهاد، شرکت ها و مؤسسه های خصوصی و نخبگان اعلام کرد.

کوهی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری منبی بر فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، برگزاری این رویداد را در راستای اجرایی کردن ماده ۱۹ قانون جوانی جمعیت، فرهنگسازی در زمینه افزایش جمعیت (ازدواج و فرزندآوری) و ارج نهادن به زحمات مراجع مرتبط عنوان کرد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی افزود: رسانه های استان در تولید و انتشار محتواهای مرتبط با جوانی جمعیت و تشویق خانواده ها به فرزندآوری و ازدواج می توانند فرهنگ سازی کمک کنند.

وی، ارج نهادن به فعالیت های سازمان‌های مردم‌محور و نخبگان در راستای جوانی جمعیت و کمک به رشد سطح دانش و آگاهی خانواده‌ها را از اهداف رویداد جایزه جمعیت عنوان کرد و گفت: لازم است این مجموعه ها و نخبگان در سطح استانی شناسایی و به صورت تخصصی در ستاد جوانی جمعیت فعال شوند.

 تعداد سالمندان آذربایجان شرقی طی سال‌های اخیر افزایش یافته و از جمعیت بیش از چهار میلیون این استان، تعداد سالمندان از ۴.۹ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۱۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.